Lasten isästä eronneet naiset: Seuraako lapsen isä Wilmaa? Vai hoidatteko yksin lapsen kouluasioita.
Miten eron jälkeen, hoitaako isä lapsen kouluasioita ja seuraako Wilmaa? Entä peruskoulun jälkeen lukiossa, onko isällä vielä Wilmaan tunnukset.
Kommentit (17)
Meillä ex mies oli aktiivisempi wilmassa kuin minä, yhdessä on aina hoidettu lapset ja yhdessä huolehditaan eron jälkeenkin. Ja wilma näkyy vanhemmille siihen asti kun lapsi täyttää 18, nyt meillä lapset täysi-ikäisiä ja opiskelemassa jo korkeakouluissa.
Ei tuo ollut ikinä niin kiinnostunut, että siellä olisi käynyt. Minä hoidin muutenkin kaikki lasten asiat, mitä nyt laittaa nimensä paperiin kun niitä koululta tulee.
Erosimme kuusi vuotta sitten. Sen jälkeen mies ei ole hoitanut mitään kouluasioita. Ei kyllä hoitanut edes ennen eroa eikä ole millloinkaan aktivoinut Wilmaa. Tämä ”naiset hoitakoon lapset”asenne oli yksi eron syistä. Arvaatte että oli myös todella hankalaa saada eron jälkeen lapsille minkäänlaista elatusapua isältä.
Tottakai mies hoitaa kun lapsikin hänellä suurimman osan aikaa. Ja hyvin hoitaakin.
Ei, en minäkään seurannut silloin kun olin etänä. Mitä minä jostain 400km päästä olisin voinut tehdä asioille, en mitään. Meillä tiedonkulku sujuu pääosin WA viesteillä ja puheluilla.
Ei seuraa eikä hoida mitään asioita. Minä hoidan kaiken kuten aina olen tehnyt. En tietenkään välttämättä haluaisi että näin on, mutta ei mahda mitään. Lasten asiat eivät muuten tule hoidettua.
Olen ymmärtänyt, että jos mies hoitaa lapsensa Wilma-asiat niin hän on joko yh-isä tai sitten perheessä on kaksi isää.
Valitettavasti isät eivät yleensä viitsi seurata lastensa koulunkäyntiä.
Etäisä katsoi 10-15vuotiaan wilmaa, ja kettuili/vinoili/ haukkui sitten lastaan nähdessään. Arvatkaa, huvittaako lasta, nyt 16v enää nähdäkään isää, kun ei ole pakko... toisen lapseni, 9vuotiaan lähi-isä ei ole koskaan avannutkaan wilmaa, joudun hoitamaan kaikki viestinnän hänelle watsapilla.
Tottakai meillä miehellä on wilma-tunnukset, vaikka samassa taloudessa asutaan. Päivän aikana seurailemme sitä molemmat miten töiltä ehdimme ja monesti mies on ehtinyt ensin reagoida (esim. kaivaa luistimet huomista varten esille tai kuittaa luvan johonkin tapahtumaan). Päävastuu on kyllä minulla siinä mielessä, että minä käyn vanhempainvartit läpi, mies on osallistunut vain yhden kerran vanhempainiltaan, mutta merkintöihin mies reagoi yleensä nopeammin ja samoin kokeisiin valmistautumiseen.
Jos eroaisimme, tottakai me molemmat haluamme tietää, mitä lapsemme koulunkäyntiin sisältyy. Wilmassa on paljon muutakin kuin muitutuksia oikeista liikuntavarusteista. Sieltä pystyy seuraamaan opintomenestystä ja merkintöjä ja kokeita ja tsemppaamaan lasta hänen elämänsä tärkeissä asioissa. En kyllä pidä sellaista aikuista edes vanhempana, jota ei pätkääkään kiinnosta lapsen päivittäinen arki ja opintomenestys.
Seuraa.
Oli tietoinen ekaluokkalaisen poissaoloista ennen lähivanhempaa, joka sai tietää vasta kun kuraattori soitti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että jos mies hoitaa lapsensa Wilma-asiat niin hän on joko yh-isä tai sitten perheessä on kaksi isää.
Valitettavasti isät eivät yleensä viitsi seurata lastensa koulunkäyntiä.
Meidän perheessä on sitten kai kaksi isää, eksä ja nyksä. Eksä hoitaa Wilman koska ei ole arjessa yleensä paikalla. Pysyy niin kartalla ja keventää minun taakkaa.
Kyllähän opettaja katsoi vähän hassusti, olisiko tämä ollut syynä.
Miksi ihmeessä hoitaisi? Se hoitaa joka saa elatusmaksut. Se tulee samaan hintaan.
Ei taida seurata. En tiedä, kun ei olla tekemisissä.
Ei seuraa, ei hänellä ole tunnuksiakaan. Tuleeko ne automaattisesti? Meillä tunnukset tuli vain minulle, siis lapsen kotiosoitteeseen. Isälle ei tullut. Toki ne saisi, jos pyytäisi, mutta näköjään häntä ei ole moinen kiinnostanut.
Meillä mies ei koskaan aktivoinut omia tunnuksiaan.
Olen opettaja ja suurimmalla osalla eroperheistä molemmilla vanhemmilla on wilmatunnukset. Mielestäni järkevintä niin, näin myös se etävanhempi tietää kouluasioista.