Kynsien pinnasta lähtenyt kiilto, mistä voi johtua? *kuva*
Olen 38v ja syön monipuolisesti. Kynnet kasvaa pituutta, mutta pintakerros on kuiva ja siitä puuttuu kiilto. En käytä kynsilakkoja jne.
Netistä ei mistään löydy tämän tyyppiselle kynsimuutokselle kuvaa/selitystä.
Kommentit (23)
näyttää vain kuivalta. Kynsiöljyä/käsirasvaa 2 krt päivässä niin pitäs auttaa. Jos oot huolissasi ravintoon liittyvistä asioista tai epäilet sairautta niin kannattaa mennä lääkärille
Voiko olla kynsisieni? Toki voi olla että ravinnossa jotain ongelmia myös, tai ympäristö kuivaa (jatkuva desinfioiminen)
Myös ikä näkyy kynsissä. Voi tulla uria ja kuivuutta, eli hormonitkin vaikuttaa.
Kuva on hieman epätarkka, mutta kuivuus alkaa kaikista sormien kynsistä vasta puolivälistä kynttä. Kynnen juuresta on siis normaali ehjä pinta. Täytyy varmaan käydä lääkärissä kun muutenkin oon jo pidempään (pari vuotta jo) kärsinyt väsymyksestä ja tämä kynsimuutos ilmaantui pikkuhiljaa noin vuosi sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla kynsisieni? Toki voi olla että ravinnossa jotain ongelmia myös, tai ympäristö kuivaa (jatkuva desinfioiminen)
Ei ole kynsisieni. Sukulaisella on ja sen kyllä tunnistaa. On tosiaan jo noin vuoden olleet tällaiset. Kun rasvaa kädet niin silloin pinta näyttää normaalilta, mutta heti kun kädet pesee niin näyttää taas tältä. En käytä mitään voimakkaita pesuaineita enkä käsidesiä. Luotan käsien pesuun näinä aikoina varsinkin kun kynnet on jo muutenkin tän näköset :(
Ap
Voisi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Aiheuttaa väsymystä ja mm kynsien hapertumista. Kannattaa tsekkauttaa kilpirauhasarvot.
Vierailija kirjoitti:
Kuva on hieman epätarkka, mutta kuivuus alkaa kaikista sormien kynsistä vasta puolivälistä kynttä. Kynnen juuresta on siis normaali ehjä pinta. Täytyy varmaan käydä lääkärissä kun muutenkin oon jo pidempään (pari vuotta jo) kärsinyt väsymyksestä ja tämä kynsimuutos ilmaantui pikkuhiljaa noin vuosi sitten.
Ap
Kävin muuten vuosi sitten muun syyn takia lääkärissä ja otettiin laaja verenkuva (sokerit, rasvat, kilpirauhasarvot jne.) mutta kaikki tulokset normaalit.
Ap
Rapsuta sellaisella metallisella kynsilastalla tai mikä onkaan ja öljyä ja rasvaa. Eihän tuo ole kuin tuollaista kuivunutta keratiiniä.
Miten on kalsiumin ja d-vitamiinin saantisi laita?
Vierailija kirjoitti:
Miten on kalsiumin ja d-vitamiinin saantisi laita?
Syön päivittäin pari desiä jogurttia ja juustoa. D-vitamiinia purkista muutaman kerran viikossa. Mittaiskohan ne nämä terveyskeskuksessa? Täytyy soittaa ja kysyä.
Kamalan kuivan näköinen iho! Syötkö riittävästi ja erityisesti rasvaa? Vitamiineja? Suosittelen ensiavuksi jotain öljyhoitoa sekä käsille että kynsille.
Se, että kynnet ovat juuri nyt alkaneet kuivua, voi johtua iästä. Sinun iässäsi munasarjojen hormonitoiminta jo hiipuu ja estrogeenin vähentynyt määrä näkyy ja tuntuu.
Saatko tarpeeksi hyviä rasvoja ruokavaliossasi?
Vierailija kirjoitti:
Kamalan kuivan näköinen iho! Syötkö riittävästi ja erityisesti rasvaa? Vitamiineja? Suosittelen ensiavuksi jotain öljyhoitoa sekä käsille että kynsille.
Se, että kynnet ovat juuri nyt alkaneet kuivua, voi johtua iästä. Sinun iässäsi munasarjojen hormonitoiminta jo hiipuu ja estrogeenin vähentynyt määrä näkyy ja tuntuu.
Ei ole kuiva iho. Tässä kuva koko kädestä 🙂
Mitat 174cm/72kg... vähän pitäisi saada painoa pudotettua. Oon yrittänyt lisätä hyvien rasvojen syöntiä. Pähkinöitä jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitat 174cm/72kg... vähän pitäisi saada painoa pudotettua. Oon yrittänyt lisätä hyvien rasvojen syöntiä. Pähkinöitä jne.
Ap
Tuo pieni jälki on pikku palovammarupi. Jos nyt joku sitä ihmettelee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lähikuvassa kynsinauhat näyttävät kyllä erittäin kuivilta.
Minulla oli aina vahvat, kiiltävät kynnet. Noh, sitten alkoi keski-ikä ja sen huomasin myös kynsissä. Ensin ne kuivuivat ja lohkeilivat. Nyt kun olen vaihdevuosien kynnyksellä, niihin on tullut uria. Semmoista se on, mikään paikka kehossa ei säästy vanhenemiselta.
Rasvaaminen auttaa hieman mutta parhaiten kynsien ulkonäköä kohentaa väritön lakka.
Sä olet vanhenemassa. Kaikki me kuollaan ja rapistutaan joskus.
Kalsium ja D-vitamiinin vajeen lisäksi myös B6, A, rauta ja sinkki -vajeet voi aiheuttaa tuota.
Itselleni tuli noita, kun olin pari vuotta vegaani viitsimättä kuitenkaan mitenkään panostaa ruokavalioon.
Kuulumiset muutaman kuukauden jälkeen. Olen syönyt monivitamiinia lähes päivittäin ja kourallisen pähkinöitä muutaman kerran viikossa niin kynnet on nyt paremmassa kunnossa :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulumiset muutaman kuukauden jälkeen. Olen syönyt monivitamiinia lähes päivittäin ja kourallisen pähkinöitä muutaman kerran viikossa niin kynnet on nyt paremmassa kunnossa :)
Ap
Kiva kuulla, että sait kynnet kuntoon noinkin helpolla konstilla. Taidan itsekkin suunnata pilleriostoksille ja ruveta popsimaan pähkinöitä jospa sais omatkin kynnet kuntoon 🙂
Pitäisikö niiden sitten kiiltää enemmän?