Eikö teillä ennen koronaa ollut tapana pestä käsiä kun tulette kotiin?
Olen yllättynyt kuinka epähygieenisiä ihmiset ovat. Aina olen pohtinut voinko käskeä vieraat käsipesulle kun tulevat kylään, nyt onneksi ainakin voin.
Kommentit (31)
Joo mutta vain vedellä ja hutaisten eikä 20 sekuntia hämähämähäkkiä laulaen.
Ilman muuta oli tapana huolehtia käsihygieniasta kunnolla jo ennen koronaa.
Oli. Olinkin kyllä ainut päiväkodissamme, joka jäi esim. ilman norovirusta.
Ei ollut. Ikää liki 50v ja hyvon terve ollut. Tietysti vessareissujen jälkeen pessyt mutten aina kotiin tultuani.
Aina olen käsiä hinkannut ja välttänyt koskemasta paikkoihin mitä käpälöi useat ihmiset. Vessojen ovet avaan kyynärpäällä jne. Ei ole flunssat iskenyt vaikka ympärillä kaikki muut olisivat sairastaneet.
En pessyt. Nyt pesen joka kerta vähintään 20 sekuntia huolellisesti saippuoiden.
Ps. olen sairastanut aika vähän, ei mitään jokavuotisia flunssia, eikä vatsatauteja.
Mitä tapahtuisi jos käsien pesu loppuisi? En tiedä. Kaikki kaatuu ja elämä jatkuu.
No ei tietenkään ole tapana. Pasckalla käydessäkin nuollaan sormet puhtaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Ikää liki 50v ja hyvon terve ollut. Tietysti vessareissujen jälkeen pessyt mutten aina kotiin tultuani.
Mutta kuinka paljon sä olet käsissäsi kuljettanut niitä pöpöjä ja sairastuttanut niitä joilla on heikompi vastustuskyky?
Vierailija kirjoitti:
Kädet kuluu.
totta :D Mulla on enää tyngät jäljellä.
Minulle ihmiset ovat suuttuneetkin kun olen ohjannut heidät kotonani ensimmäiseksi pesemään ja desinfioimaan kädet koska olen elinsiirtopotilas, jonka täytyy syödä immuniteettia alentavaa lääkitystä loppuikä, ettei siirrännäinen ala hylkimään minua.
Lopulta kyllästyin ja päätin, että kestitys loppuu ja tapaan ihmisiä vain ravintoloissa. Niissä jokainen voi valita mieleisensä ruoat ja juomatkin. Henkilökunta huolehtii puhtaudesta. Minun tarvii huolehtia vain omien käsieni puhtaudesta.
Koska olen tottunut kiinnittämään huomiota siihen, etten koske käsilläni joka paikkaan ja desinfioin käsiä jos en voi pestä ja kuivata niitä puhtaalla pyyhkeellä, ei korona-aika ole ollut minulle mitenkään merkittävä muutos.
Toki on ollut tapana pestä aina kädet kun tulee kotiin.
Ja joka kerta kun menee vaikkapa käymään kerrostalon alavarastossa ja roskatoksessa, pesin käteni jo aikaisemmin.
Mutta ei näin peruteellisesti, että 20 sekkaa hankaa saippua vaahdolla.
En pessyt käsiäni kotiin tullessani ennen tätä koronaa, ellen likastanut niitä esim. lisätessäni autoon tuulilasinpesunestettä. En myöskään koskaan, jos kävin kellarissa tai varastossa. WC-käyntien yhteydessä olen tietenkin aina pessyt kädet. Ja olen päässyt melkein kuusikymppiseksi sairastamatta yhtään ainoaa vatsatautia, ja lievän flunssan sairastan ehkä kerran kymmenessä vuodessa.
Mä olen pessyt aina käteni heti ensimmäiseksi kotiin tullessa. Olen ihmetellyt miksi se ei ole ihan yleinen tapa, koska tuolla "maailmalla" on niin paljon kahvoja, bensapumppua, tuolin käsinojia ja kaiteita, joita koskettelevat jätekuskit, rööriroopet, nokikolarit, koiran- ja kissanrapsuttajat, räkänokat, pultsarit yms. Ja myös käsiteltävät rahat ovat likaisia ja monien näppien läpi kulkeneita. Hui, pystyn vain kuvittelemaan, mitä likaa väistämättä esim. hanskoissa tai niiden sisässä kuljetan. Ei tee mieli siirtää sitä likaa kotona omiin tavaroihin.
Jotenkin hullua, että kotona pesen kädet ennen lähtöä, sitten autossa ennen lähtöä ja kyläpaikan pihassa käytän vielä käsidesiä. Kosken talon ulko-oven kahvaa ja vieraisilla ensitöikseni pesen kädet. Sitten rupatellaan ja ennen kuin käyn kahville, niin pesen kädet (olenhan siellä kodissa koskenut sohvaan jne.) ja ennen lähtöä pesen kädet. Autossa kahdesti käsidesiä ja kun tulen kotiin, pesen kädet.
Ja silti sairastin kesäkuussa koronan.
Oli.
Pesen aina kädet hyvin kun tulen kotiin ja aina ennen ruoan valmistusta ja syömistä.
Tietysti aina vessassa käynnin jälkeenkin.