Lääkäri kirjoitti papereihini ylipainoinen
Kävin alkuviikosta lääkärissä ja siihen yhteenvetoon lääkäri kirjoitti potilaan terveydentila hyvä, mutta ylipainoinen. Olen siis 165m 65kg. Kerroin kyllä laihduttavani, mutta en tajunnut olevani jo ylipainoinen, sillä minulla on myös lihasta.
Onko muille samaa kokoa oleville lääkärit kirjoittaneet myös noin?
Kommentit (36)
Jos itse puhuit laihduttamisesta niin tuo maininta saattaa johtua siitä. Et kyllä virallisesti BMI:n mukaan ole ylipainonen.
BMI on mittojesi perusteella 23,9 eli normaali.
BMI on ihan turha lihavuuden mittari, koska se ei tosiaan ota huomioon ihmisen lihasmassaa. Miksi muutenkin ihmiset tuijottavat vain sitä puntarilukemaa? Ennemmin tuijottakaa omaa rasvaprosenttianne ja sitä paljon kehossanne on sisäistä rasvaa ja sitä lihasta. Käykää kehonkoostumusmittauksessa.
No ihmettelin itsekin, että millä kaavalla minut oikein mittasi, käytän 38/M kokoisia vaatteita ja harrastan urheilua, joten hieman ihmetytti, että omasta mielestäkin minussa on 10kiloa liikaa, mutta en silti koe olevani ylipainoinen
Katso peiliin. Tuskin lääkäri ihan tyhjästä tuota ilmausta keksi vaan nimenomaan aiheesta, herättääkseen. Taisi onnistua. Pari kiloa siis pois mahasta!
Jospa sulla on rasvaa lähinä vatsanseudulla, joka on se terveden kannalta vaarallisin paikka?
Ihan samoin mua yksi lääkäri moitti ylipainoiseksi, kun painoa oli 68 kg ja pituutta 171 cm. Toinen lääkäri kirjoitti puolestaan epikriisiin hoikka, kun olin 67-kiloinen. Kilo lisää mun painoon siis tekee hoikasta ylipainoisen. Omasta mielestäni olen kummallakin kerralla ollut normaalipainoinen.
no onpa omituista, kyllä tässä lihavuus-asiassa mennään joskus ihan liiallisuuksiin. Mutta eihän ne lääkäritkään mitään jumalia ole, jotka tietää kaiken ja ovat aina oikeassa, niilläkin omat ennakkoluulot ja ajatukset varmasti vaikuttaa myös hoitoon, ja jos ko. lääkäri kuuluu siihen joukkoon, jonka mielestä kaikki muut kuin ihan hoikat ovat ylipainoisia, niin ei sille mitään voi.
En ottaisi tuota asiaa kovin vakavasti, et ole ylipainoinen vaan ihan normaalipainoinen.
Ihmettelen miksi olisit ylipainoinen noilla mitoilla. Toisekseen BMI 25 on vasta lievä ylipaino etkä ole vielä siinäkään.
Mutta rehellisesti ottaen jos olet nainen ja kuntoilet, ei sitä lihasmassaa tule niin paljon tavalliselle kuntoilijalle, että se merkittävästi lisäisi painoasi - ts. että voisit käyttää sitä selityksenä painollesi.
Suosittelen, että käyt kehonkoostumusmittauksessa (inbody). Siinä mitataan, kuinka paljon kehossasi on rasvaa, lihasta tai muuta. Viimeistään siinä huomaat, että lihasmassan osuus ei ole kovin kummoinen selittäjä naisilla, jos paino tuntuu olevan yläkanttiin.
Itselleni on terveydenhoitaja huomauttanut painosta, kun olin itse samoissa mitoissa. Hän ei kylläkään kirjoittanut, että olisin lihava vaan ainoastaan huomautti, että mittani ovat sellaiset, että painoa ei saisi tulla lisää. Minulla oli silloin pituuden ja painon suhde sama kuin sinulla on nyt.
Lääkärin näkökulmasta BMI 25 pitäisi olla vasta ylipainoa, ja sekin lievää ylipainoa. AV:n mielestä kaikki yli BMI 20 on osastoa "valas".
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 12:43"]
Kävin alkuviikosta lääkärissä ja siihen yhteenvetoon lääkäri kirjoitti potilaan terveydentila hyvä, mutta ylipainoinen. Olen siis 165m 65kg. Kerroin kyllä laihduttavani, mutta en tajunnut olevani jo ylipainoinen, sillä minulla on myös lihasta.
[/quote]
No nyt tiedät.
[/quote] Onhan tossa kyllä 10 kg liikaa vielä...
Et ole ylipanoinen millään laskurilla etkä takuulla 38/M kokoa käyttävänä myöskään silmämääräisesti. Ihan käsittämätöntä käytöstä tuolta lääkäriltä. Kun tietää, mikä tässä maassa on tilanne oikeasti ylipainoisten suhteen, kun heidän painonsa on kolminumeroinen ja todellista vakavaa terveyshuolta on, niin uskomatonta, että kirjoitellaan 23,9 BMI:lle ylipaino. Alkoi ärsyttää tuo lääkäri todella.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:35"]
[/quote]
Muttei YLIPAINOA. Voi olla liikaa muotipainosta tms hömpötyksestä, mutta terveydellistä ylipainoa ei ole koossa 165/65 grammaakaan. Ei lääkäri mitään mannekiinikoulua pidä, vaan on LÄÄKÄRI.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:35"]
[/quote]
Toivottavasti olet saanut jongun diagnoosin ja päässyt hoitoon.
Siellä on ollut av-mamma lekurina.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:14"]
Suosittelen, että käyt kehonkoostumusmittauksessa (inbody). Siinä mitataan, kuinka paljon kehossasi on rasvaa, lihasta tai muuta. Viimeistään siinä huomaat, että lihasmassan osuus ei ole kovin kummoinen selittäjä naisilla, jos paino tuntuu olevan yläkanttiin.
[/quote]Nimenomaan liikunnallisen ihmisen ei kannata noita humpuukimittauksia käyttää, sillä niissä tulos on vakioitu keskiarvon mukaisesti. Miksi muuten kone kysyisi esim. ikää tai pituutta? Eihän kropan pituus välttämättä kerro jalkojen pituudesta, saman pituisilla voi olla 10cm ero jaloissa. Ja rasva on rasvaa sekä miehellä että naisella, joten sukupuolella ei ole oikeasti mitään merkitystä.
Konehan siis perustuu siihen, että se mittaa kuinka nopeasti sähkövirta kulkee kehon lävitse. Sähkö kulkee aina lyhintä reittiä, eli esim jaloista mitattaessa se menee vain ja ainoastaan jalkojen kautta. Kun koneelle kerrotaan vain koko kropan pituus, ei se pysty siis mittaamaan kuinka paljon aikaa per sentti vei sähköllä mennä esim. jalkojen läpi, tai edes koko kropan koska toisella 170 senttisellä voi olla ihan eri mitta kädestä jalkaan kuin toisella. Miten se siis voi laskea kuinka nopeasti sähkö kulkee, kun se ei tiedä kuin ajan, ei matkaa?
Kone ei siis edes saa niitä tietoja mitä se oikeasti tarvitsisi tarkkaan tulokseen, ja toisaalta se vaatii tietoja (kuten se sukupuoli) joilla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Näitä se kuitenkin käyttää, koska sen jälkeen kun se on saanut BMI:n ja summittaisen sähköarvion, se ARVAA että ahaa, bmi 26 ja nainen, sähkö kulkee hieman hitaammin kuin keskiarvo = hirveä läski. Laitteen valmistaja itsekin kertoo, että tuloksen pohjana käytetään xxx määrää ihmisiä, ts. niistä on laskettu keskiarvot. Millään tilastodatallahan ei pitäisi olla mitään merkitystä, jos laite oikeasti mittaisi YKSILÖN tiedot.
Kun oikeastihan ko. henkilö voi olla pitkäraajainen (=sähkö kulkee hitaammin kuin keskimäärin tuon mittaisella, koska raajat on pitkät) bodari (= painaa lihasmassan takia enemmän). Tai sitten lyhytraajainen sohvaperuna. Kone ei myöskään ota huomioon ruumiinrakennetta, eli oletko raamikas (kroppa tarvitsee enemmän lihaa ja nahkaa peittääkseen luurangon = painat enemmän) vai hento. Kone siis tarvitsisi myös tiedon ruumiinrakenteesta, esim. ranteen paksuuden, jotta se voisi edes arvata pätevästi. Siis sen raajojen pituuden lisäksi.
Eli summana, ko. koe on ihan yhtä epäluotettava kuin BMI silloin, kun kyseessä ei ole keskiverto ruumiin mittasuhteilla varustettu keskimäärin liikuntaa harrastava henkilö. Lyhytraajainen laihaläski saa liian hyviä tuloksia, ja pitkäraajainen lihaksikas liian huonoja.
Käytännön esimerkkinä meidän firma kävi moisessa kokeessa. Joukossa oli kaksi saman pituista, saman painoista miestä. Toinen harrastaa hyvin aktiivisesti kuntosalia, ja on TODELLA timmissä kunnossa. Toinen ei harrasta mitään liikuntaa, ja on täysin löysä. Lopputulos: täsmälleen sama rasva% koneen mukaan - ihmisille joilta toiselta näkyy sixpack t-paidan läpi ja toinen on selkeästi sohvaperunan kroppainen.
Vaikka BMI olisi normaali voi silti ihminen olla lihava ulkomuodoltaan, MUTTA silloin ei ole kyse ylipainosta, joten lääkäri oli väärässä. Ylipaino ja lihavuus on 2 eri asiaa. Ammattiurheilijoilla on usein ylipainoa, mutta he eivät ole lihavia.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:53"]
Vaikka BMI olisi normaali voi silti ihminen olla lihava ulkomuodoltaan, MUTTA silloin ei ole kyse ylipainosta, joten lääkäri oli väärässä. Ylipaino ja lihavuus on 2 eri asiaa. Ammattiurheilijoilla on usein ylipainoa, mutta he eivät ole lihavia.
[/quote]
Vielä toistan: 165/65 JA kokonumero 38/M ei voi olla lihava millään mittarilla, ei puntarilla, silmillä, mittanauhalla, ei millään. Oli katsoja vaikka suutari.
No, BMI yli 25 meinaa ylipainoista. Toki aina voidaan keskustella siitä, miten hyvin BMI kuvaa lihavuutta ja toimiiko se samoin esim. pitkien miesten mittarina, mutta luulen, että lääkärisi käytti vain tuota kaavaa.