Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenellekään tehty pään magneettikuvausta varjoaineella?

Vierailija
15.08.2020 |

Millainen tutkimus oli? Mentiinkö nivusesta vai käden valtimosta? Sattuiko? Kuinka kauan kesti? Tehtiinkö nukutuksessa? Anteeksi kysymystulva, jännittää kauheasti. Olisin kiitollinen jos joku voisi kertoa kokemuksistaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi pelätä. Varjoaineella tehdään lopuksi jos tarvetta, itselleni kanyyli kämmenessä. Itse kuvaus kesti noin 40min. Ahtaan paikan kammo kyllä tuli kun "sänky" liukuu putkilon sisään joka on kapea. Pää laitetaan kehikolla sänkyyn kiinni. Ei satu. Kuulokkeet päässä mistä kuulet ohjeita. Käteen saat piuhan missä nappula mitä voit painaa jos tulee hätä. Ja täysin liikkumatta tuo aika. Sairaalavaatteet vaihdetaan, jätä kaikki korut kotiin. Älä suotta pelkää

Vierailija
2/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei satu ja on ihan helppo toimenpide. Itse jännitin kauheasti, mutta ei ole tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi pelätä. Varjoaineella tehdään lopuksi jos tarvetta, itselleni kanyyli kämmenessä. Itse kuvaus kesti noin 40min. Ahtaan paikan kammo kyllä tuli kun "sänky" liukuu putkilon sisään joka on kapea. Pää laitetaan kehikolla sänkyyn kiinni. Ei satu. Kuulokkeet päässä mistä kuulet ohjeita. Käteen saat piuhan missä nappula mitä voit painaa jos tulee hätä. Ja täysin liikkumatta tuo aika. Sairaalavaatteet vaihdetaan, jätä kaikki korut kotiin. Älä suotta pelkää

Itselläni löytyi päästä 9kpl muutos pisteitä joiden takia otettiin pian selkäydinpunktio kun ms-tautia epäiltiin.

Vierailija
4/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiitos, :)

-ap-

Vierailija
5/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni löytyi päästä 9kpl muutos pisteitä joiden takia otettiin pian selkäydinpunktio kun ms-tautia epäiltiin.

ap tässä, mulla myös noita kirkassignaalimuutoksia (ja ilmeisesti siis epäily ms-taudista) sekä lisäksi pieni verenvuoto vasemmalla puolella aivoissa. Varjoainetutkimus ja selkäydinpunktio edessä ja tosiaan hermostuttaa kovasti.

Vierailija
6/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä taktiikkana on laittaa silmät kiinni ennenkuin työnnetään putkeen ja avaan vasta kun tutkimus tehty. Ettei ahtaus alkais haitata.

Vierailija
7/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen näin minullakin. Tästä on jo yli 10 v aikaa. Mä pidin silmiä kiinni, niin ahtaan paikan kammo ei iskenyt.

Vierailija
8/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjoaine laitetaan kuvaussession loppupuolella kanyylista. Itsellä se oli kädessä. Tuntuu oudolta kun se virtaa suoniin ja mulle tuli pieni pahoinvoinnin aalto siitä jostain syystä.

Vierailija
9/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi veritulppa ja infarkti päästä

Vierailija
10/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanyyli kädessä oli myös minulla. Jänntin Mri:tä aivan kauheasti, koska minulla voimakas ahtaanpaikan kammo. Sain opamoxia etukäteen ja laitoin silmät kiinni ennen tutkimusta ja pidin ne kiinni ihan koko ajan. Minulla tutkimus tehtiin Mehiläisessä ja siellä yhden laitteen aukko on hiukan isompi ja pyysin kuvausta sillä laitteella.

Ei ollut miellyttävää, mutta selvisin siitä. Varjoaineen laittaminen ei tuntunut juuri ollenkaan.

Vierailija
11/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole päätä, mutta mahaa on.

Vierailija
12/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjoaine tuntuu lämpimänä ja sit pissahätätuntemuksena.

Vierailija
13/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paha, kunhan muistaa vain olla rauhallisena. Itsellä kanyyli ollut kädessä, toisella kerralla kämmenselässä ja toisella kerralla kyynärtaipeessa. Varjoaine ei oikeastaan ole tuntunut miltään. Suljen aina silmät ennen putkeen menemistä ja pyydän peiton jalkojen päälle, se jotenkin rauhoittaa.

Vierailija
14/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuvaus kesti vain 25 minuuttia. Pidin silmät auki ja tuijotin putkessa olevia pieniä hiushalkeamia. Ei ollut mahdollista kuunnella mitään radiota tai muuta musaa niin olihan niitä nakutuksiakin ihan mielenkiintoista seurata. Yhdessä vaiheessa äänet oli kuin avaruusaluksessa, loppu oli puuduttavaa kun masiina piti pitkään yhtä ja samaa ääntä. Varjoainean laiton jälkeen silmissä näkyi puoli minuuttia eri värisiä läikkiä, ei muita tuntemuksia.

Vierailija
15/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Hyviä vastauksia. Hyvä puoli asiassa on, että se ei todellakaan satu eikä tunnu oikein miltään muultakaan. Kelkka, jossa maksat, saattaa jonkin verran täristä ja kovaa ääntä se laite pitää (siksi saat kuulosuojaimet).

Kannattaa laittaa silmät kiinni, kun toimenpide aloitetaan ja liu’ut putkeen. Muuten nimittäin pelästyt! Kun olet putkessa, kannattaa silmät pitää silloinkin kiinni. Itse avasin silmät hetkeksi ja vähän hätkähdin, mutta mikäs siinä ollessa. Se ei tosiaan satu.

Minulta jännitykseen auttoi kutsunappi. Sitä painamalla saat puheyhteyden. Eli jos paniikki iskee, painat sitä, sut vedetään ulos putkesta :) mutta pelättävää ei ole. Ahtaanpaikan kammoiselle se tutkimus voi olla henkisesti raskas, mutta siitä selviää. Ja jos pitää silmät kiinni, paniikkia tuskin tulee silloinkaan.

Joo, varjoainetta käytettiin, kanyyli oli kyynärtaipeessa. Homma kesti puolisen tuntia ja olen ollut elämäni aikana kolme kertaa pään magneettikuvauksessa.

Vierailija
16/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin aivolisäkkeen kuvaus, siihen piti sujauttaa varjoainetta. Mitään kuulokkeita en saanut, vain korvatulpat. Vaatteita ei tarvitse ottaa pois, olin farkuissa ja t-paidassa. Kaikki metalliset kilkkeet (esim vyö) piti jättää toki ulkopuolelle.

Mitään kanyyliakaan ei laitettu, ruiskautettiin kyynertaipeen suoneen aine ruiskulla. Ne anto mulle kutsunapin käteen jos iskee hätä. Ei iskenyt. Ei se kovin mukavaa ollut, n. 40 minuuttia meni kuvauksessa (normaali koko pään kuvaus + aivolisäkkeen varjokuvaus). Silmät kiinni ja kelaa jotain kivoja juttuja.

Synlabilla olin kuvauksessa. Keskussairaalassa voi olla eri meno.

Vierailija
17/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tehtiin aivolisäkkeen kuvaus, siihen piti sujauttaa varjoainetta. Mitään kuulokkeita en saanut, vain korvatulpat. Vaatteita ei tarvitse ottaa pois, olin farkuissa ja t-paidassa. Kaikki metalliset kilkkeet (esim vyö) piti jättää toki ulkopuolelle.

Mitään kanyyliakaan ei laitettu, ruiskautettiin kyynertaipeen suoneen aine ruiskulla. Ne anto mulle kutsunapin käteen jos iskee hätä. Ei iskenyt. Ei se kovin mukavaa ollut, n. 40 minuuttia meni kuvauksessa (normaali koko pään kuvaus + aivolisäkkeen varjokuvaus). Silmät kiinni ja kelaa jotain kivoja juttuja.

Synlabilla olin kuvauksessa. Keskussairaalassa voi olla eri meno.

Korjaus: en ollut farkuissa vaan college-housuissa.

Vierailija
18/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui siltä kuin olis kussu housuun.

Vierailija
19/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjoaine on paksua ja se tulee kuulemma vauhdilla, joten jos kämmenselässä on ohuet suonet, huolehdi että saat kanyylin kyynärtaipeeseen.

Vierailija
20/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjoaine laitetaan laskimoon pienen kanyylin kautta, ei valtimoon. Ihan tavallinen tippa siis.