Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat keinot niska yms jumien poistoon?

Vierailija
17.08.2020 |

En tiedä onko jännitysniska tms, mutta millä saisi itse parhaiten lihasjumit kuntoutettua? Niskat, hartiat on ihan jumissa, rintaranka niin että hengittäminenkin tuntuu välillä raskaalta, välillä kihelmöintiä tai puutumisen tunnetta kasvoissa, joskus päänsärkyä. Hampaitakin puren yhteen. Miten tehokkaimmin voisin alkaa hoitaa itse itseäni? Hierojalle tms hoitajalle en tässä koronatilanteessa uskaltaudu. Mikä ois tehokkainta, jumppa, jooga, venyyttely, saunominen...mitkä liikkeet hyviä? Oisko vinkkejä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipukauppa.fi niskakeinu ja hammaslääkäriltä kiskot. Rintarangan avaus ohjeet youtubesta ja jos uskaltaa niin fyssarilla muutama käynti. Purentalihaksillekin löytyy hierontaohjeet netistä.

Vierailija
2/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipukauppa.fi niskakeinu ja hammaslääkäriltä kiskot. Rintarangan avaus ohjeet youtubesta ja jos uskaltaa niin fyssarilla muutama käynti. Purentalihaksillekin löytyy hierontaohjeet netistä.

Täytyypä googlaa tuo niskakeinu, en oo ikinä kuullutkaan. Fyssarille en taida nyt uskaltaa täällä Helsingissä, ehkä joskus tuonnempana. Koitan nyt ensin jotain keksiä mitä voisin itse tehdä. Kiitos vinkeistä!

Millä muut ootte saaneet helpotusta?

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivartalon ja lantion treenaus, erityisesti lantionkoukistajan. Päivittäin liikkuminen. Työasennon muutos istuma-asennosta seisontaan. Staattisten työasentojen välttäminen.

Vierailija
4/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purentakisko nyt ensimmäisenä. Seuraavana fysioterapia jos sinne et uskalla niin katso youtubesta videoita.

Vierailija
5/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tennispallo seinän ja vartalon väliin ja rullailua/painelua

Vierailija
6/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten joku ei USKALLA fysioterapeutille? Ihan totta nyt, jotain suhteellisuuden tajua tähän koronapelleilyyn.

Pahvilaatikossako asut näinä aikoina? Eipä ihme että on niskat jumissa.

Vierailija
7/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N ussimalla nuo Niska ja muut kivut lähtee. Kuin kanit niin hyvä tulee.

Vierailija
8/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin vaihtaisin nykyisen tyynyn toisenlaiseen. 

9/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun koronatilanne paranee, suosittelen akupunktiota. 

Minulle oli apua niskatuesta, kun niska jumittui.

Vierailija
10/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko niskajumisi jostain fyysisestä syystä, väärästä työasennosta tms? Itsellani niska menee jumiin kaikista mahdollisista syistä, myös henkisestä jännityksestä tai jopa hyvistä uutisista.

Jos lihakset ovat tulehtuneet, voit kokeilla kylmähoitoa, sen kyllä pian huomaa auttaako. Tai jos jumi tulee vedosta, esim, ilmastoinnista, niin lämmin voi auttaa ja tietysti vetoa välttää.

Käytän kipugeeliä ja Sirdaludia laukaistakseni pahan jumin, joka saa aikaan sitten hammasten kiristelyä ja jopa migreeniä. Ilman noita hoitoja menisi viikko parantuessa, noiden kanssa pari päivää.

Olen nyt havainnut, että olkapäässäi on jotain vikaa, niska jumittuu helposti, kun teen kädellä sellaista edestakaisliikettä varsinkin käsi ylhäällä (kuten ikkunan pesu, maalaus tms).

Olen käynyt lääkäreillä ja fysioterapeutilla, valitettavasti niskani ei tottele niitä hyviä rentoutus-ohjeita.

Vierailija
11/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, käy läpi sängyn ergonomia. Jos aamulla jo jumissa sänky voi olla syynä. Jos narskuttelet hampaita öisin, käy hammaslääkärillä puhumassa asiasta.

Jos iltapäivällä alkaa jumittaa, sitten mieti työergonomiaa.

Jos jännität kovin niskaa ja leukaa, yms. tee nukkumaanmennessä rentoutusharjoituksia, joissa rentoutat muun kropan lisäksi leuan ja suun alueen.

Fysioterapiassa tietysti olisi hyvä olla jotain tarkempaa tietoa vaivan laadusta, sitten saisi sieltä paremmat ohjeet.

Pidemmän päälle pilates ja jooga ovat paras apu. Simppeleistä joogaliikkeistä olen saanut apua myös akuutisti. Linkin videon liikkeet on hyvä tehdä todella hitaasti ja hengitys apuna. Muista rentouttaa hartiat, pidä liikkeen hallinta syvissä vatsalihaksissa.

Seuraa missä asennossa olet silloin kun niska menee jumiin, ja koita löytää vastakkaisia liikkeitä. Eli jos olet niska ojossa eteenpäin tutkailemassa näyttöä päivisin ja niska jumittuu, juuri tuo videon liike jossa niska taivutetaan kaarelle ja kasvot alas tai niskaa venytetään ylös ovat ns. vastaliikkeitä.

Vierailija
12/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mahdollisesti stressiä? Jos on niin ehdotan kokeilemaan asioita jotka rentouttaa, samalla kuin teet jotain pientä niska ja hartia tyylistä jumppaa. Tuohon hampaitten yhteen puremiseen saattaisin ehdottaa purkan syöntiä, mutta kohtuudella koska liiallinen jauhaminen saattaa väsyttää ja jumittaa leukaasi pikkuisen.

Vierailija
13/13 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös muun lisäksi ostaa Omron E3 Intense Pain -tenslaitteen.

Sähkövirtaa menee elektrodien läpi hartioiden alueelle, auttaa kipuun ja rentouttaa, sekä elvyttää myös verenkiertoa lihaksissa, joka voi myös helpottaa tulehduksia lihaksissa.

Tätä voi laittaa ensin kuurina joka aamu ja ilta n. viikon ajan. Siitäpä näet auttaako.

Jos et halua ostaa laitetta tietämättä auttaako se sinulle, mene fysioterapiaan ja pyydä saada tens-hoitoa siellä. Joidenkin kuntien fysioterapiasta myös lainataan tens-laiteita kotiin.

Kumminkin tuo Omronin laite on suht edullinen ja näppärä, toimii patterilla. On ollut mulla selkävamman hoitona mukana kun olen patikoinut esimerkiksi erämaassa Pohjois-Amerikassa.

Ne elektrodit ovat kalliita, eli niitä kannattaa käsitellä varovasti ja hoitaa hellästi.

Ja niin, tämä laitehan sopii siis muihinkin kropan kipuihin, jalkaan, selkään, käsivarteen, missä nyt kremppaa löytyy akuutisti tai kroonisesti, eli ei se hukkaan mene.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän