Miten olla mukavampi puoliso ?
Kertokaas nyt miten olla mukavampi puoliso toiselle ? đ€
Etenkin kriittisyyden kanssa kamppailleet ihmiset, kertokaa kokemuksianne miten pÀÀsitte eroon kriittisyydestÀ ?
Minulla on (omasta mielestÀni) ihana parisuhde ja mahtava kumppani, mutta viimeisen puolen vuoden ajan ongelmaksi on muodostunut minun tapani kritisoida miestÀ kokoajan.
Siis tĂ€mĂ€ on aivan hirvittĂ€vÀÀ. Pahinta on se etyĂ€bmielessĂ€ni en edes kritisoi, joten ensimmĂ€iset puoli vuotta en reagoinut mitenkÀÀn siihen kun mies sanoi ettĂ€ aina vain kritisoin ja âvalitanâ. Ja mieskin sieti tavallaan toimintaani paremmin.
Nyt ollaan tilanteessa jossa riidat on viikottaisia ja aihe on kokoajan tapetilla. Ja noin 3kk ajan olen sitten kiinnittĂ€nyt huomiota puhetapaani ja kommunikointityyliini ja olen jĂ€rkytyksekseni huomannut, ettĂ€ totta se on: 95% keskusteluista mieheni kanssa alkaa minun puoleltani tai ensimmĂ€inen kommentti miehelleni vastatessa on kriittinen. Tyyliin mies on tekemĂ€ssĂ€ kastiketta, menen sanomaan etten haluan kastiketta ruoalle. Mies pesee perunoita, menen sanomaan ââmiksi niitĂ€ peset tĂ€nÀÀn piti syödĂ€ porkkanatâ, âtiesitkö ettĂ€ tuo pannu ei ole yhtĂ€ hyvĂ€ kuin xâ jne. Tai jos mies kertoo jostain asiasta ensimmĂ€inen kommenttini on etsiĂ€ ko asian kaikki negatiiviset puolet ja sanoa ne/ sanoa ettĂ€ asia ei tule onnistumaan jne.
TÀmÀ on toimintamallini niin pienissÀ kuin isoissa asioissa. Asia on alkanut jo masentaa minua koska vaikka yritÀn kiinnittÀÀ asiaan huomiota, teen sitÀ silti. Kokoajan. MitÀÀn mitÀ mies tekee en ikinÀ sano aidosti kiiitos tai olipa ihana, hyvÀ idea jne. NykyÀÀn sanon noita asioita mutta ne eivÀt kuulosta luonnolliselta koska teen ne pÀÀlle liimatusti.
Ahdistavinta on se ettÀ sisimmÀssÀni olen todella kiitollinen ja onnellinen ja rakastan miestÀni! Mutta aina kommunikaationi on sellasta ettÀ minÀ tiedÀn paremmin, tiesitkö sitÀ tai tÀtÀ jne.. siis saivartelen koko ajan joka asiasta. MikÀ minussa on vikana?
Auttakaa. En halua ettÀ suhde kariutuu.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Olet mulkku. Eroa miehestÀsi ja anna hÀnen löytÀÀ joku mukavampi ihminen.
Sitten sama kaava toistuu seuraavassa suhteessa?
Jos et tajunnut niin tulin kysymÀÀn neuvoja miten pÀÀstĂ€ eroon tĂ€stĂ€ tavasta !! Ihan kuin en osaisi kommunikoida muulla tavalla đ«
Siis ongelma on se ettÀ sisÀisesti en koe ettÀ miehessÀ tai hÀnen toiminnassa on mitÀÀn kritisoitavaa . Mutta minun tyylini kommunikoida on lÀpeensÀ negatiivinen, aina! Mietin jo voiko olla jokin piilevÀ masennus, kun nÀen kaiken niin negatiivisesti ? Miksi en pysty olemaan optimistinen ? -ap
YritÀ kehua ja kiittÀÀ miestÀsi.
Jos meinaat sanoa jotain ikÀvÀÀ, nielaise ÀlÀkÀ sano. Mieti asioihin positiivisia puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sama kaava toistuu seuraavassa suhteessa?
Jos et tajunnut niin tulin kysymÀÀn neuvoja miten pÀÀstĂ€ eroon tĂ€stĂ€ tavasta !! Ihan kuin en osaisi kommunikoida muulla tavalla đ«
Ei sulle sovi parisuhde. Ole yksin ja mÀkÀtÀ peilikuvallesi.
Niin.. nÀitÀ ajatuksia on ollut minullakin ja sen takia tilanne masentaakin. Uskon kuitenkin ettÀ ihmisillÀ on mahdollisuus kehittyÀ jotenkin eikÀ vaan heittÀÀ hanskoja tiskiin. Haluaisin ainakin yrittÀÀ kehittyÀ. -ap
Hienoa, ettÀ miehesi laittaa ruokaa. Mun mies ei laita koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis ongelma on se ettÀ sisÀisesti en koe ettÀ miehessÀ tai hÀnen toiminnassa on mitÀÀn kritisoitavaa . Mutta minun tyylini kommunikoida on lÀpeensÀ negatiivinen, aina! Mietin jo voiko olla jokin piilevÀ masennus, kun nÀen kaiken niin negatiivisesti ? Miksi en pysty olemaan optimistinen ? -ap
Toista tÀmÀ harjoitus vÀhintÀÀn viisi kertaa joka pÀivÀ:
Sano itsellesi:
Olen positiivinen.
Olen iloinen.
Olen myönteinen.
Arvostan puolisoani.
Muilla on hyvÀ olo kanssani.
Kehun muita ihmisiÀ aidosti kun huomaan siihen hyvÀn aidon mahdollisuuden.
Kysyn kysymyksiÀ kÀskyjen antamisen sijaan.
Olen utelias.
Olen kiinnostunut puolisoni ja muiden ihmisten ajatuksista ja ideoista.
Hymyile. VÀittÀvÀt, ettÀ kun jonkun aikaa hymyilee vaikka pakottamalla, niin se kuitenkin ajan mittaan synnyttÀÀ aidon tunteen.
KÀytÀ kivoja puhuttelusanoja: kulta, rakas, hanipöö. Sellaisella kuin aloitat lauseen, on vaikeampi jatkaa negatiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hymyile. VÀittÀvÀt, ettÀ kun jonkun aikaa hymyilee vaikka pakottamalla, niin se kuitenkin ajan mittaan synnyttÀÀ aidon tunteen.
Ensin ivallinen tekohymy naamalle ja sitten sanot miehellesi: "Olet fiksumpi kuin miltÀ nÀytÀt"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin ivallinen tekohymy naamalle ja sitten sanot miehellesi: "Olet fiksumpi kuin miltÀ nÀytÀt"
Ei tarvitse toimia kuten Àitisi.
1. mies tekee kastiketta, sinÀ et sitÀ halua
=> et ota kastiketta (ÀlÀ myöskÀÀn kommentoi asiaa)
2. mies pesee pottuja vaikka teidÀn piti syödÀ porkkanoita
=> muistuta ettÀ "pesehÀn kulta myös ne porkkanat, niistÀ tehdÀÀn tÀnÀÀn ruoka" tai annat ÀijÀn keittÀÀ pottunsa jos sen tekee mieli, voitte silti syödÀ porkkanoita
=> syötte pottuja tÀnÀÀn ja porkkanoita huomenna
3. kattilat
=> joskus on paikallaan vinkata oikean kattilan kÀytöstÀ kuten esimerkiksi paksupohjaisen kattilan kÀyttö maitopohjaisia ruokia valmistaessa. Suurimmassa osassa ei niin vÀliÀ
4. huonojen puolien löytÀminen. Mulla on lÀhiomaisissa pari tapausta joiden ensimmÀinen reaktio mihin tahansa asiaan tai ehdotukseen on "ei". EikÀ heillÀ ole mitÀÀn kunnon vasta-argumenttia edes, kunhan tavan vuoksi ovat vastahankaan. On todella rasittavaa ja itse pidÀnkin keskustelut hyvin pinnallisena kyseisten henkilöitten kanssa. Vuosien kokemuksella oppii myös jÀttÀmÀÀn vastavÀitteet omaan arvoonsa, en viitsi niihin yleensÀ edes reagoida.
=> tÀmÀ on vaikea. Antaisin neuvoksi muistaa ettei ole sinun vastuullasi arvioida toisen ajatusten toimivuutta. Usein ihmiset keskustelevat omista haaveistaan ja toiveistaan varsin jalostumattomassa muodossa ihan vain keskustellakseen ja viedÀkseen itse ajatuksiaan omassa pÀÀssÀn eteenpÀin. Toisin sanoen, ei ole edes tarkoitus ettÀ idea olisi toimiva tms. Opettele olemaan lyttÀÀmÀttÀ toista.
Onko teillÀ joku perinteinen parisuhdekriisi pÀÀllÀ? Oltu liikaa yhdessÀ koronan takia, töissÀ rankkaa, lapset vaativia tms.? Ei ole mikÀÀn huono ratkaisu mennÀ yhdessÀ tai erikseen juttelemaan asioista ulkopuolisen ammattilaisen kanssa.
Mulla vÀhÀn sama. TÀssÀ yksi keino, jota kannattaa testata kenen tahansa kanssa:
Ennen kuin vaihdat puheenaihetta toisen puhuessa tai aloitat uuden puheenaiheen kuten â tĂ€mĂ€ kansi on parempi kuin xâ , laske kymmeneen ja sitten vasta sanot. Kummasti ilman erityistĂ€ ajatteluprosessia sanat menee mukavammin ja joskus jÀÀ sanomatta kokonaan. TĂ€mĂ€ 10 laskeminen antaa myös tilaa toiselle, joka saattaa olla jotain sanomassa etkĂ€ ehdi lytĂ€tĂ€ kommentillasi hĂ€ntĂ€ ennen kuin hĂ€n ehtii mitÀÀn sanoa.
Jos joku kysyy jotain, niin laske viiteen ennen vastaamista.
On toiminut mulla, kun vaan muistan laskea. KÀytÀn myös joskus kavereiden kanssa, kun tulee olo, ettÀ vaan hölötÀn enkÀ kuuntele muita.
Jossain tutkimuksessa oli huomattu, ettÀ parisuhteen kommunikaatio sÀilyy hyvÀnÀ, kun keskimÀÀrin yhtÀ negatiivista kommenttia kohti on viisi positiivista. Oikeasti ei tietenkÀÀn nÀin kaavamaisesti mene mutta periaate on tuo, ettÀ enemmÀn positiivista kuin neg. EdellytyksellÀ, ettÀ ei ole isompia ongelmia/haasteita taustalla, esim. pÀihteet tai kaltoinkohtelu.
Olen itse kokeillut tuota vuorovaikutuksessa ja se toimii aika hyvin. ItseltÀni negatiivinen kommentti tulee helpommin, niitÀ viittÀ positiivista varten joudun tsemppaamaan vÀhÀn ja miettimÀÀn.
Tekee hyvÀÀ itsellekin ja muuttaa nÀkökulmaa positiivisemmaksi. Kiitos, tuli tÀmÀ "1/5-malli" tÀstÀ Ap:n aloituksesta mieleen, kiitos, taidanpa ottaa kÀyttöön taas.
SinÀnsÀ mielestÀni kotona pitÀÀ saada olla vapaasti ja oma itsensÀ, mutta kun se "omana itsenÀÀn olo" on ainakin minulle ollut viime aikoina usein negatiivista, eri syistÀ.
Vai harmittaako Ap:tÀ pinnan alla jokin, oletko stressaantunut koronasta tai muusta? Eli onko kyse syvemmÀstÀ syystÀ vai opitusta tavasta tai ehkÀ jostain roolimallista?
Joskus myös voi olla vaikea suoda itselleen hyvÀÀ, ei ole sitÀ mielestÀÀn ansainnut ja voi jopa huomaamattaan sabotoida sitÀ. NÀmÀ ovat jo niitÀ syvempiÀ syitÀ. Tai tilanne voi olla yhdistelmÀ eri tekijöistÀ, syvemmistÀ ja arkisemmista. Voimia!
Yksi kaverini tekee samaa. Kauhean kuuloista. Mies parka yrittÀÀ tosissaan ja kaverini vain valittaa, ihan kaikesta.
HyvÀ ettÀ olet tiedostanut asian. SiitÀ voi varmasti opetella pois, mutta tee se pian ennen kuin mies kyllÀstyy.
Laske kymmeneen ennenkuin sanot mitÀÀn.
Kaikki lÀhtee kipinÀstÀ, ensin rakastaa toista, sitten kuuntelee. Pyri pÀÀsemÀÀn ikÀvÀstÀ tavasta puuttua kaikkeen.
Tosin jÀrkiavioliitotkin onnistuvat, yksityisasiat pidettÀvÀ omina.
Ei sinun erota tarvitse, kun kerran tiedostat ongelman. Jos et pÀÀse siitÀ omin avuin eroon, niin hanki keskusteluapua. Sinun kannattaa pysyÀ pois tilanteista, joissa alat arvostella miestÀ. Kun mies alkaa laittaa ruokaa, pysy pois keittiöstÀ. Positiivista palautetta kannattaa antaa. Se ei alkuun vaadi muuta kuin "huomenta, muru" tai iloinen "moi", kun toinen tulee kotiin.
MeillÀ oli yhteen aikaa kotona negatiivinen ilmapiiri. Mies nÀytti myrtsiltÀ kotiin tullessaan. Kiinnitin huomiota mitÀ sanoin ja millÀ ÀÀnenpainolla. Jos toinen nÀytti tekevÀn jotain pÀin hlvettiÀ, purin huulta ja poistuin paikalta. Sain pestÀ rasvaroiskeisen mikron monta kertaa ennen kuin sain miehen tajuntaan, miksi mikrokupu on hyvÀ asia. Sanominen piti hoitaa niin, ettÀ se ei ollut siinÀ tilanteessa kun mikrosta kuului pauketta.
Mulla on myös usein tuollainen ajatusmalli. Kannattaa vain sanoa niitÀ itsestÀ vÀhÀn typeriltÀ tuntuvia kohteliaisuuksia. Minua auttoi hirveÀsti se, kun miehellÀ on lapsi. En ole aiemmin lasten kanssa ollut kauheasti tekemisissÀ ja en halunnut, ettÀ lapsi vihaa minua tai pilaan koko lapsen. Niin hÀnen kanssaan on pakotetusti opiskellut tuota negatiivisten asioiden sanomatta jÀttÀmistÀ tai sanomista positiiviseen sÀvyyn. Ja positiivisten asioiden ÀÀneen sanomista. Aluksi oli vaikeaa ja tuntui tyhmÀltÀ, nyt pikkuhiljaa tulee jo ihan luonnostaan, myös parisuhteessa. KyllÀ se vaatii itsetutkiskelua ja asioiden sanomatta jÀttÀmistÀ ja paljon anteeksi pyytelyÀ.
Kannattaa myös sanoa ÀÀneen, kun huomaat tÀtÀ. "en halua kastiketta ruuan kanssa ja mikset pessyt porkkanoita, vaan perunoita laitoit" tilanteen huomattuasi "olipa taas negatiivinen kommentti, olen varmaan vÀsynyt. Tarkoitin ettei minua varten tarvitse laittaa kastiketta, tee itsellesi vaan ja voisin pestÀ nuo porkkanat ja laittaa vaikka raasteeksi ruuan kanssa".
Mindfullness harjoituksista on myös ollut apua minulle. SiinÀ oppii hyvÀksymÀÀn ajatukset ajatuksina eikÀ osana minua. Vaikea selittÀÀ, mutta auttaa muuttamaan ajattelua.
Mieti, jos kyseessÀ olisi paras ystÀvÀsi - puhuisitko hÀnelle samalla tavalla? Miehesi ansaitsee ihan yhtÀ hyvÀÀ kohtelua kuin ystÀvÀsi.
Voit myös avoimesti tunnustaa miehellesi, ettÀ tiedostat oman kÀyttÀytymismallisi olevan vÀÀrÀ. Tee veto, ettÀ jos sanot jotain ikÀvÀÀ miehellesi kolme kertaa kuukauden sisÀllÀ, siivoat koko loppukuukauden tms. Jos pystyt olemaan kiltisti koko kuun, menette yhdessÀ ulos syömÀÀn. Aikuinenkin ihminen oppii tavoille, kun opettelee. MistÀkö tiedÀn? Olin ennen samanlainen kuin sinÀ, mutta uusi mieheni ei kestÀnytkÀÀn turhasta jÀkÀttÀmistÀ.