Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onhan tämä niin noloa ja huonoitsetuntoista, kun uusilta asuinaluilta poistetaan suomenkieliset nimet, koska ruotsinkieliset on "myyvempiä"!

Vierailija
17.08.2020 |

Helsinki poisti Itäsalmen, koska Östersundom on fiinimpi (itä = ankea paikka).

Ja nyt Espoo poisti Suomenojan (oja = ankea paikka) ja se on nyt Finnoo.

Enpä usko, että missään muualla maailmassa väheksytään ja hävetään omaa kieltä tällä tavalla.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua taitaa hävettää vähän kaikki.

Vierailija
2/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon umpisuomenkielinen, pk-seudulla ikäni asunut ihminen ja minulle nuo paikat ovat aina olleet nimenomaanFinnoo ja Östersundom. Varsinkin toi Itäsalmi oli mulle ihan outo, kun sen ekan kerran kuulin, piti ihan googlata että tajusin mistä on kyse. Eli nuo ovat noiden paikkojen käytössä vakiintuneet nimet, nuo suomennokset olivat nimenomaan sitä väheksyntää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mitä??? :O

Vierailija
4/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis mitä??? :O

Juuri sitä, mitä aloituksessa sanottiin. Kaupungeissa, joissa on noin 90% suomenkielisiä asukkaita, poistetaan suomenkielisiä paikannimiä käytöstä.

Vierailija
5/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, eikö tämä ole laitonta? Alueella, jolla asuu suomenkielisiä ON OLTAVA suomenkieliset kyltit.

Ei muuta kuin palautetta kaupunhille, josnäin ihan oikeasti on.

Vierailija
6/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap unohti lähteet purkauksestaan. Typiskt.

Vierailija
7/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi haluaa olla kansainvälinen meetoo blm sjw kulttuurin kehto, mutta ruotsalaisia pitää silti nuoleskelal kieli ruskeana etteivät ne vain suutu ja vie miljardejaan mennessään takaisin Ruotsiin. Suomi tuhottiin kun liityttiin EUhun ja jäljet alkavat näkyä joka puolella.

Vierailija
8/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, eikö tämä ole laitonta? Alueella, jolla asuu suomenkielisiä ON OLTAVA suomenkieliset kyltit.

Ei muuta kuin palautetta kaupunhille, josnäin ihan oikeasti on.

"Asuinalueen nimeä aletaan tietoisesti häivyttää Espoossa: Hämmennystä herättänyt Suomenoja katoaa, koska ruotsinkielinen vaihtoehto on ollut käytössä keskiajalta asti"

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006496904.html

Aika erikoinen perustelu tuo "keskiajalta lähtien", koska iso osa ns. ruotsinkielisistä paikannimistä on aikoinaan väännetty varhaisista suomenkielisistä nimistä. Esim. kaikki rannikon lax-päätteiset nimet ovat olleet suomenkielisiä (lax tulee laksi-sanasta, joka on vanha muoto suomen lahti-sanasta).

Tällä logiikalla suuri osa ruotsinkielisistä nimistä voidaan poistaa käytöstä.

Vierailija
9/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, miten hankalaa on aloittajan elämä. Itse olen täysin suomalainen ja en näe tuossa mitään ongelmaa, tietenkään. Vaikka paikkojen nimet olisivat mitä tahansa, ei aloittajan valitus loppuisi kuitenkaan.

Vierailija
10/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, miten hankalaa on aloittajan elämä. Itse olen täysin suomalainen ja en näe tuossa mitään ongelmaa, tietenkään. Vaikka paikkojen nimet olisivat mitä tahansa, ei aloittajan valitus loppuisi kuitenkaan.

Et siis arvosta omaa äidinkielstä. Sääli.

Mietipä mikä älämölö syntyisi, jos ruotsinkielinen nimi poistettaisiin käytöstä!

Ja sehän oli lähes ihmisoikeusrikkomus, kun Oodi-kirjaston nimeksi aiottiin antaa Oodi kaikilla kielillä!

Vierailija
11/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä mikä älämölö syntyisi, jos ruotsinkielinen nimi poistettaisiin käytöstä!

Ja sehän oli lähes ihmisoikeusrikkomus, kun Oodi-kirjaston nimeksi aiottiin antaa Oodi kaikilla kielillä!

Sinun älämölö on älämölöä millä kielellä hyvänsä.

Vierailija
12/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun älämölö on älämölöä millä kielellä hyvänsä.

Mikä asenneongelma sinulla on? Missä tahansa muualla olisi vähintäänkin kummallista, että maan ja kaupungin enemmistökielellä olevia nimiä yhtäkkiä ruvetaan poistamaan käytöstä.

Vierailija
13/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se sitten ok, että ruotsinkielisten paikkojen nimet häivytetään? Vaikka se olisi sinulle ok, niin luuletko, että se on ruotsinkielisten mielestä ok?

Vierailija
14/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itäsalmi teipataan piiloon opasteista."

"Porvoon moottoritiellä, Vanhalla Porvoontiellä ja Knutersintiellä on vedetty teippi Itäsalmi-nimen päälle. Teippaamisen syynä on Helsingin kaupunginhallituksen kaksi vuotta sitten tekemä päätös luopua Itäsalmi-nimestä ja vakiinnuttaa Östersundom alueen viralliseksi nimeksi."

http://archive.vn/LDKe#selection-763.0-763.274

Vierailija
15/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäsalmi-nimi on todella keksitty, eikä edes paikalliset tunnista sitä.

Vierailija
16/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Westend?

Vierailija
17/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itäsalmi-nimi on todella keksitty, eikä edes paikalliset tunnista sitä.

Oli se ollut jo kuitenkin pidemmän aikaa käytössä. Ja looginen, koska siellä on myös Länsisalmi toisella puolella.

Vierailija
18/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Westend?

Läntisen sivilisaation loppu?

No joo, mutta Westendillä ei kai ole ollutkaan suomenkielistä nimeä. Mutta tässä ollaan poistamassa suomenkielisiä nimiä, jotka ovat jo olleet käytössä.

Vierailija
19/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Westend?

Moni asuu kyllä ennemmin siellä kuin Länsiperässä

Vierailija
20/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Östersundom on Östersundom, ei mikään muu. Suomenoja taas voi olla hyvin Finnoo, koska Tsinne menevä tiekin on Finnoontie. Minulle asia on ainakin ihan ok. Asun Espoossa ja en kyseenalaista asiaa ollenkaan.

Ap:lla on nyt joku isompi ongelma päällä, mania?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän