Avopuoliso perhettä vai ei? Näkemyksiä?
Tämä kysymys on noussut mieleeni lukiessani erään nimeltämainitsemattoman blogistin tunnekuohuista avautumista.
Onko AVOpuoliso perheenjäsen vai ei? Eikö avopuoliso ole muka perhettä vaan ainoastaan aikuiset lapset jo 10 vuotta sitten päättyneestä avioliitosta?
Itse luen perheen muodostavaksi jäseneksi sen henkilön, jonka kanssa ihminen on viettänyt aikaansa, jakanut elämänsä ja asunut. Enemmänhän tämä henkilö on perheenjäsen kuin vaikkapa aikuiset lapset, jotka ovat olleet tekemisissä henkilön kanssa max. 3 kertaa vuodessa ja ehkä hyvällä onnella soitelleet/nettailleet kerran tai max. pari kuukaudessa. Veri on vettä sakeampaa, mutta perhe on jotakin muuta kuin pelkillä verisiteillä toisiinsa liittyvät henkilöt.
Wikipedian mukaan Perheen muodostavat yhdessä asuvat avioliitossa tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia.
Ts. tämän näkemyksen mukaan perheeseen kuuluvat lasten lisäksi myös puolisot, sekä AVO että avio. Musta on äärimmäisen loukkaavaa julistaa, ettei avopuoliso olisi perheenjäsen.
Kommentit (26)
Tottakai avopuoliso on perhettä! Kuka muuta edes väittää?
Itse olen ainakin suuttunut anopille, kun se tekee kaikille numeroa, että olen AVOminiä. Olen tosiaan hänen pojalleen raskaana ja mikäli minua ei perheeksi lasketa ilman ylihintaista sormusta, niin saa se mummontekele pysyä sitten kaukana meidän perheestä.
Sama juttu täällä kuin vitosella. Eli olemme olleet mieheni kanssa yhdessä jo 16 vuotta, asuneetkin yhdessä 14 vuotta. Silti en anopin mielestä ole perheenjäsen tai kuulu perheeseen koska emme ole hänen poikansa kanssa katsoneet tarpeelliseksi mennä naimisiin.
Avomieheni veljen puoliso sitten taas anopin perheeseen kuuluukin: he kun menivät 6kk:n seurustelun jälkeen naimisiin ja ovat olleet nyt yhdessä huikeat 1,5 vuotta.
Minusta on huippu sikamaista, että tuo veljen puoliso alle 2 vuoden tuntemisen jälkeen sujahtaa perheeseen sujuvasti, mutta minä en vielä 16 vuoden jälkeenkään. :/
Avopuoliso on TODELLAKIN perhettä siinä missä aviopuolisokin. Esimerkiksi entinen puoliso ei enää ole osa uusperheen perhettä, hän on vain lasten äiti ja ex-puoliso mutta ei osa perhettä.
Miksi joidenkin mielestä avopuoliso ei olisi perhettä? Mielenkiintoista olisi kuulla tällaisten tyyppien näkemyksiä.
Usein näitä mielipiteitä nimittäin heittelevät juurikin aikuiset lapset tämän ihmisen edellisistä liitoista tai vanhakantaiset vanhemmat. He jotenkin kuvittelevat olevansa enemmän perhettä vaikka eivät konkreettisesti olisi tämän ihmisen kanssa edes missään tekemisissä.
Suru sekoittanut tuon blogistin pään, ymmärrettävää.
On perhettä.
Meillä itse asiassa oli avomiehellä vaikeinta ymmärtää, että olemme perhettä, mm. mun ja hänen vanhempansa ja jopa hänen lapsensa mielsivät asian paljon nopeammin xD
Hänellä oli siis taustalla tuossa ajatuksessa se, että hänellä oli ydinperhe, joka hajosi ja hänen on ollut vaikea mieltää uutta perherakennetta. Nykyään kyllä onnistuu jo ihan sujuvasti.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 08:47"]
Itse olen ainakin suuttunut anopille, kun se tekee kaikille numeroa, että olen AVOminiä. Olen tosiaan hänen pojalleen raskaana ja mikäli minua ei perheeksi lasketa ilman ylihintaista sormusta, niin saa se mummontekele pysyä sitten kaukana meidän perheestä.
[/quote]
Tuttavaperheessä samantapainen tilanne. Menivät jopa niin pitkälle, että avomies äitinsä tahdosta vaati DNA-testiä ennen kuin suostui tunnustamaan isyyden. Selvisi, että ei ole isä. Avioliitossa kukaan ei olisi kysellyt.
Susipari on aina susipari. Avioliittoon menemättä jättämiselle ei ole mitään järkeviä perusteita.
En minäkään lue avopuolisoa perheeseen. Kuten edellinenkin sanoi susipari on susipari. Parisuhde kuuluu virallistaa jos haluaa tulla kohdelluksi perheenjäsenenä.
Kumpi meistä lapsen vanhemmista on lapsen perhettä... me kun emme ole naimisissa, mutta kolmisin kuitenkin asumme??
TOisin kuin Susipari, me emme ole keksineet mitään järkevää perustetta mennä naimisiin.
Elämänkumppani on perhettä, oltiin sitten naimisissa tai ei. Myös lapset ovat aina vanhempiensa lapsia ja perhettä, riippumatta siitä minkä ikäisiä he ovat ja kuinka usein ollaan tekemisissä.
Tietysti on. Olimme mieheni kanssa perhe jo paljon ennen pain aamenta. Tiedän esim. tapauksen, missä mies kuoli vain muutamaa kuukautta ennen häitä. Eikö avovaimo/kihlattu siis ollut perhettä?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:03"]
Miksi joidenkin mielestä avopuoliso ei olisi perhettä? Mielenkiintoista olisi kuulla tällaisten tyyppien näkemyksiä.
Usein näitä mielipiteitä nimittäin heittelevät juurikin aikuiset lapset tämän ihmisen edellisistä liitoista tai vanhakantaiset vanhemmat. He jotenkin kuvittelevat olevansa enemmän perhettä vaikka eivät konkreettisesti olisi tämän ihmisen kanssa edes missään tekemisissä.
[/quote]
Aloittaja viittaa blogiin ja blogitekstiin, jossa surunmurtama tytär kirjoittaa katkerasti kuinka häneltä ei ole kysytty lupaa lehdissä kirjoitettuihin juttuihin isän kuolemasta. Samaisessa kirjoituksessa hän ihmettelee, miksei lapsilta (aikuisilta) kysytty, vaan kysyttiin AVOpuolisolta, joka ei bloggaajan mukaan ole perhettä. Kyseisen henkilön mielipide varmaankin pohjautuu jonkinlaiseen katkeruuteen vanhempien erosta ja isän uutta puolisoa kohtaan.. Ja varmasti suru ja sen mukanaan tuomat vihan tunteet ovat näitä tuntemuksia kasvattaneet.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 10:40"]
[/quote]
Aloittaja viittaa blogiin ja blogitekstiin, jossa surunmurtama tytär kirjoittaa katkerasti kuinka häneltä ei ole kysytty lupaa lehdissä kirjoitettuihin juttuihin isän kuolemasta. Samaisessa kirjoituksessa hän ihmettelee, miksei lapsilta (aikuisilta) kysytty, vaan kysyttiin AVOpuolisolta, joka ei bloggaajan mukaan ole perhettä. Kyseisen henkilön mielipide varmaankin pohjautuu jonkinlaiseen katkeruuteen vanhempien erosta ja isän uutta puolisoa kohtaan.. Ja varmasti suru ja sen mukanaan tuomat vihan tunteet ovat näitä tuntemuksia kasvattaneet.
[/quote]
Linkkiä blogiin tai vinkkiä miten voi etsiä Googlesta, kiitos?
Juridisesti, esimerkiksi hautajaisten järjestelyyn liittyvissä asioissa, lapset menevät avopuolison edelle, ellei olla hyvissä väleissä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 10:40"]
[/quote]
[/quote]
Linkkiä blogiin tai vinkkiä miten voi etsiä Googlesta, kiitos?
[/quote]
Linkki löytyy toisesta avauksesta av:lta, eli "Bloggaajan kuolleesta isästä suuret uutisotsikot päivän lehdissä!!"
Mitä väliä, jos yksi blogisti on eri mieltä kuin suurin osa???