Lapsen koulussa ruokaillaan lounas klo. 10
Pienet ekaluokkalaiset ruokailee klo. 10. Koulu alkaa usein ysiltä tai yhtenä aamuna vasta klo. 10. Eli koulupäivä alkaa ruokailulla. Vastaavasti osa päivistä on kahteen. Silloin voi kuulemma pakata pienen evään reppuun mukaan.
Mitä mieltä?
Kommentit (30)
No onhan toi naurettavaa että lounas syödään aamulla. Ehkä vielä ymmärtäisin jos kaikki päivät alkais 7.30-8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä juuri pienimmille tämä toimii parhaiten, kun moni herää niin aikaisin. Sitten evästä lisäksi.
Oma lapseni on niin kauan treenannut tavoitteellisesti urheilulajia että ruoka-aikoja on jouduttu säätämään todella paljon ja miettimään hyvää eväskäytäntöä. On sekin saatu toimimaan :)
Herää aikaisin? Ei ekaluokkalaiset enää mitään vauvoja ole. Suurin osa herää tasan sen verran aikaisemmin, että ehtii kouluun ajoissa. Ei todellakaan tunteja ennen koulun alkua.
Olen itse työskennellyt juuri näiden kanssa, jotka tulivat hoitoon ennen kouluun menoa, joten heitä selvästi on, kun ryhmälle oli tarvetta :)
En ole koskaan kuullut tuollaisesta ennen koulua tapahtuvasta hoidosta. Kaikki tuntemani ekaluokkalaiset menevät ihan kotoa käsin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä juuri pienimmille tämä toimii parhaiten, kun moni herää niin aikaisin. Sitten evästä lisäksi.
Oma lapseni on niin kauan treenannut tavoitteellisesti urheilulajia että ruoka-aikoja on jouduttu säätämään todella paljon ja miettimään hyvää eväskäytäntöä. On sekin saatu toimimaan :)
Herää aikaisin? Ei ekaluokkalaiset enää mitään vauvoja ole. Suurin osa herää tasan sen verran aikaisemmin, että ehtii kouluun ajoissa. Ei todellakaan tunteja ennen koulun alkua.
Olen itse työskennellyt juuri näiden kanssa, jotka tulivat hoitoon ennen kouluun menoa, joten heitä selvästi on, kun ryhmälle oli tarvetta :)
En ole koskaan kuullut tuollaisesta ennen koulua tapahtuvasta hoidosta. Kaikki tuntemani ekaluokkalaiset menevät ihan kotoa käsin kouluun.
Ei se tarkoita etteikö sitä laajalti olisi😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tästä voit avartaa maailmaasi :) https://www.jyvaskyla.fi/opetus/aamu-ja-iltapaivatoiminta-jalkkari
Jaa, no mites se ekaluokkalainen lähtee yksin kouluun, jos molemmat vanhemmat joutuvat menemään töihin klo 7. Silloin vanhempien täytyy lähteä työmatkasta riippuen jo 06.15 tai 06.30.
Kyllä ekaluokkalainen tarvitsee ainakin alussa vielä jonkun, joka huolehtii hänet koulumatkalle.
Munkin lapsi menee koulussa syömään jo 10.20. Ihmettelin sitä itsekkin vähän kun on aika aikasin mutta tuo 10 tietenki vielä aikasemmin. Kai se isoissa kouluissa pakko porrastaa. Ja tuo aika nyt muutenkin sopii meille kun aina syöty lounas 10-11 välillä. Aamupala on usein vain yksi leipä ja maitolasi. Ja sitten kotona oottaa valmis välipala kun tulee koulusta.
Kuinka moni lapsi ja nuori syö aamulla tuhdin aamupalan? Usein se on yksi voileipä ja lasi maitoa jos sitäkään. Kyllä siinä parissa tunnissa ehtii tulemaan nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni lapsi ja nuori syö aamulla tuhdin aamupalan? Usein se on yksi voileipä ja lasi maitoa jos sitäkään. Kyllä siinä parissa tunnissa ehtii tulemaan nälkä.
Ongelma onkin se loppupäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivää. Meillä on jo vuosia se eka vuoro ollut 10.20. Siis ennen koronaa.
Ja päivä voi kestää 15.45 asti...
Just. No minusta ei sitten tarvitse ihmetellä niitä lasten keskittymis- ja oppimisvaikeuksia, jos koulussa perusasiat on näin retuperällä.
Meilläkin syödään töissä lounas 11 maissa ja työpäivä kestää klo 16 asti. Ja kaikki pärjää. Miksi pitäisi kokoajan puputtaa jotain?
Mulla ei ainakaan olisi nälkä vielä tuossa vaiheessa aamiaisen jälkeen. Mieluummin lounas siinä klo 13 maissa.
Toisaalta jos lapsi on ollut päiväkodissa, hän on syönyt lounaan n. 10.30-12.00 ja välipalan jo 13.30-14-00
Päiväkodeissa syödään lounas kyllä tyypillisesti 11.30-12.30 välillä ja välipala on 14.00-14.30. Ihan pienten ryhmissä voi lounas olla jo 11 pintaan, 10.30... no... ei milloinkaan. Ainakaan minun urani aikana.
Kyllä klo. 10 on aivan liian aikainen lounas kenelle tahansa, saatikka sitten tuon ikäisille.