Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko töissä koulun/päiväkodin keittiössä?

Vierailija
27.08.2013 |

Onko työ mielekästä, pidätkö työstäsi?
Montako työntekijää keittiössä on? Entä mille määrälle ruokaa valmistetaan, paljonko syöjiä?
Palkka?
Mitä eroa on keittiöemännällä, ravitsemistyöntekijällä ja kokilla, tekevätkö kaikki eri töitä?

Kiinnostaisi lähteä opiskelemaan esimerkiksi kokiksi, mutta vuorotyö ei niinkään nappaa.. (haluaisin työn, jossa tekisin töitä arkipäivisin aamusta alkaen. Syy on ihan yksinkertaisesti perhe-elämän ja vuorotyön yhdistämisen vaikeus ja haluaisin myös viettää mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa, olen siis yh.)
Siispä totesin, että jos yhdistäisin mielenkiintoni ruoanlaittoon ja hakisin sitten koulun/päiväkodin keittiöön töihin. Nyt kun olen huvikseni selaillut avoimia työpaikkoja, niin keittiötyöntekijöitä haetaankin vähän väliä.. :)

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, niin hyviä kuin huonojakin :)
Opiskelemaan lähteminen on vasta ajatuksen tasolla, mutta ainakin työllistymistilanne näyttää melko valoisalta. Ainakin näin pikavilaukselta, vai onko todellisuus toinen?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, harvassa koulussa/päiväkodissa valmistetaan enää itse mitään. Suurin osa ruoasta tulee lämmitystä vaille valmiina koulun keittiölle, joten varsinaista ruoanlaittoa ei ko. paikoissa siis enää oikein ole. Keittiöemäntä on vähän kuin ravintolan keittiömestari, eli siis paikan "pomo". Kaikki tekee periaatteessa samoja hommia, emännällä voi olla esim. tavarantilausta yms. mitä muilla ei ole. 

Työllisyystilanne on oikeasti melko huono, kun henkilökuntaa tarvitaan kokoajan vähemmän juuri siksi että ruoka tulee valmiina. Suurtauloskokin kannattaa ennemmin hakeakin niihin suuriin keskuskeittiöihin joissa ruoka valmistetaan, jos siis itse valmistus kiinnostaa. 

Vierailija
2/21 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 21:40"]

Työskentelen yhtenäiskoulun (vuosiluokat 1-9 samassa koulussa) keittiössä. Teemme ruuan itse yli 900 asiakkaalle. Reilu puolet syö meidän talossamme, toinen puoli menee kuljetusaterioina kahdelle eri koululle muutaman km päähän. Meitä on keittiössä työssä ruokapalveluesimies, kaksi ruokapalvelutyöntekijää ja suurtalouskokki. Suurtalouskokin palkka on noin 2800 e/kk brutto, ruokapalvelutyöntekijän muutama kymmenen euroa vähemmän, esimiehellä n. 100 e enemmän.

Meillä esimies keittää erikoisruokavaliot (joita on meidän asiakkaistamme n. 200:lla) ja tekee paperityöt (tilaukset, kirjaamiset, laskutukset, esimiestehtävät),  kokki keittää ns. "ison padan" eli päivän ruuan ja rptt:t valmistavat salaatit ja välipalat. Tiskiin osallistuvat kaikki ja lisäksi meillä on koululaisia auttamassa TET-harjoitteluna lähes joka päivä tiskin kuivassa päässä. Heistä on valtava apu!

Pidän työstäni valtavasti. Päivät menevät nopeasti, työtä riittää. Asiakkaat ovat upeita. Koulumaailmassa lomat ovat aina samaan aikaan, voi suunnitella elämänsä vaikka kaksi vuotta etukäteen. Viikonloput ovat vapaita, samoin joulut ja juhlapyhät. Lisäksi kaupunki työnantajana on loistava: työterveyshuolto on toimiva ja ilmainen, oikeusturva on hyvä, koulutusta ja palavereita järjestetään. Suosittelen lämpimästi 20 vuoden kokemuksella. :)

[/quote]

Saat kyllä työn kuulostamaan mukavalta, sellaiselta joka iskee juuri minuun :) Kaipaan työltä juuri sellaista säännönmukaisuutta, että työvuorot on samaan aikaan, (viikonloppuvapaat vain plussaa) ja toki joulut ja juhlapyhät on muutenkin ihana viettää perheen kanssa! Rakastan "rutiineja", siksikään vuorotyö ei kovin hyvin sovi minulle.

Miten kesällä, siirrytkö kesäisin muihin tehtäviin kun koululaiset ovat kesälomalla?

Ja seuraavalle vastaajalle:

Kuulostaa ihanan "vanhanaikaiselle" kun keittiössä on se oma täti joka tekee lapsille ruoat :) Riippuuhan se varmaan tietenkin päiväkodin koostakin, että montako ryhmää ja minkä verran lapsia, jolloin keittiössä henkilökuntaa työskentelee tarvittava määrä. Mutta päiväkoti on myös yksi vaihtoehto tulevaisuuden työpaikalleni, molemmat kiehtovat :)

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa:

minulla on pisin mahdollinen vuosiloma, 38 päivää. Se kattaa kaikki koulun syys- ja talvilomapäivät ja kesälle jää 25 päivää. Lopun kesäajan olemme joko omasta tahdostamme palkattomalla vapaalla tai jonkun ympärivuotisen laitoksen keittiössä. Itse olen ollut viimeiset viisi vuotta kesätöissä saman hoivakodin keittiössä. Se on myös kuin kesälomaa, koska sielläkin on ihanat työkaverit, aivan erilaiset asiakkaat ja pikkuruinen sadan hengen ateriamäärä. :) Tuon muutaman viikon ajan vuorotyökin tuntuu kivalta, myöhäisin vuoro päättyy jo klo 18.30. Viikonlopputyötä on, mutta arkivapaatkin ovat aivan kivoja silloin tällöin.

Vierailija
4/21 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 14:07"]Oletko töissä koulun/päiväkodin keittiössä?

[/quote]

Enpä ole.

Vierailija
5/21 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että sijaiset ovat olleet jatkuvasti töissä lähes 20 vuotta? Oiskohan tuossa jo määräaikaisuuden peruste aikalailla poistunut...

Vierailija
6/21 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan työskennellä kokkina myös lounasravintolassa, jos et vuorotyötä halua. Itse olen tehnyt sijaisuuksia koulun keittiössä ja tykkäsin kyllä olla siellä.

Vierailija
7/21 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 21:14"]

Ai että sijaiset ovat olleet jatkuvasti töissä lähes 20 vuotta? Oiskohan tuossa jo määräaikaisuuden peruste aikalailla poistunut...

[/quote]

Kyllä, meillä on ihan sijaisstatuksella töissä ihmisiä, joilla on työuraa takana lähes 20 vuotta. 10 vuoden sijaisia onkin jo paljon enemmän. Kaupunkimme ei vakinaista enää ketään, mutta hyvistä sijaisista pidetään tiukasti kiinni. Joitain lyhyitä vapaajaksoja toki on välissä, mutta ne korvaavat puuttuvat vuosilomat. :)

Vierailija
8/21 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi!
No eipä vaikuta kauhean hohdokkaalta sitten.. Olin jo innoissaan kun keksin itselleni sellaisen alan joka kiinnostaisi ja jossa työajatkin sopisivat paremmin kuin hyvin.

Työllistyminen olisi kuitenkin tosi tärkeää, en haluaisi valmistuessani huomata, että alan töitä ei löydy. (Etenkään omilla kriteereilläni)

Onko kenelläkään muilla kokemuksia? jotain positiivista?

-Ap

Vierailija
9/21 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen yhtenäiskoulun (vuosiluokat 1-9 samassa koulussa) keittiössä. Teemme ruuan itse yli 900 asiakkaalle. Reilu puolet syö meidän talossamme, toinen puoli menee kuljetusaterioina kahdelle eri koululle muutaman km päähän. Meitä on keittiössä työssä ruokapalveluesimies, kaksi ruokapalvelutyöntekijää ja suurtalouskokki. Suurtalouskokin palkka on noin 2800 e/kk brutto, ruokapalvelutyöntekijän muutama kymmenen euroa vähemmän, esimiehellä n. 100 e enemmän.

Meillä esimies keittää erikoisruokavaliot (joita on meidän asiakkaistamme n. 200:lla) ja tekee paperityöt (tilaukset, kirjaamiset, laskutukset, esimiestehtävät),  kokki keittää ns. "ison padan" eli päivän ruuan ja rptt:t valmistavat salaatit ja välipalat. Tiskiin osallistuvat kaikki ja lisäksi meillä on koululaisia auttamassa TET-harjoitteluna lähes joka päivä tiskin kuivassa päässä. Heistä on valtava apu!

Pidän työstäni valtavasti. Päivät menevät nopeasti, työtä riittää. Asiakkaat ovat upeita. Koulumaailmassa lomat ovat aina samaan aikaan, voi suunnitella elämänsä vaikka kaksi vuotta etukäteen. Viikonloput ovat vapaita, samoin joulut ja juhlapyhät. Lisäksi kaupunki työnantajana on loistava: työterveyshuolto on toimiva ja ilmainen, oikeusturva on hyvä, koulutusta ja palavereita järjestetään. Suosittelen lämpimästi 20 vuoden kokemuksella. :)

Vierailija
10/21 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nelonen jatkaa vielä tuosta työllistymisestä: meidän kaupungissamme ainakin sijaisista on jatkuva pula. Osaava sijainen on kullan arvoinen ja otetaan ilolla vastaan. Sijaisuudet ovat usein pitkiä, koska työntekijät alkavat olla iäkkäitä ja sairauslomat siten pitkiä. Parhaat sijaiset ovat olleet jatkuvasti töissä lähes 20 vuotta samassa talossa.

Vierailija
11/21 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodissa tehdään itse ruoka, että kyllä näitäkin on. Mutta yksi ihminen tekee koko päiväkodille (kolme ryhmää, n. 15 lasta/ryhmä). Itse en tosin ole tämä henkilö

Vierailija
12/21 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
13/21 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työaika on keskimäärin koulun keittiössä, eli moneenko tullaan töihin, ja monelta päästään?

Vierailija
14/21 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pk seudulla päiväkodin keittiössä töissä. Työ aika minulla alkaa 7.30-15.00. Kouluilla usein 6.30-7.00 ja loppuu 14-15. En tee ruokaa itse se tulee läheisen koulun keittiöltä, anoat ruoat mitä teen on salaatti ja perunat,riisi ja pastan keitän itse. Välipaloista osa tulee valmiina ja osa ei se riippuu paikasta ja aamupalan teen itse eli keitän puuron. Riippuu paikkakunnasta mihin menet että mitä kuuluu työtehtäviin.

Vierailija
15/21 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä koulun keittiöllä ravitsemistyöntekijänä. Koulussa n. 700 syöjää. Keittiö on jakelukeittiö, eli tehdään vaan salaatit itse ja perunat yms keitetään. Pääruoka tulee toisen, pienemmän koulun keittiöltä. Työ on raskasta ja puuduttavaa, palkka surkea. Työaika 7-15.15 kokoaikaisella ja osa-aikaisella 9-15. Meitä on siis vain 2 tuolla töissä... että työtä kyllä riittää.

Vierailija
16/21 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen en tykännyt.

Vierailija
17/21 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä koulun ja päiväkotien keittiöllä. Tykkään tästä työstä. Olen ollut enimmäksern kouluilla, joissa valmistetaan ruoka useaan paikkaan. En laita ruokaa, mutta teen salaatteja ja välipaloja. Tällä hetkellä olen päiväkodissa, jonne kaikki ruoka tulee valmiina. Pidän enemmän valmistuskeittiöistä, vaikka onhan tämä vähemmän raskasta. Päiväkodeissa huonoa on myös yksinäinen työ. Olen koko päivän enimmäkseen yksin keittiössä. Se on tylsää.

Pidän säännöllisestä työstä ja vapaista viikonlopuista ja lapset ja nuoret ovat mukavia. Palkka ei ole kovin hyvä. Isoissa kouluissa on kova meteli ja varsinkin vanhoissa keittiöissä on kuuma.

Vierailija
18/21 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vielä näköjään näitä on olemassa kun selailin työpaikkoja.

https://ura.norlandiapaivakodit.fi/jobs/2323818-paivakodin-emanta-norla…

Vierailija
19/21 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö noihin keikkalaiseksi jos ei ole alan koulutusta?

Vierailija
20/21 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?