1500 kcal päivässä enkä laihdu?!
Huomasin lihoneeni viisi kiloa, painoindeksini on noin 23. Aloin laihduttaa kaloreita laskemalla ja viikossa lähti 2kg, nesteitä varmaankin. Mutta nyt parissa viikossa en ole laihtunut yhtään, vaikka kalorivajeeni on 500-700 kcal päivässä. Mitä teen, liian vvähääkään ei saisi syödä? Kolme kiloa vain jäljellä...
Kommentit (40)
Laskurit on todellakin vain suuntaa antavia. Ihmisten aineenvaihdunta on hyvin yksilöllinen. Se, että painosi ei tipu 1500kcal:lla kertoo siitä, että syöt kulutuksesi verran. Ruoka-aineidenkin kaloritaulukot on van suuntaa antavia.
Eli sun pitää vain syövä vähemmän.
Sä teet vaan jotain väärin. Eli lähinnä joko et osaa laskea tai sitten olet kämmännyt siinä jotain. Esim käytät väärää kalorimäärää laskelmissasi tai väärää painoa tms.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 11:21"]
Pidä yksi mässypäivä. Pizzaa, karkkia, jätskiä ja sipsiä. Tai mistä nyt tykkäät. Mulla se auttoi monesti noihin jumittumisiin. Ja silloin kun laihdutin siten, että kerran viikossa sai syödä mistä tykkäs, paino laski tosi tasaisesti.
Älä ainakaan laske kalorivajettasi liian suureksi.
Juo tarpeeksi vettä.
[/quote]
Normaalipainon sisällä tuo ei kyllä toimi! Viikon aikana saavutetu kalorivaje menee ihan hukkaan jos yhtenä päivänä saa 1000kcal ylimääräistä
[/quote]
No ihan normaalipainon sisällä se toimi hyvinkin. tuhanteen ylimääräiseen kilokaloriin saa syödä jo aika paljon. Ja jos kalorivaje muuten päivittäin on noin 500 kcal, jää viikossa tonnin kertaylityksellä vielä vajetta 2000 kcal.
Jos leikitään, että normaali kulutus on 2000kcal/vrk, niin tonnin ylitys tarkoittaisi, että päivässä söisi 3000kcal edestä (mikä on jo ihan sikana, siihen saa tosiaankin syödä itsensä kipeäksi). Muina päivinä sitten keskimäärin saanti olisi 1500 kcal eli viikossa saanti olisi 12 0000 kcal kun kulutus viikossa on sen 2000 kcal * 7 eli 14 0000 kcal.
Eli kyllä sun päätelmäs on vähän hätäinen. Monesti laihduttajilla ongelma on nimenomaan se, että syödään ihan liian vähän.
Tuo aineenvaihdunta homma on ihan totta. Jos käy kakalla neljä kertaa päivässä tekemässä pöntön täyteen, voi syödä enemmän kuin ne, jotka käyvät vain joka toinen päivä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:19"]
1759 kaloria lepokulutus minun käyttämäni kalorilaskurin mukaan. -500 kalorin vajeella saisit syödä ilman liikuntaa 1259 kaloria.
[/quote]
ja höpö höpö. lepokulutuksen päälle pitää lisätä vielä ainakin +30% jotta saadaan päivän kalorinkulutus. ja toi on laiska päivä.
Normalipainoisen normaalikulutus ei ole 2000kcal/vrk. Varsinkaan jos ikää on 40+
Tuhat ylimääräistä kaloria tulee siitä kun syö 100g sipsejä ja kourallisen pähkinöitä. Pizzassa on kaloreita 700-1100 kcal täytteistä riippuen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:19"]
1759 kaloria lepokulutus minun käyttämäni kalorilaskurin mukaan. -500 kalorin vajeella saisit syödä ilman liikuntaa 1259 kaloria.
[/quote]
ja höpö höpö. lepokulutuksen päälle pitää lisätä vielä ainakin +30% jotta saadaan päivän kalorinkulutus. ja toi on laiska päivä.
[/quote]
Itse olen käyttänyt kalorilaskuria ja ihan normaalina päivänä se tarjoaa vastaavalla kaavalla minulle kaloreita määrän x ja teen kotihommia enkä juuri muuta. Liikunnat lasken erikseen. En ole laihtunut vaikka ei tuota 30% olekaan lisätty??
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:29"]
Normalipainoisen normaalikulutus ei ole 2000kcal/vrk. Varsinkaan jos ikää on 40+
Tuhat ylimääräistä kaloria tulee siitä kun syö 100g sipsejä ja kourallisen pähkinöitä. Pizzassa on kaloreita 700-1100 kcal täytteistä riippuen.
[/quote]
Me ei nyt puhuttukaan sun laihduttamisestas vaan ap:n.
2000kcal menee naisella helposti rikki jos tekee muutakin kuin makaa sohvalla.
Kyllä varmaan onkin vaikeaa laihduttaa ja välillä herkutellakin jos ymmärtää laihduttamisesta noin vähän. Kas kummaa kun minä olen onnistunut siinä. Ikä tuntuu taas olevan vain selitys.
Minä en ainakaan laihdu jos syön jotain 1700. Liikun paljon. Mulla on personal trainerin tekemä ruokavalio, jossa on 1800. Se on ylläpitoruokavalio ja siinä on jo otettu huomioon runsas ruokavalioni. Tuota tehdessä painoin 55 kg, nyt olen hiukan lihonut kun olen joskus repsahtanut lähelle 2000 kcal.
Oletko ap varma, että osaat laskea ne kalorit oikein? Miten lasket ne?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:39"]
Minä en ainakaan laihdu jos syön jotain 1700. Liikun paljon. Mulla on personal trainerin tekemä ruokavalio, jossa on 1800. Se on ylläpitoruokavalio ja siinä on jo otettu huomioon runsas ruokavalioni. Tuota tehdessä painoin 55 kg, nyt olen hiukan lihonut kun olen joskus repsahtanut lähelle 2000 kcal.
[/quote]
Siis runsas liikutani on otettu huomioon..
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:38"]
2000kcal menee naisella helposti rikki jos tekee muutakin kuin makaa sohvalla.
[/quote]
Riippuu varmaan naisesta. Tuohon kulutukseen saan jo käydä tekemässä riuskan puoltoista tuntisen treenin salilla ja silti jää vähän vajaaksi. Mutta toisaalta. Mikä on "naisen" koko, itse painan alle 60kg. (en ole se kelle kuittailit laihdutuksesta tai ymmärryksestä, minä ymmärrän kyllä, oikein hyvinkin kulutuksen ja syötyjen kaloreiden päälle)
Tosiaan kalorinkulutus on yksilöllistä, saan syödä enemmän kuin 50kg painava, koska painan 20kg enemmän ja olen todennäköisesti jonkin verran pidempikin. Lisäksi minulla tulee paljon hyötyliikuntaa ja urheilen 3-4krt/vko. Kalorit lasken fatsecret-ohjelmalla jossa on eri ruokien ja tuotemerkkien kalorimäärät: jos syön vaikka 2 reissaria ja 15g oltermannia, merkkaan sen sinne. Aina en tietenkään osaa grammalleen ja kalorilleen merkata.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:58"]
Tosiaan kalorinkulutus on yksilöllistä, saan syödä enemmän kuin 50kg painava, koska painan 20kg enemmän ja olen todennäköisesti jonkin verran pidempikin. Lisäksi minulla tulee paljon hyötyliikuntaa ja urheilen 3-4krt/vko. Kalorit lasken fatsecret-ohjelmalla jossa on eri ruokien ja tuotemerkkien kalorimäärät: jos syön vaikka 2 reissaria ja 15g oltermannia, merkkaan sen sinne. Aina en tietenkään osaa grammalleen ja kalorilleen merkata.
Ap
[/quote]
Toistan tän aiemman juttuni eli sä lasket vaan väärin. 1500 kcal/päivä tarkottaa sitä, että sä laihdut. Se on ihan tyly fakta. Se että sä et laihdu tarkoittaa, että sä kämmäät jossain. Ei se muutu tuosta miksikään vaikka sä lähettelet tänne kymmenen viestiä ja selittelet asiaa. Väärät kalorimäärät, punnitset väärin (koskee myös itseäsi) jne jne. Kalorit voi tarkistaa esim finelistä (www.fineli.fi).
Muista myös erottaa kalorimerkinnät pakkauksista. Useimmiten ilmoitetaan kalorit 100 grammaa kohti ja se on raakapaino. Annoskoon kalorit on joissain paketeissa erikseen, mutta se tarkoitaa myös sitä,että annos on sitten sen kokoinen. Karkeissa kalorit ilmoitetaan usein 30 grammaa kohti. Rasvaisissa ja hiilaripitoisissa pitäisi olla tarkka, aliarvioimalla tulee herkästi niitä ylimääräisiä kaloreita. Joku tomaatti taas ei ole nuukaa, vaikka se jonkun 10 grammaa heittäisikin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 12:38"]
Ikä tuntuu taas olevan vain selitys.
[/quote]
Ikä ei ole mikään tekosyy, se nyt vaan on fakta että aineenvaihdunta hidastuu koko ajan. 40v ei voi syödä yhtä paljon kuin 20v.
Itse ole 43v, syön 1500kcal päivässä, viikossa liikun 2000kcal edestä. Painoni pysyy 64kg:ssa einä nouse tai laske.
Minä olen 49 vuotta, liikun enemmän ja syön vähemmän kuin nuorempana. Näin se vain menee. En pysyisi nykypainossa jos eläisin kuten 20 vuotta sitten, syömällä huoletta pizzaa iltakahdeksalta ja jätskit päälle vaan lihoisin. Tämän tulee nuo vastaanväittäjätkin kokemaan, mutta eivät he sitä usko ennen kuin ovat tässä iässä.
Vaaka on Wolksvagenin insinöörien suunnittelema.