Lapsi lääkäriin, palkatonta vapaata?
Olen yksinhuoltaja, lapsen isä ja ex-aviomieheni katosi kuvioista n. vuosi sitten. Lapseni ei pahemmin sairasta, tänä vuonna olen ollut kerran lapsen sairauden takia poissa töistä.
Nyt kuitenkin joudumme nielurisaleikkaukseen lapsen purentavian takia. Joudun lähtemään töistä 3 tuntia aiemmin pois lääkärissä käynnin vuoksi. Pomoni ilmoitti että se on sitten palkatonta vapaata. Meillä on tapana että jollei sairastuminen johdu työssa tapahtuneista asioista, on lääkärissä käynti palkatonta.
Koska exäni ei maksa elatusmaksuja yms, mulla on todella tiukkaa rahallisesti. Onko se ihan ok, että palkastani vähennetään tuo 3 h lapsen lääkärikäynin vuoksi? Entä jos saan siitä lääkärintodistuksen?
Te jotka urpoilette nyt että mitäs olet yksinhuoltaja jne, niin antakaa olla. Olen muutenkin ihan helvetin väsynyt ja loppu. Teille 3 h palkka voi olla pieni summa, mulle sekin merkitsee, kun lasketaan euroja joka kuukausi että saadaan laskut yms maksettua.
Kommentit (24)
AP ON YKSINHUOLTAJA, YKSINHUOLTAJA JA HÄNELLE KUULUU OIKEUKSIA JOITA MUILLA EI SAA OLLA!
Koittakaa nyt tajuta.
Kyllä on paska työnantaja kun ei anna yksinhuoltajalle palkallista vapaata!
Nih.
Juu toi Kela höpötys on täysin puppua! Kelalta voi saada korvauksia lapsen sairaalassaololle, mutta d-todistusta vastaan. Ja sen saa vain vaikeissa sairauksissa, korvien putkitus ei ole sellainen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 13:49"]
Pystyisitkö tekemään sisään niitä tunteja tai jälkeenpäin ylitöinä?
Kurja juttu tuommoinen, että kolmesta tunnista nipotetaan. Tässä olisi hyvä tilanne työnantajan pitää hyvänään työntekijäänsä.
Valitettavasti on työnantajia ja työnantajia.
[/quote]
Valittettavaa on, että työantajat eivät harrasta henkilökohtaista hyväntekeväisyyttä. Vaan heidän on oltava kaikkien työntekijöiden puolella ja heitä sitoo alakohtaiset työehtosopimukset.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 13:57"]
Hei ap, älä usko ylläolevien horinoita. Työnantajan ei ole pakko maksaa sinulle palkkaa sellaisen poissaolon vuoksi, joka on ollut etukäteen tiedossa - olkoonkin että kyseessä on lapsen sairaus. Voit kuitenkin pyytää lääkäriltä lääkärintodistuksen koko päivän poissaolosta. Liitat sen Kelan korvaushakemukseen ja Kela maksaa sinulle ansionmenetyskorvausta. Kela kustantaa myös matkat toimenpiteeseen, jokin pieni omavastuu siinä taisi olla.
[/quote]
Nelonen ihmettelee, että mitäs se tällainen KELA:n maksama raha oikein on? Sitä on ehkä joskus maksettu, mutta ei käsittääkseni enää vuosiin. Ei ainakaan silloin enää kun lapseni nielurisat leikattiin (oli 4,5v, nyt 9 eli tästä on jokunen vuosi aikaa). Vai ovatko alkaneet maksaa uudestaan?