Kokoproteesit heti suuhun vai ikenien parannuttua?
Olen 49-vuotias nainen ja nyt on kokoproteesien laittaminen edessä. Jo ainakin 15 vuotta on ollut erilaisia osaproteeseja mutta nyt otetaan sitten kaikki loputkin hampaat pois.
Olisiko kokemuksia kannattaako laitattaa ns. immediattina eli heti poistojen jälkeen samalla kertaa suuhun, vaiko niin että ikenet paranevat ensin wen pari kuukautta? Hammaslääkäri suosittelee jälkimmäistä, mutta itseä kauhistuttaa ihan ilman hampaita oleminen noin kauan.
Onko kokemuksia? Onko suosituksia?
Kommentit (3)
Kiitos vastauksestasi.
Siis nuo heti suuhun laitettavat ovat melko väliaikaiset, eli sitten noin vuoden kahden kuluttua yleensä täytyy kuulemma tehdä uudet proteesit kokonaan, jotka istuvat sitten paremmin kun ne tehdään suoraan hampaattomaan suuhun. Ja siis jos antaa ikenien parantua poistojen jälkeen sen pari kuukautta ainakin, niin tulee kuulemma kerralla paljon paremmat. Mieluiten kuulemma 3-4 kk olisi hyvä olla ilman, mutta se on aika pitkä aika olla kokonaan hampaattomana, kun kuitenkin pitäisi elää arkipäivää ja käydä töissä yms.
Minulta jouduttiin noin kolmikymppisenä poistamaan ensimmäiset epäonnistuneiden juurihoitojen jälkeen yms. Ja taisin olla 33 muistaakseni kun laitettiin osaproteesi yläleukaan, ja sitten jo noin vuotta myöhemmin alaleukaan.
Minulle laitettiin yläleukaan kokoproteesi suoraan samantien kun hampaat revittiin. Proteesi istui kyllä oikein hyvin ja nyt viiden vuoden päästä tehtiin uusi, kun tiputin proteesin kaakelilattialle ja siitä irtosi palanen. Ikenet myös paranivat hyvin nopeasti niinkuin hampaanpoiston jälkeen yleensäkin.
Voikos noita laittaa ensin jotkut väliaikaiset ja sitten paremmin suuhun istuvat? Minkä ikäisenä aloit menettää hampaita? Mä 43 ja yksi on poistettu, laitan siihen nyt implantin.