Onko kenellekään tehty pään magneettikuvausta varjoaineella?
Millainen tutkimus oli? Mentiinkö nivusesta vai käden valtimosta? Sattuiko? Kuinka kauan kesti? Tehtiinkö nukutuksessa? Anteeksi kysymystulva, jännittää kauheasti. Olisin kiitollinen jos joku voisi kertoa kokemuksistaan.
Kommentit (28)
Magneettivarjoainetta laitetaan n. 15ml eli sellainen pieni yskänlääkekupillinen tai ruokalusikallinen. Määrällä on siis turha pelotella. Laitetaan yleensä automaattiruiskulla, koska oikea ajoitus on tärkeää. Magneettivarjoainetta ei ruiskuteta mitenkään voimakkaalla paineella ja melko pienikin laskimo kyllä riittää.
Minulta taas kysyttiin, että minkä radiokanavan haluat päälle :D. Myöskään laite ei ollut mitenkään ahdas, aika iso mielestäni, ei tuntunut, että olisi ollut jossain suljetussa paikassa, jos olisin nostanut päätä hieman, olisin nähnyt siihen koppiin, jossa hoitaja ja tutkimusta tekevä (onko hänkin hoitaja?) . Meilahdessa.
Lapselleni tehtiin.
Muistaakseni kämmenselästä kanyyli laitettiin. Ei mitään nukutusta tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntui siltä kuin olis kussu housuun.
Juurikin näin. Itselleni vielä sanottiin etukäteen että älä pelästy vaikka tuntuu että pissaat housuihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntui siltä kuin olis kussu housuun.
Juurikin näin. Itselleni vielä sanottiin etukäteen että älä pelästy vaikka tuntuu että pissaat housuihisi.
Samoilla sanoilla varoitettiin minuakin. Sitten itse vaan tunnusteli, että joo, tosiaan siltä tuntuu kun lämpö levisi kroppaan.
Mulla ei pään kuvauksen varjoaine tuntunut juuri mitenkään. Vatsan alueen kuvauksessa tuli hetkeksi huono olo ja sitten vessahädän tunne muutamaksi sekunniksi. Luulen, että ne on eri aineita.
Sinusta pidetään hyvää huolta ja hoitajat tietävät, että ihmiset panikoi helposti siellä. Se kuuluu sairaalajännitykseen. Muuten kuvaus tai varjoaine ei ole mitenkään paha. Tutkimus on tavallaan psyykkinen rasite, kuin fyysinen. Useimmilla se ei ole rasite ollenkaan, vain tutkimus jossa voi jopa meditoida.
Olen 1 vastaaja ja jolta löytyi niitä muutoksia päästä. Selkäydinpunktio ei toki ole miellyttävä kun puudutuksia ei laiteta koska sama ottaa näyte samantien. Näin minulle kerrottiin. Punktion jälkeen tuli huonohko olo ja pääkipua. Jos ei lakkaa niin päivystyksessä laittavat sitten veripaikan. Hetken aikaa kestää näytteen tippua. Rohkeasti vaan, selviät