Ilmoitanko tästä poliisille vai mitä teen?
Poikaystäväni raivostui eilen minulle humalassa ja kävi käsiksi. Tämä oli ensimmäinen kerta ja olin aivan kauhuissani, kun hän heitteli minua ja repi käsivarsista. Huusin sen takia kovaa, mutta hän huusi vielä kovempaa. Jossain vaiheessa hän löi minua kasvoihin. Sen jälkeen hän yritti tukahduttaa huutoni laittamalla kätensä kasvoilleni. Purin silloin häntä käteen, että pääsin irti otteesta. Kasvoissani on parin sentin pituinen ruhje, muita jälkiä ei ole. Itse en ollut käyttänyt alkoholia.
Onko mitään hyötyä tehdä poliisille ilmoitusta? Uskovatko he, että mies hyökkäsi kimppuuni, jos hän väittää toista? Onko tuollainen ruhje mielestänne sellainen, että siitä pitää ilmoittaa?
Olen nyt turvassa, mutta edelleen järkyttynyt. Siksi kirjoitan töksähdellen, kun yritän vain pysyä kasassa. Mitä kannattaisi tehdä? Miestä en aio tavata enää koskaan.
Kommentit (76)
Kuvat eivät riittäneet itsellä oikeudenkäynnissä, piti olla lääkärinlausunto, jota minulla ei ollut. Olin niin ahdistunut tapauksen jälkeen, etten päässyt pois kotoa koko ruhjeiden parantumisaikana. Koita silti jaksaa lääkärille. Oikeudessa se ei ollut pätevä selitys.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:08"]
Käy lääkärissä näyttämässä ruhjeesi. On tärkeää kertoa lääkärille, että vammat ovat tulleet pahoinpitelyn vuoksi. Kerro hänelle myös, mitä on tapahtunut ja pyydä häntä kirjoittamaan kertomasi sekä hänen omat havaintonsa mahdollisimman selkeästi lääkärinlausuntoon. Olen käsittänyt, että lääkäri ottaa myös valokuvia vammoista, mutta tuosta en ole ihan varma. Ota kuitenkin itse valokuvat todisteeksi.
Tee rikosilmoitus pahoinpitelystä. Ehdottomasti. Poikaystäväsi on menetellyt ehdottoman väärin pahoinpidellessään sinua. Poliisi sitten kertoo, millaisella aikataululla asiassa edetään. Tsemppiä.
[/quote]
Ota kamera mukaan lääkäriin ja pyydä ottamaan kuvat esim selästäsi tms. Ja mene lääkäriin tänään, rikosilmoituksen ehdit tehdä huomennakin. Ota joku ystävä mukaan. Vaihda puhelinnumero ja sarjoita asuntosi lukko uudelleen.
Poliisille heti. Ne kuvaavat jäljet. Ja heti kundille kenkää! Siis heti !!! Väkivaltaiset eivät ikinä lakkaa lyömästä. Jokainen ammatti-ihminen sanoo sulle samaa. Tilanne vaan pahenee ! Kerro myös vanhemmillesi asiasta !
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:13"]
Kuvat eivät riittäneet itsellä oikeudenkäynnissä, piti olla lääkärinlausunto, jota minulla ei ollut. Olin niin ahdistunut tapauksen jälkeen, etten päässyt pois kotoa koko ruhjeiden parantumisaikana. Koita silti jaksaa lääkärille. Oikeudessa se ei ollut pätevä selitys.
[/quote]
Minulla on vain tuo ruhje kasvoissa ja käsivarressa ihan pienet jäljet. Kun mies painoi kätensä kasvoilleni ja yritti tukkia huutoni ja purin häntä. Miten se vaikuttaa? Luulen, että hän sanoisi, että minä purin ensin tms. Minä en kuitenkaan aloittanut. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:01"]
Ihan tyhjästäkö se raivostui?
[/quote]
Oli juonut monta päivää ja oli ollut koko ajan vihainen. Mutta en osannut odottaa, että hän löisi, koska sellaista ei ole koskaan tapahtunut. Ap
[/quote]
Ota se vastaisuudessa varoitusmerkkinä, kun mies juo monta päivää ja on vihainen, asiat eivät ole normaalisti. Ota silloin jalat alle ja lopeta heti ko suhde ja poistu paikalta.
Rikosilmoitus on hyvä tehdä jo siksikin, että et todennäköisesti ole ainut uhri. Ja äijä tarvitsee nyt oikein kunnon ravistelun ja säikähdyksen, ei muuten hae apua itsehillintäongelmiinsa.
Tämän sanoen olen silti sitä mieltä, että nainenkin saattaa vähän kantaa vastuuta tuossa. Ainakin moraalista. Vai oletteko tosissaan sitä mieltä, että ihan mitä tahansa saa ihmiselle syytää päin näköä, eikä yhtään saa hermostua? Juu, pitäisi kyetä ilmaisemaan hermostusta muulla tavoin, mutta miehillä ei se sanallinen puoli ole yhtä hallussa - ja naisetkin monet menee vetämään miestä lättyyn, kun kunnolla raivostuvat.
Joten VAIKKA ap:n ehdottomasti kannattaakin se rikosilmo tehdä, ehkä hänenkin kannattaa hiukan miettiä, mitä sanoi ja miten sanoi ja jatkossa muiden ihmisten kanssa hiukan hillitä sanomisen haluaan. (Jos nyt oikeasti oli pahasti sanonut, välttämättä ei ole...)
Ei sinun ap tarvitse nyt vielä tietää, mitä haluat asialle oikeast itehdä tai arvailla, mitä poliisit ovat asiasta mieltä. Mene nyt sinne lääkäriin, sitten poliisille, sitten oletkin jo saanut pienen aikalisän ja tiedät, miten itse haluat edetä. Mutta älä epävarmuuttasi tai ahdistustasi haaskaa tilaisuuttasi, viikon päästä kun ruhjeesi ovat parantuneet, todistuksesi asiasta on jo paljon kevyempi kuin nyt, kun on jotain näyttöä väkivallasta. Älä lamaannu!
Soita vaikka tuonne naisten linjaan heti, he kuuntelevat ja tukevat, kertovat miten voit toimia.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:17"]
[/quote]
Minulla on vain tuo ruhje kasvoissa ja käsivarressa ihan pienet jäljet. Kun mies painoi kätensä kasvoilleni ja yritti tukkia huutoni ja purin häntä. Miten se vaikuttaa? Luulen, että hän sanoisi, että minä purin ensin tms. Minä en kuitenkaan aloittanut. Ap
[/quote]
Mene lääkäriin NYT! Älä mieti mistä se johtui tai seuraako tästä hänelle mitään. Mene lääkäriin. Kengät jalkaan ja ovesta ulos. NYT!
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:15"]
Poliisille heti. Ne kuvaavat jäljet. Ja heti kundille kenkää! Siis heti !!! Väkivaltaiset eivät ikinä lakkaa lyömästä. Jokainen ammatti-ihminen sanoo sulle samaa. Tilanne vaan pahenee ! Kerro myös vanhemmillesi asiasta !
[/quote]
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Mua on aviomies kerran töninyt, muttei töninyt enää toiste, ja yhä ollaan naimisissa, 20 vuotta tapahtuneesta. Että kyllä, väkivallastakin voi ottaa oppia, jos haluaa.
Ongelma ei ole ruhje vaan sinä itse. Miksi edes kysyt, ilmoittaako poliisille vai ei, kun olet jo tehnyt päätöksen olla ilmoittamatta?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:00"]
Rikosilmoitus, ehdottomasti.
Kirjoita paperille nyt kun vielä muistat tarkasti mitä tapahtui, mihin aikaan, mitä sanottiin yms yms.. Kuulusteluun saatat nimittäin päästä vasta vaikka viikon päästä jolloin olet jo ehtinyt puhu ja miettiä asian monta kertaaj sieltä voi unohtua jotain.
Ota myös kuvia ruhjeista, pienet naarmut, mustelmat ja punotukset katoavat nopeasti.
[/quote]
Eikö sitten pitäisi olla jotain lääkärintodistusta? Onko ensin mentävä ilmoittamaan ja sitten erikseen on kuulustelu? Ap
[/quote]
Lääkärintodistus olisi varmaan hyvä olla myös.
Ei sinun tarvitse mennä poliisiasemalle ja jos menet niin tutkijalla ei välttämättä ole heti aikaa keskustella kanssasi (vrt. mikä tahansa muu valtionlaitos, saatko siellä heti ajan asiantuntijalle).
Poliisi.fi:
Tee ilmoitus pahoinpitelystä poliisille joko puhelimitse tai henkilökohtaisesti. Jos et itse pysty tekemään ilmoitusta, pyydä jotain toista henkilöä ottamaan yhteyttä poliisiin puolestasi.
-https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/C03D9ECB4B249493C2256BC9003A071A?opendocument
[/quote]
Kiitos tiedoista. Jos vaikka kaatuisin pyörällä ja saisin tuollaisen ruhjeen kasvoihini, tuntuisi ajan haaskaukselta mennä näyttämään sitä lääkäriin. Kipu on lievä ja tuo ruhje tietysti paranee, mutta henkinen tuska on nyt vielä todella kova. Mutta ajattelen tässä, onko mies ehkä lyönyt muitakin naisia. Sen tiedän, että hän on tapellut kadulla joskus ja joutunut putkaan. Painaakohan se tässä mitään? Pelkään, että ilmoitan poliisille ja minulle sanotaan, että ei näin pienestä kannattaisi mitään kuulustelua järjestää. Olen tästä nyt aika sekaisin. Ap
[/quote]
Tämä ei ole mahdollista!
Suomessa kaikki perheen sisäinen väkivalta on nykyään kriminalisoitu pahoinpitelyinä ja on virallisen syytteen alaista. Tämä tarkoittaa sitä, että tapauksen tullessa poliisin tietoon se tutkitaan ja saatetaan syyttäjälle syyteharkintaa ja mahdollista rikossyytettä varten riippumatta siitä, haluaisiko väkivallan kohde itse nostaa asiasta syytettä
1. Mene joka tapauksessa lääkäriin. Jos esitutkinnassa on vain sana sanaa vastaan, lääkärinlausunto on todiste vammoistasi.
2. Mieti haluatko tehdä rikosilmoituksen. Jos päädyt siihen että haluat, mene poliisilaitokselle tekemään ilmoitus. Kun kyse on lähisuhdeväkivallasta, on poliisilla nykypäivänä velvollisuus tutkia juttu vaikka tutkinnan aikana peruisitkin rangaistusvaatimuksesi.
3. Jos haluat tukea prosessiin, ota yhteys rikosuhripäivystykseen. Yhteystiedot löydät netistä.
4. Heivaa joka tapauksessa tuollainen mies vaikka hän miten pyytelisi anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:15"]
[/quote]
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Mua on aviomies kerran töninyt, muttei töninyt enää toiste, ja yhä ollaan naimisissa, 20 vuotta tapahtuneesta. Että kyllä, väkivallastakin voi ottaa oppia, jos haluaa.
[/quote]
Jos kyseessä on tuore lapseton suhde ja tällä miehellä on selvästi päihdeongelmakin niin ei siihen kenenekään kannata jäädä. Sinulla varmaan oli hyvä kuva siitä millainen miehesi on muuten ja tällä tönimisellekkin oli jokin syy, ei kännisen suuttumus..
Eikö sitten pitäisi olla jotain lääkärintodistusta? Onko ensin mentävä ilmoittamaan ja sitten erikseen on kuulustelu? Ap
[/quote]
Järjen käyttö on sallittua. Jos pahoinpitelyn jäljet ovat sitä luokkaa, että on ensin parsittava kasaan, ei taatusti ilmoiteta ensin mihinkään vaan hoidetaan potilas, hankitaan lääkärintodistus ja vasta sitten ilmoitetaan. Et kai vakavissasi kuvittele, että poliisit seuraavana päivänä (tai ehkä ensi viikolla kuulustelussa) taluttavat sinut lääkäriin? Ei, sinun pitää hankkiutua lääkäriin ihan itse kun et kuitenkaan ollut vielä niin pahasti hakattu että olisi kannettu sinne ensin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:18"]
Rikosilmoitus on hyvä tehdä jo siksikin, että et todennäköisesti ole ainut uhri. Ja äijä tarvitsee nyt oikein kunnon ravistelun ja säikähdyksen, ei muuten hae apua itsehillintäongelmiinsa.
Tämän sanoen olen silti sitä mieltä, että nainenkin saattaa vähän kantaa vastuuta tuossa. Ainakin moraalista. Vai oletteko tosissaan sitä mieltä, että ihan mitä tahansa saa ihmiselle syytää päin näköä, eikä yhtään saa hermostua? Juu, pitäisi kyetä ilmaisemaan hermostusta muulla tavoin, mutta miehillä ei se sanallinen puoli ole yhtä hallussa - ja naisetkin monet menee vetämään miestä lättyyn, kun kunnolla raivostuvat.
Joten VAIKKA ap:n ehdottomasti kannattaakin se rikosilmo tehdä, ehkä hänenkin kannattaa hiukan miettiä, mitä sanoi ja miten sanoi ja jatkossa muiden ihmisten kanssa hiukan hillitä sanomisen haluaan. (Jos nyt oikeasti oli pahasti sanonut, välttämättä ei ole...)
[/quote]
Ihan OT:na:
Hhuomaatko, miten syyllistät ap:ta kokemastaan väkivallasta? Toisaalta olet sitä mieltä, että pahoinpitelijän pitää saada rangaistus. Toisaalta käsket ap:ta miettimään, mikä on hänen osuutensa väkivaltaan. Ettei vain tullut sanottua jotakin poikkipuolista, josta pahoinpitelijä päätti antaa turpiin. Että silleen.
Tiesitkö, että ei ole sellaista puhetta, johon on oikeus vastata väkivalloin? Toisekseen, ap on kertonut, että mies löi. Hän kävi kimppuun äkkiä ja yllättäen. Koskaan aikaisemmin sellaista ei ole tapahtunut. Kyseessä ei siis ole tappelu, jossa olisi mäiskitty puolin ja toisin sanoin ja nyrkein. On ainoastaan yksi pahoinpitelijä, ap:n poikakaveri.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:00"]
Rikosilmoitus, ehdottomasti.
Kirjoita paperille nyt kun vielä muistat tarkasti mitä tapahtui, mihin aikaan, mitä sanottiin yms yms.. Kuulusteluun saatat nimittäin päästä vasta vaikka viikon päästä jolloin olet jo ehtinyt puhu ja miettiä asian monta kertaaj sieltä voi unohtua jotain.
Ota myös kuvia ruhjeista, pienet naarmut, mustelmat ja punotukset katoavat nopeasti.
[/quote]
[/quote]
Lääkärintodistus olisi varmaan hyvä olla myös.
Ei sinun tarvitse mennä poliisiasemalle ja jos menet niin tutkijalla ei välttämättä ole heti aikaa keskustella kanssasi (vrt. mikä tahansa muu valtionlaitos, saatko siellä heti ajan asiantuntijalle).
Poliisi.fi:
Tee ilmoitus pahoinpitelystä poliisille joko puhelimitse tai henkilökohtaisesti. Jos et itse pysty tekemään ilmoitusta, pyydä jotain toista henkilöä ottamaan yhteyttä poliisiin puolestasi.
-https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/C03D9ECB4B249493C2256BC9003A071A?opendocument
[/quote]
Kiitos tiedoista. Jos vaikka kaatuisin pyörällä ja saisin tuollaisen ruhjeen kasvoihini, tuntuisi ajan haaskaukselta mennä näyttämään sitä lääkäriin. Kipu on lievä ja tuo ruhje tietysti paranee, mutta henkinen tuska on nyt vielä todella kova. Mutta ajattelen tässä, onko mies ehkä lyönyt muitakin naisia. Sen tiedän, että hän on tapellut kadulla joskus ja joutunut putkaan. Painaakohan se tässä mitään? Pelkään, että ilmoitan poliisille ja minulle sanotaan, että ei näin pienestä kannattaisi mitään kuulustelua järjestää. Olen tästä nyt aika sekaisin. Ap