Miksi potkut = yhteistoiminta?
En oikein ymmärrä tällaista terminologiaa. Neuvottelut, joissa työnantaja sanelee, ketkä saa kenkää, ei kuulosta minusta yhteistoiminnalta.
Kommentit (11)
Yt-neuvotteluja voidaan käyttää myös uuden väen palkkaamiseen.
eräs tuttavani kertoi pitkään luulleensa että lyhenne yt tarkoittaa ylimääräistä työvoimaa :D
Varsinaissuomen sairaanhoitopiirissäkin aloitettiin nyt yt-neuvottelut. Säästöjä pitäisi saada 5,8 miljoonaa, mutta irtisanomisia ei ole tarkoitus tehdä.... En kyllä ihan heti keksi miten se säästö stten tehdän. Tehdään töitä palkatta?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:11"]
Varsinaissuomen sairaanhoitopiirissäkin aloitettiin nyt yt-neuvottelut. Säästöjä pitäisi saada 5,8 miljoonaa, mutta irtisanomisia ei ole tarkoitus tehdä.... En kyllä ihan heti keksi miten se säästö stten tehdän. Tehdään töitä palkatta?
[/quote]
Osa siirtyy eläkkeelle, osalle tarjotaan ns. kultainen kädenpuristus että irtisanovat itse itsensä, työtehtäviä järjestetään uusiksi jne. Avataan vaikka uusi osasto jonne siirtyy jokaiselta vanhalta osastolta yksi työntekijä jne.
Meillä käytiin niitä työvuorojen muutoksista. Esim iltavuoro loppuu aiemmin, ja osa vuoroista jää pois.
Meillä käytiin niitä työvuorojen muutoksista. Esim iltavuoro loppuu aiemmin, ja osa vuoroista jää pois.
Termi pitäisi vaihtaa yt-neuvottelujen sijaan pp-neuvotteluiksi (pp = potkut persiille).
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:11"]
[/quote]
Osa siirtyy eläkkeelle, osalle tarjotaan ns. kultainen kädenpuristus että irtisanovat itse itsensä, työtehtäviä järjestetään uusiksi jne. Avataan vaikka uusi osasto jonne siirtyy jokaiselta vanhalta osastolta yksi työntekijä jne.
[/quote]
Vaikka lomautukset
Joo, yksipuolinen työnantajansanelu, siitä taitaa "yt" olla lyhenne, ainakin minun kokemukseni mukaan. Olen juuri käynyt "neuvottelut", joiden alusta saakka oli selvää, että neuvottelussa "osapuolena" olevat työntekijät tulisivat saamaan kenkää. Protokollaa noudattamalla työnantaja voi kuitenkin välttää kaikki seuraukset, vaikka kyseessä on voittoa tekevä yritys. Pelkällä liiketoimintojen uudelleen järjestely -perusteella pystyy melko vapaasti irtisanomaan..
Niin, kyllähän se kovin yksipuolista toimintaa on.