Miksi entinen esimieheni ei halua suositella minua?
Päätin työsuhteen itse, en saanut potkuja. Tein hyvin haastavassa paikassa vuoroja, ja usein vielä lyhyellä varoitusajalla, ts tuurasin, kun kukaan muu ei päässyt. Joskus tein töitä kolme päivää putkeen aamusta iltaan. Olin paikassa töissä useamman vuoden. Sain paljon kehuja ja kiitettävän työtodistuksen sain myös. Ei vastaa yhteydenottopyyntöihin suosittelua varten, odottanut viikkoja, vaikka hänen yhteystietonsa ovat ajan tasalla ja on edelleen tuolla paikassa töissä. Ei ole lomalla. Miksi jotkut toimivat näin? Suosittelun painoarvo on työnhaussa aika merkittävää, luulisi entisen esimieheni ymmärtävän tämän.
Kommentit (40)
Voisitko olla häneen yhteydessä ja kysyä voisiko hän suositella sinua. Kerro myös, että uusi tehtävä kiinnostaisi sinua erittäin paljon ja uskot, että aiemmasta kokemuksesta on paljon arvoa uudessa. Jos henkilö ei halua suositella voit myös kysyä siitä jotta ymmärrät paremmin ja itse oppia.
Mulla oli sama kokemus yhestä duunista. Mulkero pomo. Kahdella suosituksella pärjäät. Voit sanoa ettet saa esimieheen yhteyttä.
Esimies ei vain pitänyt sinua suosituksen arvoisena. Hänhän laittaa omankin maineensa peliin jos suosittelee, siksi ei voi suositella ellei oikeasti pidä sinua suosittelemisen arvoisena.
Mun mielestä nämä suositusten pyytämiset ja heille soittelut on aivan arsesta.
Kyllä työtodistuksen pitäisi riittää.
En voi saada suositusta edellisestä paikasta, koska nainen toimi lain mukaan mua kohtaan väärin ja sain apua liiton juristilta. Kuka nyt työpaikkakiusaajaltaan suosituksia saa. Työtodistus voi olla asiallinen, mutta näissä soitoissa saattaa totuus paljastua kiusaajasta, etkä saa ikinä tietää.
Sain tietää vuosia tällaisen tapauksen jälkeen, kun kaveri meni yhteen firmaan, johon hain aikoinani. Suosittelijani oli ex kollega, jota kannustin hakemaan kyseiseen firmaan ja hän pääsi. Kävi niin, että tyyppi oli haukkunut minut. Ei ihme ettei heistä kuulunut yhtään mitään.
En mäkään entisiä eukkoja suosittele! Jos on eukko lähtenyt saa pärjätä omillaan tai ukkonsa rahoilla.
Työtodistuksen pitäisi toimia suosituksena. Miksi niitä muuten kirjoitetaan?
Mulle kävi noin. Tein pätkätyöläisenä hyvin persoonallista työtehtävää, jossa vaadittiin alallani harvinaista osaamista. Esimies oli vaativa, mutta tyytyväinen työhöni silloin, kun siinä olin. Pyysin esimieheltäni suosituksia vielä työssä ollessani, ei suostunut antamaan eikä perustellut asiaa mitenkään. Kun lähdin vakipaikan perässä muualle, haukkui esimies uuden työni pystyyn ja hyvä kun edes vastasi tervehdykseeni, kun törmättiin myöhemmin kaupassa. Tilalleni erikoiseen työtehtävään ei palkattu ketään, koska esimiehen mukaan "sopivaa työntekijää tähän ei löydy".
Työkaverien kanssa arveltiin, että muualle siirtymiseni (tai edes sen mahdollisuus) sapetti esimiestä ja siksi ei halunnut suositella. Ehkä sinullakin Ap on samoin? Ei ne esimiehet ole inhimillisten tunteiden yläpuolella, kyllä heissäkin on kiukuttelijoita, joita ketuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään entisiä eukkoja suosittele! Jos on eukko lähtenyt saa pärjätä omillaan tai ukkonsa rahoilla.
Järkyttävää kielenkäyttöä! Ethän ole esimies, ethän?
Jos olet varma ettet ole tehnyt mitään mikä olisi voinut esimiehen suututtaa, ja olette olleet hyvissä väleissä, niin luulenpa että kyse on henkilökohtaisista kiireistä. Ei ehkä jaksa ottaa yhtään muistettavaa asiaa enempää, jos muuten on joko kiire tai jotain vaikeuksia elämässä meneillään (esim. vaikka läheisen sairastuminen voisi olla nyt ajankohtainen syy). Toki olisi kohteliasta ilmoittaa, ettei ehdi/halua olla suosittelija juuri nyt.
Itselläni vähän vastaava kokemus. Esimies kieltäytyi, mutta en ymmärrä syytä. Itse otin kieltäytymisen loukkauksena, sillä olin ollut hyvä ja tunnollinen työntekijä.
Tämä nainen oli ollut esimiehenäni noin 4 kuukautta. Edellinen esimies jäi eläkkeelle, joten en olisi halunnut vaivata häntä enää suosituksilla.
Myöhemmin kuulin, että tämä kieltäytynyt esimies oli saanut potkut tehtävästään, joten ajattelen, että sai ansionsa mukaan.
Työnantajan edustajalla mm. hoitoaloilla on muutama työnhakijan oikeusturvan kannalta kyseenalainen keino selvittää tarkemmin työhistorioita. Ei jää tietoja mihinkään rekistereihin tms. joista voisi myöhemmin valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Voihan se työntekijä olla ihan soveltumaton uuteen työhön tai yhteisöön vaikka suosittelija kehuisi maasta taivaisiin. Ja samalla lailla, jos ei ole suosittelijaa, voi olla todella hyvä tekijä. Minulla ei olisi edes toiseen työpaikkaani hakiessa ollut mitään mahdollisuuksia saada suosittelijaa, kun ekan työpaikan esimies oli jo lähtenyt eikä minulla ollut hänen yhteystietojaan. Mutta työtodistus toimi samalla lailla suosittelukirjeenä, ja eikö niihinkin usein kirjoiteta että suositellaan/ei suositella vastaavaan työhön? Sitten jos ei työtodistuksessa ole arviota, niin tietäähän sen että jotain on ehkä pielessä.
Jos aina pitää olla suosittelija, se vaikuttaa etenkin uraansa aloittaviin. Sitten pitää etsiä suosittelijaa jostain opinnäytteen ohjaajasta tai muusta, kun se kesätyö vaikka marjamyyjänä ei juurikaan kerro soveltuvuudesta johonkin muuhun työhön, vaikkapa opettajaksi (tosin tällöin on usein harjoitteluja takana, mutta ei kaikissa tapauksissa).
Kävi samalla tavalla. Oli luvannut olla suosittelija mutta sitten ei saatukaan kiinni kun olisi tarvinnut. Jäi työpaikka saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut työnantajat soittavat itse suoraan edelliseen työpaikkaan ja kyselevät työnhakijasta tietoja.
Siis vaikka ei ole hakemukseen mitään suosittelijaa laittanut.
Kyllä kiinnostavasta työntekijästä kysellään taustoja, että voidaan varmistua taustoista.
Tämä on täysin yksiselitteisesti kiellettyä! Jopa työnhakijan googlaaminen on kiellettyä, mutta se nyt on pieni rike oma-aloitteeseen soittamiseen nähden.
Yksityisyyteen liittyvien tietojen kysely ei ole sallittu ilman hakijan lupaa. Muten voit kysellä ja googlettaa.
Kysyn aina lähellä van. Jos ei hakija sitä anna, niin se oli siinä sitten. Toki jatkan haastattelun loppuun, mutta paikan saa joku muu.
Se, että soitanko kun saan luvan on sitten oma juttunsa. Jos joku juttu hakijassa epäilyttää, niin saatan soittaakin.
Ja voit olla varma, että jos hakija haukkuu netissä/somessa entistä työnanajaansa ja työkavereitaan niin en pestaa.
Haastattelussakin on syytä miettiä, millä tyylillä kertoo entisestä työpaikastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35379 kirjoitti:
Hän suivaantui, kun lähdit. Hoidit kaikki ikävät tilanteet ja muut pääsivät helpommalla.
Aiempi, kiva esimieheni ei suositellut minua, vaikka sain häneltä pelkkää kiitosta työsuhteeni aikana.
Voisiko joku kollega suositella sinua?
No eräs toinen yksikössä työskennellyt esimies suositteli mielellään kun lähdin sieltä, mutta hän vaan ei ole enää kyseisessä paikassa töissä, enkä löytänyt yhteystietojakaan mistään. Ap
Ihan kaikki, jotka pyytää suosituksia eivät ole olleet niin kovin hyviä. Ovat vaan roikkuneet muiden mukana.
Ja on tosiaan rasittavaa, jos joku seuraava työnantaja alkaa pommittamaan joutavuuksillaan, joista mulle ei makseta. Näin se vaan on.
Jos on ollut tosi hyvä tyyppi, niin suosittelen mielelläni.
Zinc
Ihanko oikeasti oletat jonkun uskovan, että olet minkäänlaisessa esimiesasemassa? :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35379 kirjoitti:
Hän suivaantui, kun lähdit. Hoidit kaikki ikävät tilanteet ja muut pääsivät helpommalla.
Aiempi, kiva esimieheni ei suositellut minua, vaikka sain häneltä pelkkää kiitosta työsuhteeni aikana.
Voisiko joku kollega suositella sinua?
No eräs toinen yksikössä työskennellyt esimies suositteli mielellään kun lähdin sieltä, mutta hän vaan ei ole enää kyseisessä paikassa töissä, enkä löytänyt yhteystietojakaan mistään. Ap
Ihan kaikki, jotka pyytää suosituksia eivät ole olleet niin kovin hyviä. Ovat vaan roikkuneet muiden mukana.
Ja on tosiaan rasittavaa, jos joku seuraava työnantaja alkaa pommittamaan joutavuuksillaan, joista mulle ei makseta. Näin se vaan on.
Jos on ollut tosi hyvä tyyppi, niin suosittelen mielelläni.
Zinc
Ihanko oikeasti oletat jonkun uskovan, että olet minkäänlaisessa esimiesasemassa? :'D
Tämä ajatus minullakin heräsi.
Vierailija kirjoitti:
Kusipää, ei muuta syytä.
Kumpi? AP tai entinen esimies?
Vierailija kirjoitti:
Työtodistuksen sisältö on tarkkaan määritelty ja arvio suoritumisesta = ns.laajaversio annetaan vain työntekijän pyynnöstä.
https://www.yty.fi/uutishuone/tyotodistukseen-liittyy-useita-virheellis…
Se kertoo aika vähän työntekijästä kummassakaan muodossa minun mielestäni.
Olen kerran saanut puhelun koskien entistä työntekijääni ja tässä tapauksessa ihan rehellisesti kehuin kaverin lähes maasta taivaaseen , hän todella ansaitsi ne kehut.
Ennenkuin joku ehtii kysyä miksi päästit muualle, ko.oli opiskelija joka eteni vaativampiin hommiin.
En koe olevani jollekin toiselle esimiehelle missään kaverisuhteessa, vaikka jotkut soittelijat jotain sellaista jostain kumman syystä kuvitteleekin.
Mä teen töitä mun omalle työnantajalle, joka mun palkkani maksaakin. Jotkut tosiaan soittelee ja kuvittelee, että mä alan niiden kanssa ilmaiseksi käymään jonkun työhistoriaa pidempäänkin.
Johan se lukee siellä suosituksessa. En kirjoita suositusta, jos se ei mielestäni ole sen arvoinen .. (haa, pääseepähän tästäkin eroon ;))
Lisäksi se työnantajahan voi olla meidän kilpailija. Miksi mä sille suosittelisin hyviä työntekijöitä ;) ?
Zinc
Sehän on sama kun hakkais kirveellä omaan polveen ..