Te yksinhuoltajat! Paljonko saatte tukia kuukaudessa?
Olemme mieheni kanssa eroamassa ja muutan lokakuussa lapseni kanssa omaana asuntoon. Mietin tässä jo valmiiksi minkälaisia tukia minun on mahdollisuus saada, kun en vielä työelämään ole vähään aikaan menossa (lapsi 4kk).. Asumistuki, vanhempainpäiväraha, lapsilisä..?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 16:55"]
Lapsilisän yh-korotus. Asumistuki 210 e. Toimeentulotukea silloin tällöin tuloista riippuen. Tässä kuussa 300 euroa. Töitä teen. Ja akateemisesti koulutettu olen.
[/quote]
Etkö saa elatustukea?
Huomioikaa pikkukriitikot nyt se, että ap:n lapsi on vain 4kk vanha, joten ei hänen ainakaan puoleen vuoteen ole asia mennä töihin.
Viitisenkymppiä lapsilisään korotusta. Yksi lapsi. Käyn ihan normaalisti töissä.
Vanhempainvapaalla ollessani sain asumistukea pari sataa ja tietysti äitiyspäivärahan. Jälkimmäistä saat varmaan jo nytkin, joten sen summan tiedät. Asumistuki riippuu asunnosta. Elatusavun saat mieheltä ja siihen vaikuttaa hänenkin tulonsa.
Satasen verran kahdesta lapsesta tulee tukia...
Juu, satanen tulee yksinhuoltajalisää lapsilisiin kahdesta.
Lapsilisä n. 150 € ja elatustuki n. 150 €, siis yhdestä lapsesta
Ihan samat tuet kuin muutkin huonosti toimeen tulevat perheet. Ainoa yh-tuki on lapsikorotus lapsilisään joka on n. 40 €/lapsi. Että sillein.
No mä jäin yh:si kun lapsi oli 10kk ja lähdin töihin heti. Penniäkään ei tullut asumistukea tai toimeentulotukea, lapsilisään vaan yh korotus ja tarhamaksu oli noin puolet pienempi kuin täysmääräinen olisi ollut. Bruttotulot mulla oli 2100e + elarit 250e ja sillä piti hoitaa laskut ja ruoat ja vuokra.. hyvin pärjättiin :)
Muistelisin, että sain asumistuen, vanhempainpäivärahan, lapsilisän (ja siihen se yh-korotus). Koska kyseinen rahamäärä ei millään riittänyt elämiseen, loppuosan sain tt-tukena. Tästä nyt on aikaa yli 7 vuotta mutta olettaisin että samat tuet annetaan edelleen.
Itse palasin töihin vähän ennen kuin lapsi täytti 2v.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 14:37"]
Muistelisin, että sain asumistuen, vanhempainpäivärahan, lapsilisän (ja siihen se yh-korotus). Koska kyseinen rahamäärä ei millään riittänyt elämiseen, loppuosan sain tt-tukena. Tästä nyt on aikaa yli 7 vuotta mutta olettaisin että samat tuet annetaan edelleen.
Itse palasin töihin vähän ennen kuin lapsi täytti 2v.
[/quote]
Niin ja tietenkin elarit maksoi isä.
1 lapsi, elarit 250 euroa + lapsilisä 104 euroa. Asumme nyt uusperheenä, joten yh-korotus jäänyt.
Luulin jo, että tämäkin on joku köyhienkyykyttämisketju ja olin tulossa puolustamaan yksinhuoltajia, mutta yllätyin iloisesti kun avasin ketjun. Jatkakaa :)
ja kaikkea hyvää ap:lle!
Kelan laskuri on aika hyvä.
Kyllä sä pärjäät. Mitään yksinhuoltajatukea ei ole olemassa, sen lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen lisäksi, mutta sitä pitää muistaa hakea (kelan sivuilta onnistuu).
Saat asumistukea sen määrän, mitä muutkin (siis suhteessa) ja viimeisenä tietty harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Ja se säästö, kun saa itse päättää menoistaan...
Pienellä vauvalla on pienet menot joten hyvin pärjäät tuillakin. Tsemppiä!
Miksi ajattelit, että yh:t saisi jotenkin paljon enemmän? Saat sen äitiyspäivärahan minkä nytkin, lapsilisän minkä nytkin ja lisäksi isä maksaa elatusmaksua sopimanne summan. Siinäpä se on.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:20"]
Miksi ajattelit, että yh:t saisi jotenkin paljon enemmän? Saat sen äitiyspäivärahan minkä nytkin, lapsilisän minkä nytkin ja lisäksi isä maksaa elatusmaksua sopimanne summan. Siinäpä se on.
[/quote]
Hah, sanoinko mä että luulen yhtään mitään? :D Meikäläisellä vaan ei ole yksinkertaisesti käsitystä minkä verran tukia saa, kun en ole sossun rahoilla joutunut elämään ennen.
ap
Miksi sä et voi elää omilla rahoillasi? Sellaisiakin yksinhuoltajia on, joiden ihan omat rahat riittävät elämiseen äitiyslomalla. Ja äitiysloman jälkeen mennään töihin, kun rahat eivät sitten enää riitä. Miksi pitää heti olla sossussa jonottamassa kun jää yksin? Kai sitä nyt pitäisi tulla toimeen ihan yksinkin lapsen kanssa?
Lapsilisän yh-korotus. Asumistuki 210 e. Toimeentulotukea silloin tällöin tuloista riippuen. Tässä kuussa 300 euroa. Töitä teen. Ja akateemisesti koulutettu olen.