Millaisen rangaistuksen antaisit teinille kortitta ajamisesta mopolla?
Eli teini jäi kiinni kortitta ajamisesta mopolla (joka odottaa sitä korin saamista, eikä ole ollut edes meillä kotona). Hänen kortillinen kaverinsa oli sen meille tuonut ja teini kävi sitten ”vain vähän kokeilemassa”.
Tämä sama keskustelu käytiin jo aiemmin, kun oli luvattomasti ajaneen kaverinsa kyydissä ja naarmuttivat itsensä ja kaverinsa mopon.
Mua niin raivostuttaa, kun jo kerrasta ei silloin oppi mennyt perille vaan sama moka tehdään uudelleen. Oikeesti tuntuu, että jos vaikka ois käsi mennyt poikki, niin ehkä tajuaisi.
Eli kysymys kuuluu, kuinka kovan rangaistuksen antaisit? Kotiarestia? Eilen raivoissani ilmoitin, että mopo myydään pois, kavereita ei tavata eikä edes treeneihin ole lupa mennä. Ainoastaan kouluun. En edes sanonut mitään tiettyä aikaa vaan toistaiseksi. Ja tästä siis keskustellaan tänään lisää.
Kommentit (46)
Pistäisin tänään illalla tunniksi nurkkaan seisomaan (huom! naama seinässä kiinni ja liikkumatta). Sitten jatkorangaistus 2-3 vk kotiaresti ja nettikielto. Ja samaksi ajaksi myös polkupyörä takavarikkoon. Kävelköön kouluun jos ei ajoneuvojen liikennesääntöjen noudattaminen ota luonnistuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Pakko tuossa on vaan tiukkana olla kun teini vaarantaa itsensä ja mahdollisesti myös sivullisia. Meneekö mikään keskustelu ja perustelu perille? Luuleeko teini olevansa kuolematon vai onko mahdollista perustella kieltoa pelotteilla? Siis esim. vammautumisen ja/tai vamman tuottamuksen riski? Keskustelua yrittäisin enemmin kuin rangaistusta. Teinien on selkeästi vaikea ymmärtää vanhempien huolta itsestään.
Kyllä sanoo ymmärtävänsä, mutta niin sanoi jo edellisen luvattoman kokeilun jälkeen. Sepä tässä juuri raivostuttaa, kun ensimmäisellä kerralla käytettiin juurikin tuota keskustelua ja luultiin, että meni perille ilman rajumpia rangaistuksia. Toki olivat silloin tosi pelästyneitä itsekin.
No nyt sitten huomattiin että ei ollut mennyt perille ja mun mielestä ”uusintamokaa” jo seuraisi myös kunnon rangaistus. Että kun ei hyvällä mennyt perille, niin muuta keksittävä.
Ap
Kerro muutamasta viime aikoina sattuneista onnettomuuksista. Tuskinpa se hyödyttää.
Riippuu toki siitä missä ajelee, yleisillä teillä vai muualla.
Itse harjoittelin aikanaan paljonkin metsäteillä ennen kuin täytin 15 v. Liikenteeseen siirtyessä olikin sitten jo hyvät käsittelytaidot.
Luulee olevansa sääntöjen yläpuolella. Ei tuohon auta kuin perinteinen kuritus mallia "luulot pois". Sille pitää näyttää kuka määrää ja että omasta olosta tulee oikeasti sietämättömän epämukavaa jos ei sääntöjä suostu noudattamaan.
Saunan taa...polttopuita keräämään.
Ei mitään, mä ajoin traktorilla 5v. , mopolla 10v. ja autolla 12v.
Mitä se haittaa jos vähän etukäteen kokeilee? Pojat on kuitenkin poikia. Omakin poikani välillä vähän ajelee. Enemmän olen huolissani kaupunginosamme koirista ja teen niistä eläinsuojeluilmoituksia.
Kerro, että kortitta ajamisesta voi sen kortin saaminen viivästyä, jos jää kiinni. Tai siis viivästyykin.
Mutta mikäpä noihin tehoaa. Meidän alueella on tuskastuttu mopoteineihin, jotka ajelevat holtittomasti niin ajoradoilla kuin pyöräteilläkin, keulivat, sudittavat, ohittelevat vaarallisesti, ajavat ylinopeutta, pelottelevat ohikulkijoita (uhkaavat ajaa päälle ja kaartavat viime hetkessä ohi), soittavat suutansa heitä ojentaville aikuisille, ovat jopa lyöneet jotain aikuista ohimennessään, potkivat pysäköidyistä autoista sivupeilejä. Osa mopoista on kilvettömiä (joko ei rekisterissä tai kilvet menetetty, näitäkin siis on) ja sama meno jatkuu. Poliisin tuttuja jo useampikin kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, mä ajoin traktorilla 5v. , mopolla 10v. ja autolla 12v.
Niin se täällä maalla menee, mutta kaupungissa se on ongelma.
Mopo myytiin tai pitkäksi ajaksi jäähylle. Sellainen pari-kolme kuukautta kortin saamisesta voisi olla passeli, ja sitten tuleekin jo talvi ja liukkaat...
Kyllä kaverin mopoa pitää kokeilla, tottakai.Missä se sillä ajeli ja kuinka kauan?
Mopo pois, tietenkin. Ja mopokortista on turha uneksia. Ajakoon autonajokortin sitten kun on kasvanut järki päähän.
Kuka sen mopokortin maksaa? Jos te niin voisi perua koko homman joksikin aikaa..
Jos olisi minun poikani, katkaisisin häneltä vasemman käden. Ei ne muuten opi, pikku kultamussukat.
Kysyit että minkä rangaistuksen antaisin, niin en antaisi mitään.
Riippuu ajoiko yleisillä vai yksityisellä tiellä. Jos ensimmäisellä niin kortin hommaaminen jäähylle joksikin aikaa. Mopo itsessään kumminkin helpottaa teidän vanhempien elämää kun ei tarvitse lasta kuskailla. Jälkimmäisessä tapauksessa parin viikon aresti. Kyllä mekin lapsena ajettiin kortitta uimarannalle yksityistietä pitkin. Ihan laillista hommaa.
Pakko tuossa on vaan tiukkana olla kun teini vaarantaa itsensä ja mahdollisesti myös sivullisia. Meneekö mikään keskustelu ja perustelu perille? Luuleeko teini olevansa kuolematon vai onko mahdollista perustella kieltoa pelotteilla? Siis esim. vammautumisen ja/tai vamman tuottamuksen riski? Keskustelua yrittäisin enemmin kuin rangaistusta. Teinien on selkeästi vaikea ymmärtää vanhempien huolta itsestään.