Osaat jotain kieltä mitä useimmat eivät osaa?
Mulla ranskan alkeet. Muuten osaa englantia ja ruotsia.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun sujuvaa hollantia. Tosi hohdokasta osata kieli jolla pääsee pähisemään vain Alankomaissa, puolikkaassa Belgiassa, vanhojen indonesialaisten parissa, ja osittain Aruballa, Bonairessa, Curacaossa ja Surinamessa. Kiva joskus salakuunnella hollantia puhuvia turisteja, kun ne olettavat ettei kukaan ymmärrä heidän kieltään ulkomailla.
t. kaksoiskansalainen
Ja afrikaansiakin ymmärtää aika paljon!
t: tuo toinen hollantia osaava
Afrikaansia on helppo ymmärtää luettuna, mutta puhuttuna on mielestäni hankala seurata kuten vaikka tässä haastattelussa (Charlize Theron): https://www.youtube.com/watch?v=xwr0AxdfqRE
Tykkään enemmän vlaamsista ja hollannin maaseutujen "juntti"aksenteista :)
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää kuinka vähän naiset opiskelevat miehensä kieltä. Luulisi haluavan oppia sen.
No tämähän on tietysti miesten syy. Miehenä voin ihan rehellisesti sanoa, että minua ottaa päähän kuunnella hoonoa soomea, ja riittävän tason saavuttaminen veisi MINULTA liikaa aikaa, koska eihän sitä nyt muualla voi opetella eikä kunnolla oppia.
Vierailija kirjoitti:
Osaan englantia erinomaisesti.
Osaan kirjoittaa englantia erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun sujuvaa hollantia. Tosi hohdokasta osata kieli jolla pääsee pähisemään vain Alankomaissa, puolikkaassa Belgiassa, vanhojen indonesialaisten parissa, ja osittain Aruballa, Bonairessa, Curacaossa ja Surinamessa. Kiva joskus salakuunnella hollantia puhuvia turisteja, kun ne olettavat ettei kukaan ymmärrä heidän kieltään ulkomailla.
t. kaksoiskansalainen
Ja afrikaansiakin ymmärtää aika paljon!
t: tuo toinen hollantia osaava
Afrikaansia on helppo ymmärtää luettuna, mutta puhuttuna on mielestäni hankala seurata kuten vaikka tässä haastattelussa (Charlize Theron): https://www.youtube.com/watch?v=xwr0AxdfqRE
Tykkään enemmän vlaamsista ja hollannin maaseutujen "juntti"aksenteista :)
Joo, asuin itse Drontenissa, mutta vietin paljon aikaa Drenthessä Haveltessa, Ruinervoldissa ja Vledderissä. Ja tein puolen vuoden työharjottelun Vordenissa. Varsinkin kun vanhempaa väkeä kuunteli esim kahviloissa, siinä sai keskittyä aika lailla :D
Kämppäkaveri oli Groningenista ja se yritti kovasti mulle groningsia opettaa...
Puhuttujen kielien lisäksi osaan mm. python, java, php, c, c++, c#, vb.net, sql, javascript, html, css, xml ja xslt. Jotain saattoi unohtuakin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää kuinka vähän naiset opiskelevat miehensä kieltä. Luulisi haluavan oppia sen.
Minä en halunnut opiskella, kun käytiin hänen kotimaassa vain kaksi kertaa vuodessa ja hänen vanhempansa puhuivat ranskaa ja englantia tai siis appi puhui englantia ja anoppi ranskaa. Sen sijaan opiskelin ranskaa, kun asuttiin Ranskassa. Keskenämme puhuimme englantia, kun eksä oli opiskellut Englannissa yliopistossa.
Suomen kieli on todellakin niin harvinainen maailmanlaajuisesti tarkasteltuna, että ansaitsee laajan ja perusteellisen tukiohjelman.
Samalla voidaan poistaa pakkoruotsi.
Espanjaa ja ranskaa. Eivät kai nyt niin kovin harvinaisia, mutta kuitenkin.
Mä puhun sujuvaa saksaa, mikä on nykyään yllättävän harvinaista.
Klingonin alkeet. tlhIngan Hol da'jatlh'a?
Vierailija kirjoitti:
Koska ilmoittautuu ensimmäinen gambian tai arabian taitaja?
Ei ole olemassa mitään gambian kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kieli on todellakin niin harvinainen maailmanlaajuisesti tarkasteltuna, että ansaitsee laajan ja perusteellisen tukiohjelman.
Suomi ei ole maailmanlaajuisesti kovin harvinainen. Maailmassa on noin 7000 kieltä. Suomi on näistä 200 puhutuimman joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole maailmanlaajuisesti kovin harvinainen. Maailmassa on noin 7000 kieltä. Suomi on näistä 200 puhutuimman joukossa.
Äläpäs yritä hämätä. Laitapa puhujamäärät noista 200 kielestä, niin nähdään suonen %.
Suomi on todella harvinainen kieli senkin suhteen, että se ei kuulu indoeurooppalaiseen kieliryhmään. Luomuksena täyden suojelun tarpeessa.
Saksaa.