Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihana juttu Himosiivoojasta uusimmassa Kodin kuvalehdessä!

Vierailija
24.08.2013 |

Veikkaan, että tämä kyseinen henkilö on kirjoittanut tänne palstallekin joskus, koska jotenkin tutulta vaikuttivat hänen systeeminsä.

Jäin vain miettimään, että kuinka kauan hän jaksaa palvella perhettään. Lapset olivat vielä pieniä ja hallinnassa. Lisäksi sain sen käsityksen, että muiden tekemän työn jälki ei rouvalle kelpaa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi: Neurosis psykosis

Vierailija
22/26 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 11:50"]

Petiä ei kannata pedata aamulla, vuodevaatteet ja sänky "tuulettuu" paremmin.

[/quote]

Jos peti on koko päivän auki, se pölyttyy kyllä tosi paljon. Sen sijaan välittömästi sängystä noustua sitä ei kannata pedata. Ehtii se kuivua jossain puolessa tunnissa tai tunnissa, jonka jälkeen voi pedata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 15:05"]

Mun isoäiti oli jämpti ja siisti ihminen, äitini ja isäni olivat huonoja siisteyden pitäjiä, ja kotonamme vallitsi kaaos. Mutta me  lapset opimme siivoamaan jo pienenä, varmaan toisella kymmenellä siivottiin koko talo, koska hävetti kovin kunto. Me sitten pidettiin siistetyttä yllä, ja isä kyllä sitten auttoi raskaimmsissa töissä.  Meistä kaikista tuli siisteysintoilijoita, ei ehkä himosivoajia. 

[/quote]

Mulla taas meni päinvastoin: Olen kasvanut siisteysintoilijan kodissa, jossa kaikki aina tip top ja täydellistä. Koska äitini siivosi aina (ilmesesti sitten tykkäsi siivoamisesta?) eikä antanut muiden siivota, en itse koskaan oppinut siivoamaan. Kun muutin omaan kotiin, asuin vuosia järkyttävässä läävässä kunnes pikkuhiljaa opettelin joten kuten pitämään siistiä tilaa. Vieläkänä en voisi kuvitellakaan itselläni niin siistiä ja järjestelmällistä kotia kuin oli lapsuudenkoti. En vain osaa.

Siisteys ei itsestään periydy. Siisteys pitää opetella/opettaa. Tekemällä oppii. Laittakaa ihmiset lapsenne siivoamaan! :)

Vierailija
24/26 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 14:57"]

Kyllä se menee niin että ympäristö peilaa hallitsijansa persoonaa.

Eivät ne lapset tietenkään opi siivoamaan jos sitä ei ole heille luonnostaan opetettu. Luulisi sen nyt tajuavan. Jotkut naiset ottavat tuollaisen marttyyrinviitan hartioilleen ja siivoavat lasten ja miehen jäljet jolloin loppuosa perheestä ei koskaan opi pitämään ympäristöään siistinä. Meilläkin äiti vaati minua auttamaan siivouksessa mutta siivosi veljen puolesta. Niin se on edelleen, äiti käy veljen perheen kämpän siivoamassa silloin tällöin, muuten siellä on aina kaaos (kaksi samanlaista löytänyt toisensa) mutta minä olen aina pitänyt kotini siistinä ja opettanut lapsille myös. Lasten kaverit eivät kaikki tiedä edes missä heillä kotona on imuri tai millä pestään lattioita. 

[/quote]

Meillä taas vanhemmat olivat hyvin siistejä kotona, ja jos sisaruksista joku pääsi toisia enemmän siivouksesta laistamaan, niin kyllä se taisi olla veljeni. Toisaalta hän on nyt aikuisena meistä kaikista järjestelmällisin ja siistein.

Tässä asiassa en juuri usko kasvatuksen autuaaksitekevään vaikutukseen, jos kuitenin oletetaan sen verran, että lapset on sentään opetettu siivoamaan. Itse olen sitä tyyppiä joka periaatteessa tykkää kohtuullisesta järjestyksestä, mutta inhoan itse siivousta. (Nykyisin tosin vaikuttaa paljon se, että meillä on todella huonosti säilytysoptioita asunnossa, huomaa että homma menee aina vähän parempaan suuntaan kun saadaan sitä parannettua.)

Vierailija
25/26 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset huolehtii huoneensa siisteydestä, omat astiat viedään tiskipöydälle, kenkien järjestäminen on heidän touhua ym.pikku hommia annan heille toisinaan enemmän toisinaan vähemmän. Lapset 9 ja 6v

Vierailija
26/26 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 11:50"]

Petiä ei kannata pedata aamulla, vuodevaatteet ja sänky "tuulettuu" paremmin.

[/quote] Mitä ihmettä? Ei sen nyt koko päivää tarvitse tuulettua, tunti riittää mainiosti. Minä petaan joka aamu, päiväpeitto pitää pölyt pois.