Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttava pariskunnan mies on 173cm ja nainen 176cm. Eli pituudet noin päin. Heidän poikansa kasvoi kuitenkin 180cm. Eli vaikuttaako pitkän äidin pituugeenit lyhyen miehen poikaan?

Vierailija
17.08.2020 |

?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on keskimittainen. Perintötekijät tulevat molemmilta vanhemmilta, eivät vain toiselta.

Vierailija
2/26 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, pojilla on aina isän geenit ja tytöillä äidin, eikä ne koskaan sekoitu. Juu ei, pä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 175cm ja lasten isä on 174cm ja lapset on 187cm, 200cm.

Vierailija
4/26 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sillä isällä olla pidemmät geenit, mutta on vaan jäänyt lyhyemmäksi. Esim. sairastelujen tai liian nuorena treenaamisen takia. Tai sit on postimies pidempi..

Vierailija
5/26 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mutta pitkät geenit voivat pompata isovanhemmilta toisestakin tai ihan kuinka vain.

Vierailija
6/26 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä taitaa olla joku muu kuin epäilet.

Vierailija
7/26 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama silmien värissä. Molemmat vanhempani ovat ruskeasilmäisiä kuten myös sisarukseni. Koko suvussamme ei ole ennen minua kuin kaksi sinisilmäistä. Mummo ja serkkutyttöni.

Omat lapseni ovat kaikki sinisilmäisiä taasen.

Vierailija
8/26 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkikaa hieman genetiikkaa. Vanhempien ominaisuudet eivät aina korreloi yksi yhteen syntyneen lapsen kanssa, vaan geenejä siirtyy isovanhemmilta myös

Vierailija
9/26 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus periytyy enemmän äidin puolelta ja kaljuuntuminen kokonaan. Näistä kummastakin miehiä sorretaan, vaikka naisilta saatuja.

Vierailija
10/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihän tuossa parissa on keskimittaista yli 10 cm pitempi. Pituusgeenit tulevat häneltä. Pituus on dominoiva ominaisuus, eli "voittaa" lyhyyden. Kaksi lyhyttä ihmistä, esim. äiti 150 cm ja isä 160 cm ei pitkiä lapsia saa. 

Ihan näin yksinkertaista ei tietysti ole, ihmisen pituuteen vaikuttaa tosi monet asiat.

Äidin pituus on itse asiassa oleellisempi, kun ajatellaan lasten pituuksia. Jos äiti on naiseksi hyvin pitkä, pituusgeenejä on hänellä yksinkertaistetusti paljon. Se, että äiti on nainen, on tavallaan estänyt häntä kasvamasta niin pitkäksi kuin geenit olisivat antaneet myöten. 

Jos äiti taas on lyhyt naiseksikin, häneltä ei pituusgeenejä tule (tai siis kyllä pituuteen vaikuttavia geenejä, mutta ei sellaisia, jotka kasvattaisivat pitkiä lapsia). 

Pari, jossa äiti ja isä ovat molemmat n. 170 cm, voi saada pitkiäkin lapsia, koska 170 cm on naiseksi jo pitkä.

Vierailija
11/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pelkät geenit asialla, yksipuolinen ravinto ja tupakointi voi lyhentää ihmistä.

Vierailija
12/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika on keskimittainen. Perintötekijät tulevat molemmilta vanhemmilta, eivät vain toiselta.

Niin, 50% ja 50 %, sattumaa, mitkä geenit lapsi saa vanhemmiltaan. 

Vierailija
13/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 173cm ja isä 176cm, poika 187 cm ... ihan biologiaa. Siksi pitkät naiset usein samanpituisten miesten kanssa. Minä tykkään katson miestä samalta tasolta en ylöspäin 😂

Vierailija
14/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 176 cm ja mieheni 170 cm. Poika on jo reilusti 180 cm.

Vierailija
15/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituuteen vaikuttavat monet eri geenit.

Esim. raajojen pituuteen vaikuttavat toiset geenit kuin selän pituuteen.

Jos lyhytselkäiseltä isältä tulee pitkät raajat ja persjalkaiselta äidiltä pitkä selkä voi lapsi olla selkeästi pidempi kuin vanhempansa.

Vierailija
16/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 176cm on pitkä?.?

Vierailija
17/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit ja perimä voiva toisinaan olla aika julmia. Mutta melkein vielä inhottavampaa on saada vastailla sivullisten huomautteluun ja uteluihin siitä, että ovatko vanhempani oikeasti omat vanhempani vai ovatko he "vain" otaneet väärän lapsen synnriltä mukaansa. Olen huomattaasti lyhyempi kumpaakin vanhempiani ja kaikkia sisaruksiani, lisäksi olen ainakin toistaiseksi ainoa, joka ns. kaljuutnuu.  

Vierailija
18/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noissa periytymisissä välttämättä ole mitään kaavaa. Väite, että pituus periytyisi äidin puolelta ei pidä meidän perheen osalta mitenkään paikkansa, kun tyttäreni on pidempi kuin varmasti koko suvun kaikki miehet (yleistys, ei varmasti oikeasti ole). Ja isän puolen suvusta on pidempi tätejään sekä setäänsä (isän kanssa saman pituinen) ja kaikkia serkkujaan (vielä, kunnes yksi nuorempi poika kasvanee ohi). Myös siis jo muutamaa reilusti täysikäistä miespuolista serkkua pidempi.

Meillä vanhempien pituudet on 161 cm ja 178 cm, tytär on 178 cm. 

Vierailija
19/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim Diana on pitkä ja hänen poikansa molemmat pitkiä, sen sijaan poikien isä on mieheksi lyhyt. Mieheni isä on pitkä, äiti on lyhyt. Kälyni on pitkiä, mieheni on mieheksi lyhyt. Koskaan ei tiedä.

Vierailija
20/26 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Palstalääkärit ja genetiikan asiantuntijat onkin täällä ottaneet tilanteen haltuun..

Ei vaan näytä olevan hajuakaan mutta jatkakaa toki, nothing to see here.