Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkailmoitukset väärissä paikoissa

Vierailija
21.08.2013 |

Mol.fi:n tarjontaa seuranneena olen monesti huomannut, että työpaikkailmoituksia laitetaan ilmeisesti tarkoituksella osastoille, joille ne eivät kuulu. Tällaisissa tapauksissa halutaan varmaankin luoda työstä jotnekin hohdokkaampi ja epätodellinen mielikuva. Voisikohan johonkin valittaa tällaisesta toiminnasta?

Esimerkiksi viestintäalan töitä seuratessani olen huomannut, että niiden joukkoon putkahtaa välillä tällaisia Partylite- ja Kotigastronomi-tyyppisiä myyntitöitä. Mitenköhän nämä muka sopivat "Toimitus- ja tiedotustyö sekä joukkoviestintä" -otsikon alle? Jopa viihde- ja taidealalle on eksynyt näitä kaiken maailman laukkujen, huivien ja korujen myyjiä. Millä perusteella?

Toinen perinteinen juttuhan on mainostaa puhelinmyyjän ja puhelinhaastattelijan hommia mitä keksiliäimmillä nimikkeillä ja änkeä niitä hommia milloin minkäkin otsikon alle. On kuluttajaneuvojaa, asiakaskontaktoijaa ja tutkimusassistenttia. Näitäkin on onnistuttu änkemään viestintäalan lisäksi IT-alalle sekä mainonnan ja markkinoinnin alle. Markkinointi ei puhelinmyynnin ollessa kyseessä ole hirveän kaukaa haettu, mutta miksi laittaa sitä sinne, kun voi valita yläotsikoksi ihan vain rehellisesti myyntityön.

Miksi siis pitää yrittää luoda työstä vääriä mielikuvia? Eikö kannattaisi tavoitella sellaisia hakijoita, jotka ovat motivoituneita nimenomaan kyseessä olevaan hommaan, eikä yrittää haalia vain mahdollisimman paljon hakijoita, joille on voinut syntyä virheellinen mielikuva työstä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat laittavat ne ilmoitukset itse (pääosin) ja saavat valita parhaat nimikkeet. He uskovat, että komea titteli houkuttaa paskahommiin.

Vierailija
2/4 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työkkärin porukka siis tarkista lainkaan sitä, sopivatko luokittelut annettuun työpaikkailmoitukseen?

Tuli vielä mieleen, että tuollaisissa vääristelytapauksissa tulee mieleen, että työnantaja itsekin häpeää tarjoamaansa työtä, kun ei voi rehellisesti kertoa mistä on kyse. Eihän tuollaisella asenteella saa ainakaan parhaita tekijöitä hommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se työ sitten on niin kauheaa, että pitää ihmisiä huijata töihin. :)

Vierailija
4/4 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri katsoo tosi vähän niitä ilmoituksia mitä sivuilla on, ei aina ollenkaan.

Mutta tosi hyvä pointti. Itse hain vahingossa joskus muinoin puhelinmyyntiin, kun työhön haettiin just jotain tutkimusassistenttia. Toisen kerran hain markkinointiassarin hommaan ja puhelinmyyntiähän se oli. Parasta tietysti se, että kusetus kävi molemmilla kerroilla ilmi vasta haastattelussa, koska olivat vuokratyöfirman kautta eikä kerrottu yritystä, mihin väkeä haetaan.

Eli vältelkää myös vuokratyöfirmoja. Ne on kaikista pahimpia kusettajia eikä niitä sido mitkään sopimukset niin kuin aitoja työnantajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän