Kuinka nopeasti/hitaasti teillä on tullut päätös työmarkkinatuesta?
Kelan sivuilla tavoiteaika on kaksi viikkoa, osa käsitellää nopeammin, osa hitaammin.
Olen nyt odottanut päätöstä kuusi viikkoa. Kannattaako sinne Kelaan ruveta soittelemaan ja kyselemään, että missä päätös viipyy vai tyytyä siihen, että siinä vain kestää (liian) pitkään?
Niin ja asun keskisuuressa kaupungissa jos sillä jotain merkitystä on.
Kommentit (4)
Ap taas.
Juu, olen käynyt käynyt katsomassa Kelan sivuilla ja siellä lukee, että on edelleen käsiteltävänä. Työkkäristä on tullut puoltava lausunto eli mitään estettä työmarkkinatuen maksamiselle ei ole (näkyy sekä mol:in että Kelan sivuilla).
Olen siis ollut pitkään poissa työmarkkinoilta (lasten kanssa kotona kotihoidontuella) ja nyt sitten ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi ja hain samalla työvoimakoulutukseen, johon haku päättyy lokakuussa.
Maanantaina tulee kuusi viikkoa täyteen hakemuksen laittamisesta. Sitä ennen oli se kahden viikon karenssi.
Eli pitänee vissiin alkaa soittelemaan Kelaan, että missä päätös viipyy.
Mä laitoin hakemuksen 31.7.2013. Päätös tuli 12.8. Olen myös ollut lasten kanssa kotona kotihoidontuella. Soita kelaan ja kysy mikä kestää noin kauan.
Ap taas.
Soitin nyt sitten Kelaan ja on vain kuulemma ollut niin kauhea ruuhka, ettei hakemusta ole ehditty käsitellä. Laitettiin kiirellisten pinkkaan mutta ei siitäkään osattu sanoa, kuinka kauan kestää kun ei ole tietoa kiirellisten määrästä.
Oli kyllä tiedossa, että tuskin päätös alta kuukauden tulee (osattiin varautua siihen rahallisesti) mutta puolitoista kuukautta...joo, pikkuisen liikaa, oli hakemus mikä tahansa.
Ei voi kestäöä kuutta viikkoa! Oletko käynyt katsomassa kelan sivuilta "omat tiedot" että missä vaiheessa käsittelysi on ? Oletko tarkistanut mol:fi:n omat sivut, että onko sinulle ylipäätään tehty työkkärissä maksulausunto työmarkkinatuesta, että kela sitä voi maksaa?
Oliko sun työttömyysturvan päätöksen tekemisessä jotain tutkittavaa, esim. sanoit itse itsesi irti tai sut irtisanottiin tai olet ollut poissa työmarkkinoilta pitkään? Mikäli näin on, on sulle tehty kirjallinen kysely asiasta ja olet siihen varmasti vastannut. Toimikuntakyselyt kestää varsinkin kesän alussa tehtynä toista kuukauta, kun kaikki muutkin ilmottautuu 1.6.
Kela maksaa korkeintaan 3kk takautuvasti päivärahoja, sitä vanhemmat hakemukset menee roskiin, tiesit varmaan tämän. ELi toivottavasti olet koko ajan lähettänyt hakemukset 4 viikon välein täytettynä kelalle. Mukana verokirja sosiaalietuutta varten, koska näköljään tulet työttömäksi kesken vuotta. Oletko ollut osan vuotta töissä, eli maksanut alkuvuoden veroja palkkatyöstä? Tällöin kannattaa laskettaa tyött. korvauksen veroprosentti oikein.
Mikäli lausuntoa ei ole vieläkään tehty, kannattaa meilata työkkäriin ja kysyä että miten kauan kesttää. Meiliin on pakko virkamiehen vastata. Mikäli kela ei ole vieläkään käsitellyt asiaasi, kysy sieltä.