Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin teksteistä: "PERUSLIHAVA"

Vierailija
21.08.2013 |

Olen lääkärini tekstin mukaan peruslihava nainen. Voiko joku kertoa tälle taliaivolle, mitä ihmettä tarkoittaa peruslihava! Luoja sentään, mitä paskaa. Ylipainoinen kyllä olen, mutten mielestäni lihava.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo mitään. Minä olen 170 cm ja painan 77 kg. Olenhan tietysti läski mikä läski ja sairaskertomukseni alkaa AINA näillä samoilla sanoilla:

"Obeesi nuori/aikuinen/keski-ikäinen nainen....."

Sen takia, jos nykyään joudun menemään lääkäriin ja hän ensimmäisenä kysyy, että "mikä vaivaa", niin vastaan aina: "no, tän obesitettin lisäksi....mulla taitaa olla poskiontelotulehdus.."

Vierailija
2/49 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luut vaan painaa vai? Jos ei lääkärin kommentti miellytä, unohda se. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaisiko "massiivinen obesiteetti" paremmalta?

Vierailija
4/49 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusylipainoinenkin kuulostaa oudolta.

Vierailija
5/49 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että olet keskivertoylipainoinen, et sairaalloisen lihava. 

Vierailija
6/49 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruslihava ei varmaankaan ole mikään virallinen termi. Mutta sinänsä "lihava" ja "ylipainoinen" ovat minusta ihan sama asia, lihava jälkimmäistä parempi sana kuvailevuutensa takia. Obeesi taasen on lääkärijargonia joka ei avaudu ilman sanakirjan apua. 

Peruslihava voisi ehkä tarkoittaa lievästi ylipainoista? Muuten siellä lukisi "graavi obesiteetti" tai "sairaalloisen ylipainoinen".

Vierailija
7/49 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.bmi.fi/

Tuosta voit kattoa. Veikkaan, että se tarkoittaa lievää lihavuutta, joista suomalaisista suuri osa edustaa.

Vierailija
8/49 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)Hiukan tökerösti kirjoitettu. Käsitän tuolla, ettet ole mikään hyllyvä ihravuori, vaan tavallinen, keskiverrosti ylipainoinen nainen. Mutta eihän tuo tosiaan ole kovin selvästi sanottu. Itse suosin luokittelua ylipainoinen,lihava, sairaalloisen lihava. BMI on tietysti kaikkein paras tapa ilmaista ylipainon määrä.

Vierailija
9/49 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ja lihava ei ole sama asia. BMI kertoo ylipainon ja peili lihavuuden..

Vierailija
10/49 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä mittasi ovat? Jos väität tuhansia potilaita tutkineen lääkärin arvioineen sinut virheellisesti lihavaksi..

Vierailija
11/49 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sinä olet persulihava, sitten on sossulihava, kokkarilihava, viherlihava jne. Tyypillistä sairaanhoidon tasoa, älä siitä huoli, keinoäly oppii teksteistä ja tulee hoitamaan sinut persulihavana lopun elämääsi.

Vierailija
12/49 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitkä sun mitat on?

Käsitän itsekin että ylipainoinen = lihava.

Semmonen peruslihava, jota suurin osa kansasta on, koko L-XL.

Millä sanoilla painoosi sitten tulisi viitata?

Mulle laitetaan aina jostain syystä että "hoikka nuori nainen". Oon normaalipainoinen 32-vuotias akka mitoilla 160/55.

Vierailija
13/49 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaako ne niitä siksikin, että voidaan seurata sitä, jos ihmienen lihoo tai laihtuu, että joskus myöhemmin on sitten plösön lihava tai normaalivartaloinen?

Varmaan saisin itsekin kommentiksi peruslihava (XL, 44-46). En ole uskaltanut käydä lukemassa. 

Vierailija
14/49 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä sitten olet peruslihava ja thats it! Turha marista, olet sellainen , fakta juttu.

Vierailija
15/49 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo mitään. Minä olen 170 cm ja painan 77 kg. Olenhan tietysti läski mikä läski ja sairaskertomukseni alkaa AINA näillä samoilla sanoilla:

"Obeesi nuori/aikuinen/keski-ikäinen nainen....."

Sen takia, jos nykyään joudun menemään lääkäriin ja hän ensimmäisenä kysyy, että "mikä vaivaa", niin vastaan aina: "no, tän obesitettin lisäksi....mulla taitaa olla poskiontelotulehdus.."

Itse olen keski-ikäinen, 162 cm ja 80 kg eli lihava. Missään mun sairaskertomuksessa ei sanota mitään ylipainosta. Kukaan lääkäri ei ole edes sanonut painosta mitään.

Tiedän kyllä sanomattakin että pudotettavaa löytyy.

Vierailija
16/49 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luki lääkärin lausunnossa että hoikka. En todellakaan ole hoikka, olen normaali.

Vierailija
17/49 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä voi närkästyä jos lääkärit kirjoittavat aina lihavan kohdalla potilaskertomukseen lihava. Ylipaino liittyy niin moneen terveysongelmaan että on virhe jättää kirjoittamatta hienotunteilun vuoksi. Peruslihava kuulostaa melkein kyynisen lääkärin kirjoitukselta, eli peruslihava-tasoinen ylipainoisuus on niin yleistä ja arkista että on pakko laittaa etuliite perus-.

Vierailija
18/49 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luki kerran, että "tynnyrimäinen olemus". 😄 Tottahan se on.

Vierailija
19/49 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla luki lääkärin lausunnossa että hoikka. En todellakaan ole hoikka, olen normaali.

No, itse olin pitkään 160/55 ja nyt 15 kg painavampana tajuan että olin nimenomaan hoikka, vaikka tuo paino onkin virallisesti "normaali".Mutta siinä painossa näyttää silti yleensä varsin hoikalta, vaikka mikään ei tietenkään ole ikinä riittävästi joillekin meistä.

Vierailija
20/49 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla luki kerran kalvakka laiha nainen. Seuraava lääkäri ihmetteli edellisen luonnehditaan, kun hän taas  näki edessään punakan normaalipainoisen ihmisen. Sanoi, etten ole laihaa nähnytkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi