Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hidas puheenkehitys 1 v 9 kk tytöllä

Vierailija
16.08.2013 |

Hei! Tyttöni on nyt 1 v 9 kk, ja puhe ihan samalla tasolla kuin vuosi sitten, eli sanavarasto on noin 8 sanaa (mukaanlukien äidin ja isän etunimet, ei osaa sanoa äiti ja isi). Lisäksi tyttö käyttää paljon erilaisia ääniä matkivia "sanoja" ja huudahduksia kuten pam, pum, plöts, hop hop, o-ou, jne. Ei puhu lauseita, ei edes kahden sanan. Puhetta ymmärtää kyllä täydellisesti. Esikoinen, poika, puhui tämän ikäisenä lähes täydellistä kieltä.

Tiedän, että puheen kehityksessä on suuria eroja, enkä ole mitenkään mahdottoman huolissani. Vähän kuitenkin huolestuttaa se, että puhe ei ole vuodessa kehittynyt mihinkään.

Onko kokemusta tai tietoa tällaisesta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojan puheenkehitys oli myös selvästi jäljessä ja sanoja korvasi ihan ihmeelliset sanat jotka ei edes muistuttaneet alkuperäistä sanaa. Käytiin puheteraputeilla, epäiltiin dysfasiaa mutta näin 5 vuotta myöhemmin poika on tosi nokkela, älykkäin kaikista lapsista. (useampia lapsia, joten on myös vertailupohjaa) Eli voi olla ihan normaaliakin, mutta kannattaa joskus hakeutua puheterapeutille kun lapsi vähän kasvaa. Meillä poika siis tosiaan puhui varsinaisesti vasta 3-vuotiaana.

Vierailija
2/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti asia puheeksi neuvolassa! Vuosi on tuossa kohtaa pitkä aika ja ymmärrän kyllä huolesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista! 1,5 v. neuvolassa täti oli sitä mieltä, että hössötän, ehkä uskaltaisi ottaa uudelleen puheeksi 2-v. neuvolassa :)

ap

Vierailija
4/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös puheen ymmärtäminen ole vielä tuossa iässä parempi kehityksen mittari? Ja siis tyttö osasi 8 sanaa alle vuoden ikäisenä? Minusta aika nuorena. Oma poikani on nyt 1 v 3 kk eikä sano kuin gakkakikuku (= kakka) enkä ole osannut olla ollenkaan huolissaan. Utelias ja tarkkaavainen poika joka parhaillaan kerää rohkeutta kävellä ilma tukea. Että kaipa se puhekin sieltä sitten ajallaan tulee.

Vierailija
5/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viivästynyt puheenkehitys voi johtua myös huonosta kuulosta. Suvussa kuulovikoja, toistuvia korvatulehduksia? Kaksivuotiaana pitäisi osata puhua muutamia sanoja, ymmärtää yksinkertaisia ohjeita ja osata käyttää lyhyitä lauseita kommunikoimiseen (esim. anna mulle tai ei).

Vierailija
6/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 16:39"]

Eikös puheen ymmärtäminen ole vielä tuossa iässä parempi kehityksen mittari? Ja siis tyttö osasi 8 sanaa alle vuoden ikäisenä? Minusta aika nuorena. Oma poikani on nyt 1 v 3 kk eikä sano kuin gakkakikuku (= kakka) enkä ole osannut olla ollenkaan huolissaan. Utelias ja tarkkaavainen poika joka parhaillaan kerää rohkeutta kävellä ilma tukea. Että kaipa se puhekin sieltä sitten ajallaan tulee.

[/quote]

Olen vähän samoilla linjoilla. 

Jos lapsi kuitenkin ymmärtää puhetta, en olisi niinkään huolissani. Puhe saattaa harpata ihan älyttömän isolla vauhdilla eteenpäin ja ihan yhtäkkiä.

Meillä tyttö ei tuossa iässä puhunut kuin muutaman hassun sanan, nyt 3-vuotiaana sellainen papupata että olisi hyvä jos hän joskus olisi hiljaa :D Poika taasen sai diagnoosiksi dysfasian kuusivuotiaana ja hänellä puhe (sekä kuullun ymmärtäminen) takeltelivat pitkään ja sanat tosiaan korvattiin mitä oudommilla sanoilla. Kaksivuotiaana puheena oli aika lailla yksitavuista.

Minä odottelisin ihan rauhassa ainakin tuonne kolmivuotiaaksi asti jos ei muita ongelmia (esim. juuri kuullun ymmärtämisessä) esiinny.

Vierailija
7/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseänikin huolestuttaisi juuri tuo, että puhe on alkanut kehittyä mutta jämähtänyt paikoilleen. Muutenhan tuon ikäiselle on ihan ok sanoa vain muutama sana. No mitäpä minä mistään tiedän. Oma lapseni puhui paljon tuota enemmän samassa iässä, mutta niin vaan sitä ollaan puheterapeutille menossa nyt kolmevuotiaan kanssa.

Vierailija
8/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheenymmärrys on tärkeintä alle 2-vuotiaana!

Meidän poika ymmärsi kaiken, kaksiosaisetkin ohjeet jo pari vuotiaana, mutta oma puhe oli samat sanat kuin 1-vuotiaana. 3-vuotiaana alkoi puhua kiihtyvää tahtia ja 4-vuotiana oli saanut ikäiset kiinni. On älykkäin meidänkin kolmesta lapsesta. Sen näki jo ennen puhumista.

Kai se perinnöllistäkin on. Mä itse olen avannut suuni vasta yli 2-vuotiaana, luin 4-vuotiaana, olin hyvä koulussa jne. Mua pidetään yleisesti verbaalisena ihmisenä, jolla on sana hallussa.

Vierailija
9/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas vastauksista!

Juuri siitä olen huolissani, että puhe on ollut jo vuoden käytännössä samalla tasolla. Tyttö on oppinut muutaman uuden sanan, mutta toisaalta vanhoja on unohtunut, joten nettomuutos on 0.

Esikoiseni sanoi ekat sanansa vasta noin 16-kuisena, mutta puhe kehittyi sen jälkeen tosi nopeasti.

ap

Vierailija
10/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla kovasti huolissaan! Jos lapsi tosiaan ymmärtää puhetta, myös vähän abstraktimpeja sanoja (alla, päällä, jotain värejä yms.), niin hyvin voit odotella ainakin 2,5-vuotiaaksi. Kotona voitte harjoitella paljon erilaisia ääniä, jotta lapsi innostuisi aikuisen puheen jäljittelystä. Koettakaa esim. nukkekotileikissä kodin ääniä (kellon tikitys, vessan veto yms) tai autoleikissä auton/tankkaamisen ääniä jne. Niin että lapsi lähtisi jäljittelemään aikuisen mallia, ei tarvitse olla sanoja vielä kuitenkaan.

Jos tuntuu, että lapsi turhautuu, js ei saa itseään ymmärretyksi, kannattaa miettiä myös muutaman viittoman harjoittelua tai kuvien käyttöön ottoa puheen tueksi (jos neuvolan kautta ohjaudutte puheterapiaan niin tätä sielläkin suositellaan). Niin että lapsi pystyisi ilmaisemaan jotenkin jos on nälkä, jano jne. tai pääsisi tekemään valintoja esim. maitoa vai vettä. Lapsen kielellistä kehitystä tukee se, että pääsee itse aktiiviseen rooliin eikä ole aina vain se kuuntelija. Tämä on toki vanhemmillekin vähän työlästä, mutta vaikka kymmenen viittoman opettelu ei vie kauaa. Tai jos lapsi on kehittänyt (osoittamisen) lisäksi itse jotain merkkejä, tukekaa ihmeessä niiden käyttöä.

T. puheterapeutti

Vierailija
11/11 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika alkoi puhua sanoja vasta 2v 2kk. Ei osannut konsonantteja ollenkaan, eka konsonantti taisi tulla 4v. Eskarissa osasi jo kaikki kirjaimet mutta puhe meni helposti puuroksi. Nyt on 9v ja ihan normaalisti puhuu.

Asiaa tutkittiin silloin aikoinaan. Puheterapiassa kävi monta vuotta, foniatri tutki ja neuvolapsykologi tutki. Diagnoosina puheenkehityksen viivästymä.

Oppimisvaikeuksia on koulussa ollut. Lukemaanoppi vasta ekan luokan joululomalla.Kaksoiskonsonantit putoaa usein pois kirjoittamisesta vieläkin, käsiala epäselvää. En tiedä onko näillä yhteyttä puheenkehityksen kanssa.

liikunnallisesti poika taas kehittyi hyvin. Ajoi pyörällä ilman apupyöriä jo 2v:nä, ui aikuisten altaan mitan 4-vuotiaana.