Onko työ sinulle vain työtä vai jotain enemmän?
Nykyisin on, ainakin Suomessa, kovin vähän julkisuudessa puhetta työn muista merkityksistä, kuin että siitä saa palkkaa. Toisaalta sanotaan, että varsinkin nuorille työn merkityksellisyys on olennaista.
Luin pari päivää sitten tutun yrittäjän muistokirjoitusta, joka oli hyvin työkeskeinen, mutta niin oli vainajakin kuolemaansa saakka yli 80-vuotiaaksi. Saako nykyisin enää tuntea vastaavaa ylpeyttä ja paloa työhönsä?
Kutsumuskin on nykyään kirosana myös perinteisiä kutsumustöitä tekevien keskuudessa, tosin pääasiassa kai siksi, että se joillakin aloilla korvaa työnvaativuuteen huonosti suhteutuvaa palkkaa.
Käytkö sinä töissä vain elättääksesi itsesi vai onko työ lisäksi merkittävä osa minuuttasi?
Kommentit (23)
Työni on mukavaa, mutta ei se ole mikään kutsumusammatti. En haaveillut koskaan päätyväni tälle alalle. Työni on tasaista puurtamista ja ihan tavallista duunarityötä huonolla palkalla. Työ on kyllä mukavaa eikä työnteko tunnu vastenmieliseltä. En koe työtäni silti palkitsevana. Nykyään tuntuu usein, etten saa tästä oikein mitään. Lisäksi työstä vie ilon kohta vuosikymmenen kestänyt pätkätyökierre ja sellainen tunne, että olenko arvokas työntekijä edes oman työnantajani silmissä. Tästä kaikesta huolimatta määrittelen itseni liikaa työn kautta ja se vaikuttaa vähän liikaa itsetuntooni ja muuhun elämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan mun työtä. Olen päässyt hyvään asemaan ja kivaan palkkatasoon. Ja tuntuu palkitsevalta kun olen hyvä työssäni. Saan paljon positiivista palautetta.
Työni on mielenkiintoista ja monipuolista.
Tukkään myös työkavereista, meillä on ihana henki töissä. Tsempataan toisiamme.Loman jälkeen on kiva palata töihin.
Olen onnekas! Työpäivät viilettää nopeasti kun nauttii joka hetkestä. Koen intohimoa työtäni kohtaan. Ja on kivaa kun on hyvät edut vielä kaupanpäälle.
Kuulostaa kivalta, mitä teet?
Työ on sosiaalisesti minulle erittäin tärkeää, tapa kanavoida vahvuuksiani ja mahdollisuus olla mukana arvojeni mukaisessa toiminnassa. Ei aivan maailmaa parantamassa, mutta lähimpäristöä kuitenkin.
Palkka on tärkeää, en tekisi samaa työtä ilmaiseksi, mutta ei todellakaan pääasia. Teen mieluummin tätä työtä matalalla palkalla kuin ankeaa arvojeni vastaista työtä kolminkertaisella korvauksella.