Te haukkujat, kestäisittekö moisia oireita!?
Fibromyalgian Oireet
Fibromyalgia aiheuttaa kipua sidekudoksissa ja lihaksissa. Fibro tarkoittaa sidekudosta ja myalgia lihaskipua. Fibromyalgiassa kipu on kroonista, mutta sen voimakkuus, tyyppi ja sijainti vaihtelevat. Kipu voi esimerkiksi tuntua ajoittain kiristävänä ja joskus taas polttavana. Samoin sijainti voi vaihtaa paikkaa. Niska-hartiakipu voi seuraavana päivänä ollakin lonkkakipua.
Fibromyalgian mahdollisia oireita ja seurauksia ovat:
hengenahdistus tai hengityksen salpautuminen (hengitystieoireet)
huimaus
ilmavaivat
kipu (aristus, jomotus, kirvely, kolotus, pistely, polttelu, särky tai vihlonta)
kuukautiskivut
levottomuus tai ahdistus
lihaskipu (lihasoireet)
masennus
muistihäiriöt
oppimis- tai keskittymisvaikeudet (esim. ajatusten hitaus)
paineluarat kohdat eri puolilla kehoa:
alaselkä
hartiat
kaula
kyynärnää
lonkka/pakara
niska
polven sisäpinta
rintakehän yläosa
yläselkä (lapaluiden väli)
paniikkikohtaus
puutuminen (jaloissa tai käsissä, joskus myös kasvoissa tai muualla kehossa)
päänsärky
selkäkipu
sydämentykytys (sydänoireet)
tasapainovaikeudet
turvotuksen tunne (esim. nivelturvotus (niveloireet); turvotuksesta ei välttämättä löydy fyysisiä merkkejä)
univaikeudet (esim. rauhaton uni, levottomat jalat tai uniapnea)
vatsakipu
virtsaamisvaivat (esim. tiheä virtsaamistarve tai virtsaamiskipu)
voimattomuus (lihasheikkous)
väsymys
ärtyvän suolen oireyhtymä (suoliston ongelmat, kuten vatsan turvotus ja ulostamisongelmat).
Oireita toisinaan pahentavia tekijöitä ovat:
alkoholi
kahvi
kostea
kylmä
liikunnan puute
melu
saasteet
stressi
unenpuute
veto (tuuli).
Fibromyalgian syytä ei tiedetä. Fibromyalgiapotilaalla on alentunut kipukynnys, joka voi johtua keskushermoston häiriintyneistä hermoradoista. Jotkut seuraavista tekijöistä saattavat vaikuttaa fibromyalgian puhkeamiseen:
ikä (Fibromyalgia on yleisin keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla naisilla, mutta harvinainen lapsilla ja nuorilla.)
infektiot
kirurginen toimenpide
perintötekijät
reumatauti (esim. nivelreuma)
stressi
naissukupuoli (potilaista 80–90 % on naisia)
traumaattiset kokemukset
unenpuute.
Fibromyalgiaa sairastaa 2–5 % suomalaisista. Fibromyalgian diagnoosi perustuu oireisiin.
Lukekaa ja miettikää kunnolla!!!
Tulkaa sitten haukkumaan. jos enää kehtaatte!!!
Kommentit (16)
Siis mitkä haukkujat?
Kaikkihan joutuu kestämään kipujaan, kaikenlaisia, jos ei kestä, niin tekevät ikäviä ratkaisuja.
On kivut minkälaisia tahansa, joukossa on aina kiusaajia, haukkujia tms.
Myöntääkö lääkärit tuon nykyään oikeaksi sairaudeksi, vai sanotaanko että se on psykosomaattista? Saako fibromyalgia- diagnoosilla esim. sairauslomaa?
Fibromyalgia on myös vähän sellainen roskakori potilaille, joita ei osata muuten diagnosoida. Esimerkkinä äitini, jolla oli monta vuotta "fibromyalgiaa", kunnes tajuttiin, että kyseessä oli vähän epätyypillisesti alkanut nivelreuma.
Eipä noissa tulehduksen jäljiltä epämuodostuneissa nivelissä mitään psykosomaattista ole.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:12"]
Fibromyalgia on myös vähän sellainen roskakori potilaille, joita ei osata muuten diagnosoida. Esimerkkinä äitini, jolla oli monta vuotta "fibromyalgiaa", kunnes tajuttiin, että kyseessä oli vähän epätyypillisesti alkanut nivelreuma.
Eipä noissa tulehduksen jäljiltä epämuodostuneissa nivelissä mitään psykosomaattista ole.
[/quote]
Ja toisena esimerkkinä tuttavani, jonka diagnoosi oli myös "fibromyalgia" kunnes selvisi, että hänellä on tätä nykyä aika pahaksi edennyt Lymen tauti.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:12"]
[/quote]
Ja toisena esimerkkinä tuttavani, jonka diagnoosi oli myös "fibromyalgia" kunnes selvisi, että hänellä on tätä nykyä aika pahaksi edennyt Lymen tauti.
[/quote]
Kirjoitin myös tuohon toiseen ketjuun. Minulla on tutkittu Lymen tauti ja borrelioosiarvot on tosiaan koholla mutta siihen ei tehoa antibiootit joten on epäspecifi. No, toivottavasti löytyy joku toinen "oikeampi" diagnoosi kun fibro ei AVlle kelpaa. Kun vielä olisi sellainen mihin olisi parannuskeino...
Voi helkkari. Mullahan on ajoittain suurin osa noista oireista! Eikä edes kovin harvoin. Silti en huolisi fibromyalgiadiagnoosia, se on mielen heikkoutta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:23"]
Voi helkkari. Mullahan on ajoittain suurin osa noista oireista! Eikä edes kovin harvoin. Silti en huolisi fibromyalgiadiagnoosia, se on mielen heikkoutta.
[/quote]
Totta turiset. Kyllä sairauden pitää olla vähintään syöpä tai malaria, että sitä voi sairaudeksi kutsua.
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta mutta nuohan on kuin minusta kertoisi, osa oireista on ollut lähes aina, mutta suurin osa on tullut tai pahentunut kaksosraskauden jälkeen. Mulla on esim. joskus nenä puutunut, ihan oikeasti nenäpää on kuin hammaslääkärin puudutuksen aikaan on joskus ollut kun on etuhampaan paikkauksen yhteydessä puutunut nenään asti. Unohtelen koko ajan sanoja, joskus menee tosi kauan kun yritän muistella jotain ihan tavallista sanaa. Voi helvetti.
Täällä palstalla on joitakin kiihkoilijoita, joille fibro on punainen vaate. Onko taustalla kateus, jos vaikka työkaveri on saanut sen vuoksi saikkua? Vai ovatko he niitä, joille ainoa sairaus on sellainen joka näkyy päälle, kuten katkennut jalka?
Fibro voi olla todellakin myös ns romukoppadiagnoosi, siitä syystä ainoastaan kun lääkärit eivät keksi muutakaan. Usea fibropotilas saa myöhemmin jonkin toisen diagnoosin, joka sitten kai näille haukkujille kelpaa, kuten reuma tai borrelioosi. Aito fibro ehkä odottaa parempaa tutkimusta, itse en epäile kenenkään kipuja. Elämä opettaa.
"et näytä sairaalta".
"sinä et näytä tyhmältä, mutta tässä ollaan.."
Minulla fibro oli lääkärin mukaan oppikirjaesimerkki. Tunsin itseni tyhmäksi kertoessani lääkärille että minua sattuu jatkuvasti kyynärtaipeeseen. Lääkäri kohotti kulmiaan ja kyseli lisää. Minulta löytyi kaikki triggerpisteet. En siis tiennyt fibrosta mitään ennen diagnoosia. No se selitti jatkuvan kivun ja säryn ympäri kehoa. Olen vuosien myötä tottunut jatkuvaan kipuun, enkä ole koskaan ollut saikulla tämän vuoksi. Tiedänpähän miksi särkee.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:44"]
Minulla fibro oli lääkärin mukaan oppikirjaesimerkki. Tunsin itseni tyhmäksi kertoessani lääkärille että minua sattuu jatkuvasti kyynärtaipeeseen. Lääkäri kohotti kulmiaan ja kyseli lisää. Minulta löytyi kaikki triggerpisteet. En siis tiennyt fibrosta mitään ennen diagnoosia. No se selitti jatkuvan kivun ja säryn ympäri kehoa. Olen vuosien myötä tottunut jatkuvaan kipuun, enkä ole koskaan ollut saikulla tämän vuoksi. Tiedänpähän miksi särkee.
[/quote]
Tiedät miksi särkee. Ymmärrän täysin. Minulla ei fibroa, mutta helpottaa kummasti kun on kivuille nimi.
Mua alkoi nyt kiinnostamaan myös, jatkuvia särkyjä, vähän välillä paikat sentään vaihtuu, alkoi selästä, siirtyi olkapäähän, nyt nivelissä... siis jo vuosia, mutta saikkua näihin ei kyllä saa, eikä ole tarviskaan, paitsi silloin, kun kipu lamaannuttaa...
Mulla joku fibro? Muut ajattelee, että se on vaan jotain mt-ongelmaa, ja voi ollakin, en tiedä :)
jaa, se olikin hyppykipua, perun edellisen...
Unohtu pari nollaa. Nykyään kärsii 20-50% ja suurin osa itse diagnisoituja. Masennus on niin last season.