Apua! Päälaki kaljuuntuu (nuorena naisena)
Satuin ottamaan kuvan päälaestani ja huomasin että hiusten lomasta päänahka näkyy erittäin selvästi ja päässä on jopa kaljuja kohtia. Mistä ihmeestä voi johtua? Hiukset muualla päässä OK. Säikähdin pahasti. Mikä auttaa ja mistä helvetistä voi johtua kun ikää selvästi alle 30v. Apua! :(
Kommentit (27)
Mulla on lähtenyt stressin takia pariin otteeseen paljon hiuksia. Spironolactone auttoi mulla.
Stressi, perinnöllisyys? Itselläni alkoi hiukset ohentua ehkä 25-vuotiaana. Päälaki paistaa. Kaikki testit otettu eli mistään puutoksesta ei ole kyse. Todennäköisesti omalla kohdallani on ainakin perinnöllisyys. E-pillerit (Diane nova) vähän hidastaneet hiusten ohentumista, spironolactonea lääkäri suositteli sitten kun noista e-pillereistä luovun. Nyt olen siis 30-vuotias. Olen lähinnä jo alkanut miettiä, että joskus pitää peruukki ostaa kun ei pysty enää muilla keinoin tätä peittelemään. Aika pe*seestä.
Onko kellään kokemuksia, että olisi jo nuoresta asti alkanut käyttää rogainea? Varmaan monelle miehelle ihan normaalia, mutta jotenkin hirvittää ajatus sen kanssa lotraamisesta aamuin illoin seuraavat about 60 vuotta??! Kannattaako aloittaa mieluummin vähän ennakkoon vai vasta kun on oikeasti hätä päällä? T. Noin 30v
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia, että olisi jo nuoresta asti alkanut käyttää rogainea? Varmaan monelle miehelle ihan normaalia, mutta jotenkin hirvittää ajatus sen kanssa lotraamisesta aamuin illoin seuraavat about 60 vuotta??! Kannattaako aloittaa mieluummin vähän ennakkoon vai vasta kun on oikeasti hätä päällä? T. Noin 30v
Samaa miettinyt. Itse kuitenkin päätin olla lähtemättä tuohon touhuun kun tulokset nyt eivät edes ole täysin varmoja ja sitten pitäisi kestää tosiaan sitä läträämistä loppuelämä. Lisäksi ei yhtään houkuttele latistaa yhtään enempää näitä ohuita hiuksia jollain tahmaavalla litkulla, joka oikein korostaa hiusten ohuutta. Sori, en vastannut lainkaan kysymykseesi :D
Peruukki vaan päähän, kyllä se siitä.
Olisiko mitään ideaa mennä lääkärille.
Vinkkinä instagramissa sellainen tili kun: hairaliciouscom
Kommentoin tuonne ylemmäs jo omaa hiustenlähtötarinaa ja että mielessä käy välillä peruukin ostaminen. Tuota instatiliä kun katsoo niin jotenkin lohdullista että onneksi nykyaikana on saatavilla ihan ok näköisiä peruukkeja, jotka ei kilometrien päähän huuda, että kyseessä on peruukki. Läheltä katsottuna toki huomaa mutta muuten.
Jos siellä on karvattomia laikkuja, todennäköisesti pälvikalju kyseessä. Mene lääkäriin, tarkistuta kilpirauhasarvosi ja ota rautakuuri ja monivitamiinivalmistetta. Minulla oli vuosia sitten pälvikalju. Muutama iso karvaton laikku. Tämä toistui noin reilun vuoden parin päästä, vaikka muuten olen melko paksuhiuksinen. Hiukset kasvoivat laikkuihin nopeasti, kasvu alkoi melkein heti, kun kohta kalju. Nyt minulla on jo pitkään ollut normaali pitkä paksu tukka. On hiusvalmisteita, joilla peität nyt kaljuja kohtia, jos ovat kovin näkyviä. Usein stressi tämän laukaisee.
Oletko varma että se on kaljua eikä sun hiukset vain kasva sen muotoisesti? Minulla menee hiukset takana "pyörteelle" että joskus näyttää niin kuin siinä olisi kaljua. Tai voihan siinä ollakin, mutta minä vain luulen sen johtuvan tuosta pyörteestä. :D
Pälvikaljua on suvussa (naisella) mutta itselläni on tällä hetkellä ihan vaan tossa päälaella keskellä katoa, ihan kuin kaljuuntuvalla miehellä. Aloin miettiä kasvaako ne enää koskaan takaisin, nyt päälaki alkaa olemaan kuin miehellä vaikka suvun miehet ei kaljuja olekaan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä instagramissa sellainen tili kun: hairaliciouscom
Kommentoin tuonne ylemmäs jo omaa hiustenlähtötarinaa ja että mielessä käy välillä peruukin ostaminen. Tuota instatiliä kun katsoo niin jotenkin lohdullista että onneksi nykyaikana on saatavilla ihan ok näköisiä peruukkeja, jotka ei kilometrien päähän huuda, että kyseessä on peruukki. Läheltä katsottuna toki huomaa mutta muuten.
No siis peruukkihan olisi "tosi jees", mulla on aina ollut tunne, että en ole pystynyt ilmaisemaan itseäni hiuksilla, kun niitä on jo alkujaan ollut vähän. Se on vaan se steppi, milloin sen ottaa ja miten. Odotteleeko viisikymppiseksi ja siihen asti, että tilanne on oikeasti paha. Vai leikkaako jo kolmikymppisenä oman tukan lyhyeksi ja vaihtaa peruukkiin, ns vaivihkaa, ikään kuin olisi käynyt kampaajalla. Miten sen päättää, milloin on aika.
Vierailija kirjoitti:
Pälvikaljua on suvussa (naisella) mutta itselläni on tällä hetkellä ihan vaan tossa päälaella keskellä katoa, ihan kuin kaljuuntuvalla miehellä. Aloin miettiä kasvaako ne enää koskaan takaisin, nyt päälaki alkaa olemaan kuin miehellä vaikka suvun miehet ei kaljuja olekaan. Ap.
Onko sun käyttämissä tuotteissa lanoliinia/villarasvaa?
Vierailija kirjoitti:
mitäs luulet, jos syy onkin tuossa, mitä ei ainakaan lääkäri kerro, kun ei tiedäkään?
Vierailija kirjoitti:
Värjäät? Käytät muotoilutuotteita?
Onko niissä lanoliinia/villarasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika ihotautilääkärille.
Suositteletteko julkista vai yksityistä ihotautilääkäriä? Mitkään kampaajatason hiuspohja-analyysit ei kiinnosta.
T. Ei aloittaja
Mene ihotautilääkärille kirjoitti:
Jos siellä on karvattomia laikkuja, todennäköisesti pälvikalju kyseessä. Mene lääkäriin, tarkistuta kilpirauhasarvosi ja ota rautakuuri ja monivitamiinivalmistetta. Minulla oli vuosia sitten pälvikalju. Muutama iso karvaton laikku. Tämä toistui noin reilun vuoden parin päästä, vaikka muuten olen melko paksuhiuksinen. Hiukset kasvoivat laikkuihin nopeasti, kasvu alkoi melkein heti, kun kohta kalju. Nyt minulla on jo pitkään ollut normaali pitkä paksu tukka. On hiusvalmisteita, joilla peität nyt kaljuja kohtia, jos ovat kovin näkyviä. Usein stressi tämän laukaisee.
Jos onkin käyttänyt täishampoota, on se myrkytysoire eikä silloin ainakaan pidä käyttää mitään vitamiinivalmistetta! Malathion taisi olla niissä vaikuttava aine, en ole varma onko muitakin.
Tyypillinen tasa-arvoa vonkava nainen.
Värjäät? Käytät muotoilutuotteita?