Sattuipa äsken kolari, en ollut ikinä edes ajatellut tätä
Olin kääntymässä sivutieltä 50 alueen päätielle, kunnes päätieltä vasemmalta tuleva laittoi vilkun suuntaani hyvissä ajoin. Katsoin että auto hidastikin ja ajoin. En kuitenkaan jäänyt katsomaan, kääntyykö hän tosiaan, koska hän ei kääntynyt ja näin ajoi kylkeeni.
No oma syyni on täysin, koska vilkku ei velvoita kääntämään. Täytyy tästä lähtien katsoa että oikeasti kääntyy eikä luottaa pelkkään vilkkuun ja hidastukseen. Onneksi kasko korvaa.
Kommentit (12)
Olit syyllinen onnettomuuteen uuden tieliikennelain mukaan, koska et välttänyt onnettomuutta.
Vilkun oikeanlainen käyttö on monelle autoilijalle vaikeaa.
On kyllä vammainen sääntö tuo että saa vilkutella miten haluaa ja muut joutuu varomaan, vaikka tietty voi jäädä vilkku vahingossa päälle yms.
Komppaan tuota että vilkuttelu on joillekin liian vaikeaa. Itse meinasin aamuneljältä kävellä koiran kanssa suoraan taksin alle, kun ilman vilkkua kääntyi hurjalla vauhdilla siihen suojatielle jolle oltiin astumassa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vammainen sääntö tuo että saa vilkutella miten haluaa ja muut joutuu varomaan, vaikka tietty voi jäädä vilkku vahingossa päälle yms.
Komppaan tuota että vilkuttelu on joillekin liian vaikeaa. Itse meinasin aamuneljältä kävellä koiran kanssa suoraan taksin alle, kun ilman vilkkua kääntyi hurjalla vauhdilla siihen suojatielle jolle oltiin astumassa.
No mitenköhän sen siinä sitten todistaa että vilkutti tai ei vilkuttanut, ehkä järkevämpi siltä kantilta katsottuna käsitellä kolareita kuin vilkkua ei olisi olemassakaan.
Myös mummeli jolla oli vilkkua päällä kilometrikaupalla ja vaikeuksia saada autoa liikkeelle.
Mulla on käynyt samalla tavalla. Tosin hätäjarrutus pelasti rytinältä.
Joissain autoissa vilkku jää helposti päälle käännöksen jälkeen, vaarallista jos seuraavassa risteyksessä joku luottaa siihen vilkkuun ja tulee eteen.
Tästä syystä ei kannattaisi hirveen kovalla luukuttaa sitä musaa, kun ei kuule sitä äänekästä napsetta mitä päälläoleva vilkku päästelee yms. tärkeitä ääniä.
Ehkä se oli kääntymässä vasta sinun risteyksesi jälkeen?