Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hassua nämä eri vaatekäytännöt päiväkodeissa

Vierailija
16.08.2020 |

5 v:llä päiväkodissa: ei tartte kuriksia, jos vaatteet pitää vettä
6,5 v:llä eskarissa: kurikset pakolliset riippumatta siitä, millaiset vaatteet on

Joku logiikka tässä kai on! :)

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä piti myös olla kaikki mahdollinen. Lakkasin viemästä, kun ne tungettiin myös päälle. Aina.. oli +15 astetta ja lapsi oli pihalla sisävaatteiden lisäksi puettuna huppari, takki, ulkohousut, kuravaatteet, hattu ja hanskat.

Voitte kuvitella miten oli märkä lapsi... hiestä.

Mainitsin asiasta, että en mä niitä siksi ole tuonut, että ne kaikki puetaan vaan, että olisi vaihtoehtoja säiden mukaan, niin seuraavana päivänä oli +5 astetta ja lapsella oli housut, t-paita ja huppari. Ei muuta... ja arvatkaapa vaan oliko lapsi kylmissään.

Tästä lähtien pakkasin aamuisin mukaan ne, mitä ulkoilussa tarvitaan. En yhtään enempää enkä yhtään vähempää. Oli syksy ja säät vaihteli hurjasti 🙄 Sain valitusta, kun ei ollut sitä eikä tätä, mutta ilmoitin että kun lasta ei osata pukea asianmukaisesti ni jatkossa puette ne mitä on.

Lisään vielä, että puettiin myös vaihtovaatteet päällekkäin. Kaapissa oli aina vaihto paita jos ruokailussa likaantuu niin usein lapsella oli kotio tullessa ne molemmat päällänsä. 😅 Se oli kyllä aikamoista.

Vierailija
22/35 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorelliset kurahaalarit ovat toimivammat kuin toppikset+kurikset tai ns.vedenpitävät vaatteet. Hiukan ihmettelin itsekin kun 5 v ryhmässä oli vain muutamalla kuravaatteet, vaikka viime talvena ne olivat käytännöllisemmät kuin toppavaatteet. Meillä oli lapsella fleecevuorelliset kurikset ja sai vaikka maata lätäkössä. Kun hain kotiin, otin mukaani kuivan haalarin ja kurikset sai jäädä kuivumaan.

Fleecevuoresta sanotaan, että alkaa haisemaan nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva kun päikyssä puetaan kurikset. Ei olisi kiva nostaa autoon ihan kuraista ja märkää lasta. Onhan meilläkin ihan ok vedenpitävyys ulkovaatteissa (taitaa olla 10000mm vesipilarit), mutta kyllähän se päällyskangas silti kastuu. Ja jos niitä ulkovaatteita pesisi jatkuvasti, niin eipä olisi paljoa vedenpitävyyttä jäljellä hetken päästä, vaikka kuinka kyllästäisi kankaat pesun jälkeen. Ja kyllähän se likakin heikentää vedenpitävyyttä. Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä kuravaatevastaisuutta, tosin eipä minulla mitään ole sitäkään vastaan, jos joku ei kuriksia käytä.

Vierailija
24/35 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurispakkoon voi aina todeta, että näyttäkää viranomaispäätös siitä, että ne on pakolliset. Toistaiseksi eivät ole sellaista löytäneet eikä minulle riitä se, että ryhmässä on näin päätetty.

Vierailija
25/35 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olette tehneet kuriksien suhteen siinä vaiheessa, kun ei ole enää pakko, mutta lapsi pukee ne ihan mielellään? Ostaisiko koulun aloittaneelle vielä vapaa-ajalle? Omasta mielestäni ne olisi ihan kätevät olla ainakin silloin kun on tosi kuraista. Mutta luulen, että ilmankin pärjää.

Vierailija
26/35 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurispakkoon voi aina todeta, että näyttäkää viranomaispäätös siitä, että ne on pakolliset. Toistaiseksi eivät ole sellaista löytäneet eikä minulle riitä se, että ryhmässä on näin päätetty.

Vaikutat aika hankalalta ihmiseltä.

Vierailija
27/35 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kevättalvella lapsella oli aina hakiessa päällä toppapuku ja kurahousut. Ai että hikoiliko? Laitapa itse paksut toppavaatteet ja siihen kumiset kurahousut ja pyllerehdi lumessa tunti.

Käytännössä kaikki lasten ulkovaatteet ovat nykyään vedenpitäviä, päiväkodit eivät ole oikein pysyneet mukana tässä.

Pakkoko sinne alle on nolla/plussakelillä laittaa paksua toppapukua? Ei vika ole kuriksissa vaan siinä, että alle on tungettu liikaa vaatetta.

No pakko, kun aamulla voi olla pakkasta vaikka kuinka paljon. Ja tosiaan, kaikki ne vaatteet mitä oli mukana oli aina tungettu päälle. Parhaimmillaan villapuku, toppapuku ja kurahousut, kun lämpötila iltapäivällä on jo plussan puolella.

Vierailija
28/35 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kuravaatteet erikseen. Kuinka helppo ne onkaan huuhdella ja jättää kuivumaan. Ne vedenkestävät vaatteet tulee todella likaisiksi kurassa ja ne on kuitenkin pakko laittaa päälle kotiin lähtiessä. Mukavampi on lapsen laittaa ne kuriksien alla olleet puhtaat vaatteet päälle. Kuravaatteet voi jättää päiväkotiin yöksi ja aamulla ovat taas kuivat. Ne vedenkestävät ovat myös hiostavia. Kuravaatteita turhaan parjataan. Täällä kaikki lapset ainakin ne mielellään laittavat ja se on heille "lupa" mennä läträämään lammikoihin etc 😁

Lastenhoitaja

Korona takia kurahousut pitää raahata joka päivä kotiin. Meillä ei pääse riisumaan lasta sisälle niistä kuriksista, vaan pitää viedä koko paketti kotiin.

Kuorivaatteissa on hengittävä kalvo. Se tarkoitaa, että vesi pysyy ulkona ja kosteus siirtyy vaatteen sisältä ulos. Ne on teknisiä vaatteita.

Vierailija
29/35 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viranomaispäätös? Voi raukkaa, joka joutuu sinun lastasi hoitamaan...

Vierailija
30/35 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen ihan positiivisena sen, että on selkeä sääntö. Kun nimenomaan eskarilainen alkaa olla jo (omasta mielestään) niin iso, että kuravaatteiden laittamisesta voi tulla kinaa, niin se on vaan hyvä, että on selkeät säännöt ja rutiini, niin se pukeminen sujuu paremmin.

Vierailija
31/35 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen ihan positiivisena sen, että on selkeä sääntö. Kun nimenomaan eskarilainen alkaa olla jo (omasta mielestään) niin iso, että kuravaatteiden laittamisesta voi tulla kinaa, niin se on vaan hyvä, että on selkeät säännöt ja rutiini, niin se pukeminen sujuu paremmin.

Eskari-ikäinen voi mielestäni sanoa, että ei aio istua kuralammikossa. Silloin en itse pukisi enää kuriksia. Isommat lapset leikkivät hyvin eri tavalla. Yksi kierii pitkin mutaista maata, toinen potkii palloa ja kolmas kiipeilee telineessä.

Vierailija
32/35 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskari-ikäinen voi mielestäni sanoa, että ei aio istua kuralammikossa. Silloin en itse pukisi enää kuriksia. Isommat lapset leikkivät hyvin eri tavalla. Yksi kierii pitkin mutaista maata, toinen potkii palloa ja kolmas kiipeilee telineessä.

Voi sanoa... mutta istuu silti. Ja kyllähän pihalla kura lentää, vaikka ei istumalla istuisikaan lätäkössä.

Vierailija
33/35 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jokaiselta kysytyään, että aiotko nyt istua lammikossa? Otetaanko vielä kirjallinen sitoumus, että lupaan ja vannon kautta kuralätäkön, että en aio istua lammikossa? Oikeesti... Mitä haittaa siitä on, että laitetaan vaan ne kurahousut jalkaan?

Vierailija
34/35 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joooo. Meillekin tuli viestiä, että viimeistään syyskuun alussa oltava kuravaatteet esikoululla. Ei kovasti kiinnosta lähteä ostamaan, kun ulkona on 20+ ja aurinko paistaa.

Vierailija
35/35 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PPH:ssa oli niin että jos oli edes aavistus kosteaa ulkona nii aina lapsille kurikset jalkaan. Joskus tuntui aika turhalta, mutta kai kotinsa pysyi vähän puhtaampana sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän