Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaatioon pääsy

Vierailija
17.08.2020 |

Naiset joille on tehty, miten nopeasti pääsee, mitä maksaa, mitä kautta (gyne?), toipumisaika?
Kyseessä 35-vuotias nainen joka ei tule hankkimaan lapsia.
Erityisesti samassa tilanteessa olevien kokemukset kiinnostavat.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin muistaakseni 9 kk. Mitähän se nyt olisi maksanut kokonaisuudessaan, noin 70 euroa? Minulla kyllä on jo 3 lasta.

Vierailija
2/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni suositeltiin sektion yhteydessä 2017 ja tehtiin samalla. Ikää oli tuolloin jo 44v ja raskaudet vaikeita ja lapsia 5. Eli sain hyvin helposti. Toipumisesta en tiedä, meni samaan syssyyn sektion kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäraja taitaa olla 30 vuotta että pääsee (tai jos on synnyttänyt 3 lasta).

Eli pelkän iän perusteella lain mukaan pitäisi päästä.

Onko jolla kulla ollut tässä ongelmia?

Vierailija
4/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista vastauksista, erityisesti lapsettomien kokemukset kiinnostavat vielä.

Vierailija
5/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin julkisella kun olin 30v ja kaksi lasta tehtynä. Neljän kuukauden kuluttua gynekologilla käynnistä tuli aika.

Vierailija
6/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni olisi halunnut mutta ei millään meinattu myöntää, koska ei ole niitä lapsia.

Eli lain mukaan noin, käytännössä saattaa kuitenkin olla ihan lääkärin mielivallan alla tuo päätös. 

Vierailija
7/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni olisi halunnut mutta ei millään meinattu myöntää, koska ei ole niitä lapsia.

Eli lain mukaan noin, käytännössä saattaa kuitenkin olla ihan lääkärin mielivallan alla tuo päätös. 

Miten voi olla? Eikö ole mitään auttavia tahoja tuollaista vastaan? 

Vierailija
8/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeuduin sterilisaatioon 2019, perusteena ikä (30) ja että en halua lapsia. Ensin käyt lääkärillä jolta saat lähetteen naistentautien polille ja sieltä lopulta sterilisaatiojonoon. Koko prosessissa kesti ensimmäisestä lääkärikäynnistä leikkaukseen noin 9kk. Jonon pituudeksi kerrottiin Helsingissä vuosi mutta peruustusajoille pääsee halutessaan, tosin aika lyhyellä varoitusajalla. Maksoi, siis julkisella, noin 100€ ja 3 päivää kirjoitettiin saikkua. Kyllä siinä mahan reikien umpeutumisessa kestää, olisikohan reilu kuukausi mennyt että olivat kunnolla kiinni. Kaksi pientä viiltohavaa siis, toinen navan alla ja toinen lantion nurkilla. Ainakin pari viikkoa kannattaa varata niin että enimmäkseen ottaa iisisti, kivut eivät olleet kovia ja niihin auttoi normi särkylääkkeet. 

Vierailija
9/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeuduin sterilisaatioon 2019, perusteena ikä (30) ja että en halua lapsia. Ensin käyt lääkärillä jolta saat lähetteen naistentautien polille ja sieltä lopulta sterilisaatiojonoon. Koko prosessissa kesti ensimmäisestä lääkärikäynnistä leikkaukseen noin 9kk. Jonon pituudeksi kerrottiin Helsingissä vuosi mutta peruustusajoille pääsee halutessaan, tosin aika lyhyellä varoitusajalla. Maksoi, siis julkisella, noin 100€ ja 3 päivää kirjoitettiin saikkua. Kyllä siinä mahan reikien umpeutumisessa kestää, olisikohan reilu kuukausi mennyt että olivat kunnolla kiinni. Kaksi pientä viiltohavaa siis, toinen navan alla ja toinen lantion nurkilla. Ainakin pari viikkoa kannattaa varata niin että enimmäkseen ottaa iisisti, kivut eivät olleet kovia ja niihin auttoi normi särkylääkkeet. 

Kiitos informatiivisesta vastauksesta ja omasta kokemuksesta <3

Vierailija
10/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä vielä että ei ollut mitään ongelmia päästä toimenpiteeseen, lääkäri taisi selittää että joku syy pitää kirjata johon sanoin etten halua lapsia ja se riitti, kukaan ei missään vaiheessa tentannut sen kummemmin. Toki kysyttiin että eivätkö muut ehkäisymenetelmät toimineet ja sen sellaista, mutten kokenut että sillä mitenkään haluttiin saada päätäni kääntymään. Enemminkin oletettiin että olen päätöksestäni varma ja sillä sipuli. Ja tämä siis Helsingissä.  

Vierailija
11/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jonossa 1,5 vuotta, asun Helsingissä ja steri tehtiin Lohjan sairaalassa. Oma lääkäri oli asiallinen, Jorvin polin lääkäri taas asiaton. Olen vela, ja lääkäri oli aivan varma, että olen lapsena traumatisoitunut, muutan mieleni ja olen vastuuton. Joutui kuitenkin lähetteen kirjoittamaan, kun yli 30-vuotias olin.

Steri tehtiin klipsuilla. Leikkauksen jälkeen olin pari tuntia sairaalalla, ja sitten lähdin miehen kanssa bussilla Helsinkiin. Mietin etukäteen, että mitenköhän matka julkisissa sujuu, mutta autottomana ei oikein ollut vaihtoehtoa. Hyvin meni matka. Pari päivää vatsa oli hurjan turvonnut, mutta suurempia kipuja ei ollut. Hyvin meni muutenkin toipuminen, ei ollut mtn komplikaatioita.

Vierailija
12/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuslääkäri pisti lähetteen naistentautien polille.Siitä n.2kk oli aika.Siellä lääkäri teki lopullisen lähetteen.Essureen olisin päässyt 3kk päästä,mutta peruin ja halusin perinteisen,laparoskopisen sterin.

Ei ollut ongelmaa,kun Essure oli muutenkin menossa pois käytöstä.

Steriin pääsin 5kk päästä.

Näin Kajaanissa 2017.

Oikein positiivinen maku jäi koko prosessista😊

Vierailija
13/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen sterilisaatio nykyisin tehdään, kun ilmeisesti Essurea ei enää tehdä? Ja onko se 100-prosenttisen varma vai voiko se jotenkin purkautua itsestään?