Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tällainen asia ratkaistaan perheessä?

Vierailija
18.08.2020 |

Toinen vanhempi haluaa lajitella roskat ja toinen ei, ja jopa sanoo lapsillekin että ei ole mitään väliä. Toinen haluaa käyttää hajusteetonta pesuainetta ja toinen itsepintaisesti hajustettua. Toinen haluaa opettaa lapsille arkijärkeä ja toisen mielestä on ok käydä ostamassa lapselle uudet luistimet kun ei jaksa mennä vanhoja (yhä sopivia) varastosta etsimään... Kertokaa nyt mitä ihmettä tässä voi tehdä!? :(

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ja miehensä molempien mielipide on yhtä validi. Yrittäkää nyt keskustelemalla pääätyä johonkin - jos ap on yrittänyt määräilemällä kontrolloida toista, niin voi kyllä olla keskusteluyhteys pahasti pilattu ja vaikea saada taas auki.

Kierrätys: jokaisen oma näkökulma-asia, ei yksi diktaattori molempien aikuisten tekemisiä sanele.

Pyykkipulverin valinta: se valitsee joka käy kaupassa ja pesee pyykin.

Uusien tavaroiden ostaminen: jos ostetaan uusi tavara X, niin ehkä voitaisiin sopia että vanha tarpeettomaksi jäävä versio heitetään samalla pois.

Vierailija
22/27 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että vanhat luistimet sopii? Lasten jalat kasvaa yllättävää vauhtia. Vai onko kyseessä perintöluistimet, joita on käyttänyt koko suku ja oma lapsi seuraavana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vaatinutkaan toista hävittämään tavaroita, mutta se on syy siihen että varastosta ei ole helppo löytää mitään.

Ja luistimet ostettiin kasvunvaralla keväällä joten mahtuvat yhä. :) Ap

Vierailija
24/27 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioista tietysti sovitaan aikuisten kesken ja lapsille yritetään pitää yhtenäistä linjaa. Erot pikkuasioissa ei haittaa, lapsi voi oppia että on monia tapoja hoitaa asiat.

Kompromisseistä joudutte keskustelemaan. Älä oleta, että sinun tapasi olisi automaattisesti oikea. Jos ette pysty kunnioittamaan toistenne periaatteita ja keskusteluyhteyttä ei ole, ratkaisu on ero. Ei luistimien tai kierrätyksen, vaan kunnioituksen ja kommunikaation puutteen vuoksi.

Vierailija
25/27 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun perheessä mä olen se joka lajittelee. Olen laittanut liudan roskiksia ja lapset tietävät mikä roska kuuluu mihinkin. Silti joka päivä työnnän käteni roskiksiin ja korjaan yksinäisiä roskia oikeisiin roskiksiin. Pesuaineiden kanssa meillä ei ole ongelmia, koska hoidan pyykkäyksen ja ostan itse mieleiset pesuaineet. Luistimet kaivan myös itse varastosta ennen luistelukautta. Sovituksen jälkeen mietin tarvitaanko uusia vai mennäänkö vielä vanhoilla. Ei ole niin suuri haaste ettenkö itse selviäisi. -N43 ja suurperhe

Vierailija
26/27 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mentiin todella nuorina yhteen, eikä siihen aikaan tällaisia mietitty, en juuri itsekään. Mutta asiat muuttuu, varsinkin lasten myötä tällaiset asiat on nousseet minulle tärkeiksi. Toista ei kiinnosta, hän kokee ekologisuuden turhaksi piiperrykseksi josta ei ole oikeasti mitään hyötyä. Ap

Koeta keksiä jokin konkreettinen tapa esittää ekologisuus,esim rahan muodossa. X euroa valuu hukkaan kun jätä sähköt tietokoneeseen yöksi,x euroa hukkaan kun heitetään ruokaa roskiin tai 3x uusiin luistimiin vaikka varastossa on viidet...jne Ja sitten että sillä summalla saisi ostettua  x-tavaran tilalle tai kylpyläloman tms. Jotkut eivät ymmärrä abstrakteja asioita,pitää nähdä konkreettisesti.

Vierailija
27/27 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästökampp kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mentiin todella nuorina yhteen, eikä siihen aikaan tällaisia mietitty, en juuri itsekään. Mutta asiat muuttuu, varsinkin lasten myötä tällaiset asiat on nousseet minulle tärkeiksi. Toista ei kiinnosta, hän kokee ekologisuuden turhaksi piiperrykseksi josta ei ole oikeasti mitään hyötyä. Ap

Koeta keksiä jokin konkreettinen tapa esittää ekologisuus,esim rahan muodossa. X euroa valuu hukkaan kun jätä sähköt tietokoneeseen yöksi,x euroa hukkaan kun heitetään ruokaa roskiin tai 3x uusiin luistimiin vaikka varastossa on viidet...jne Ja sitten että sillä summalla saisi ostettua  x-tavaran tilalle tai kylpyläloman tms. Jotkut eivät ymmärrä abstrakteja asioita,pitää nähdä konkreettisesti.

Ps vielä,jos siipallasi on tapana lukea vessassa,jätä sinne tulostuksia esim :https://www.talouteni.fi/blogi/2017/09/mihin-rahasi-kuluvat-tee-testi-j…

https://onnellinenkoti.wordpress.com/2013/09/18/kotiaidin-saastovinkit/

voi olla että hän tulee myöhemmin sanomaan jotakin ekologisuudesta ja luulee keksineensä sen itse! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi