Pieni talo preerialla-sarjan KAMALIN jakso!!
Jos et halua juonipaljastuksia - Älä lue pidemmälle!
Eli siis katsoin juuri äsken ehkä koko sarjan järkyttävimmän kaksiosaisen jakson!
Kausi 7, jaksot 156 ja 157 - Sylvia.
En edes muistanut moisia jaksoja....Tai sitten vanhempani ei antaneet minun lapsena katsoa kyseisiä jaksoja.
Jaksoissa on Sylvia niminen 14-vuotias isänsä kanssa kaksin asuva tyttö. Isä tekee jo alussa kehittyneet Sylvian kehosta häpeän aiheen ja käskee tytärtään sitomaan rintansa kiinni rintalastaansa, ettei kukaan huomaisi tyttärensä normaalia alkanutta murrosikää.
Jaksossa Sylvia parka kävelee koulusta kotiin metsän halki keräten kukkia kunnes yhtäkkiä tuntematon mies hyökkää nuoren tytön kimppuun ja raiskaa tämän. Pahoin loukkaantunut Sylvia raahautuu kotiin ja kertoo sokissa isälleen tapahtuneesta. Isä vannottaa tytärtään olemaan kertomatta kenellekkään tästä ”häpeästä” ja sulkee tyttärensä kotiin lukuunottamatta koulussa käymistä.
Erään koulupäivän lopulla Sylvia pyörtyy ja Laura ja Albert vievät tytön tohtorin luokse. Selviää, että Sylvia on raskaana. Tohtori soittaa Sylvian isälle kertoakseen uutiset. Harriet Oleson salakuuntelee jälleen puhelua ja levittää ympäri kylää juorua, että Sylvia on raskaana ja Albert olisi muka isä. Muut koulun pojat kiusaavat ja nauravat Albertia ja Sylviaa ja kutsuvat muunmuassa Sylviaa ”hutsuksi”.
Sylvian isä saa tietää, että tyttärensä viettää aikaa Albertin kanssa ja tivaa näiden tekemisiä. Sylvia vannoo Jumalan nimeen etteivät he ole tehneet mitään väärää. Sylvian isä sanoo tytärtään huoraksi. Sylvia pakenee kotoaan itku kurkussa.
Tässä välissä tapahtuu kaikenlaista mm. Sylvian isä käy Ingallsien talolla uhkaamassa Albertia haulikolla, mutta asia sovitaan ja alkaa Sylvian etsintä. Albert löytää Sylvian, mutta pitää tämän olinpaikan salassa, koska aikoo karata naimisiin hänen kanssaan. Albert menee hoitamaan asioita kaupunkiin ja kotiin pakkaamaan kiireellä tärkeimmät tavaransa pakoa karkaamista varten. Tällä välin Sylvian raiskaaja löytää Sylvian ja yrittää uudelleen käydä käsiksi tyttöön. Sylvia pakenee kiipeämällä tikkaita. Albert ehtii paikalle ja hyökkää miehen kimppuun. Myös Sylvian isä ja Charles Ingalls ehtivät paikalle ja ampuvat Sylvian raiskaajan. Sylvia putoaa korkealta tikkailta ja hänet viedään kotiinsa ja tohtori Baker haetaan paikalle. Lopussa Albert menee tajuissaan olevan Sylvian luokse. Sylvia kertoo rakastavansa Albertia ja Albert tätä. Sylvia kertoo Albertille kirkkohää toiveistaan ja Albert hymyillen myötäilee tytön sanoja, jonka jälkeen Syvia sulkee silmänsä ja kuolee. Albert jää itkemään rakastettunsa ruumiin äärelle.
Tämä on ehdottomasti kamalin jakso, jonka olen hetkeen nähnyt. Ehkä myös siksi, että tällaista tapahtuu vielä tänäkin päivänä.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Katsellessani tuota sarjaa olen monesti miettinyt, että, jos olisin syntynyt tuohon aikakauteen, olisin juurikin se v-mäinen ”vanhapiika” kissojeni kanssa. V-mäinen sen takia, koska en suostuisi ”paikkaani” naisena. :D
P.S Kiitos kaikille niille entisajan naisille, jotka elivät jo kauan ennen minun syntymääni ja uhrasivat paljon taistellakseen oikeuksiaan ja näitä kivikautisia sääntöjä ja ”miesten maailmaa” vastaan. Tämä moderni maailma johon synnyin naisena ei todellakaan ole itsestäänselvyys.
Minä ajattelin lapsena, että olisin ehdottomasti halunnut olla nunna. Ennen kristinuskoa joku papitar tms vastaava. Nunnat saivat opiskella, lukea ja matkustaa, heillä saattoi olla valtaakin ja saivat elää rauhassa. Olin kiinnostunut historiasta, luin paljon ja haaveilin että voisin mennä tai elää menneisyydessä. Yhtäkkiä tajusin, ettei mun elämä olisi sellaista kuin seikkailu ja ns. poikakirjoissa (ennen niitä ihan aikuisten oikeasti kutsuttiin "poikakirjoiksi", siis nuorille suunnattuja seikkailukertomuksia), koska olen tyttö. Samaistuin aina siihen päähenkilöön, joka karkasi merille, löysi timantteja Afrikasta, metsästi turkiksia ja löysi kultaa.. tosiasiassa kaikissa noissa jutuissa naisen ja tytön rooli olisi ollut erittäin surkea.
Ja toinen oli jakso nuorityttö oli raskaana. Sai piilotettua sen isältään. Kumma hänkin asui isänsä luona.
Lähetteli pulloposteja jotka laura löysi, Laura lähti etsimään tätä tyttöä sitten.
Tämä raskaana oleva tyttö sitten synnytti ulkona myrskyssä, joen vieressä. Jätti vauvan sinne, Laura taisi löytää tämän vauvan sitten.