Millainen komposti sulla on? Onko hyvä?
miten usein sitä pitää sekoittaa jollain kepillä? milloin ne rikkaruohot, hedelmänkuoret ym on muuttunut mullaksi? miten helposti sen valmiin mullan saa pois kompostista? millainen komposti kannattaa laittaa puutarhaan?
Kommentit (8)
Minulla on mökillä monta kompostia: 4 verkkomallia, ja sitten on de luxe, eli kuormalavoista, styroksista ja pressuista itse kasattu mustaksi maalattu kuution kokoinen lämpökomposti, joka on edestä avattava (haat). Sisällä on jyrsijäverkot. En hämmentele, käännän talikolla keväällä ja nyt elokuussa. De luxeen tulee jonkun verran keittiöjätettä (kahvinporoja, munankuoria, porkkanankuoria, puuronjämiä ym.) ja kasvijätettä paljon (ruohonleikkuu). Itse kasattu lämpökomposti tuntuu toimivan talvellakin, vaikkakaan en silloin lisäile sinne jätettä, mutta loka-marraskuun kamasta ei erota mitä se on keväällä, paitsi se päällimmäinen kerros ei ole maatunut. Valmis kama menee kasvimaalle.
Verkkokompostien pohjilla on risuja ja paskahuussin lasti. Huussi tyhjennetään toukokuussa ja heinäkuussa, kompostissa päälle kasataan vanhasta kompostista maatumatonta tavaraa, risuhaketta ja koivunlehtiä, kissanastian ja kanin purut ym. ja pressu ympärille. Ei haise. Kompostoitumiseen menee noin vuosi ja kääntämisen jälkeen jälkikompostointiin toinen. Multaa käytetään kukkapenkkien kevätkatteena.
Tyhjennys on kaikilla melko helppoa, kun menee kottikärryillä viereen ja lappaa kärryyn kamat.
Ennenkuin rikkaruohoja vie kompostiin, ne pitää kuivattaa muovin päällä kuiviksi (juolavehnä ym. juuririkat) Siementäviä en laita. Muuten ne alkaa kompostissa itää tai kasvaa. Voikukka on melko vaaraton kompostissa. Tuoreet perunankuoret taas meillä innostuu lähinnä kasvamaan uutta pottua.
Meilläkin on tuo ykkösen Biolanin komostori- mutta kyllä se täytyy meillä tyhjnetää vähän useammin. Joskus käy niinkin että täyttyy ennen kuin ennätämme tyhjentää tai se ei ole tyhjennysvalmis. Meillä kyllä maatuu riittävän nopeasti, emme harrasta enää muita kompostoreja tämän jälkeen. Toisaalta emme laita sinne talouspaperia emmekä nenäliinoja baam ainoastaan ruokajätettä ja senkin yritämme pilkkoa mahdollisimman pieniksi (esim appelsiinin ja melonin kuoret.
Tuo biolan tehokompostori on loistava. Toimii talvellakin, kunhan vain vie biojätettä usein. katekompostina käytetty pensaiden juurilla ja yllättänyt meidät kuinka hajonnutta ollut. Käytetään paljon kuiviketta ja ei ole hajuja ei mitään, sekoitetaan joka kerta vähän kun viedään, tyhjennetty pari kolme kertaa vuodessa.
Mulla on kotona ja mökillä Laiskan Talkkarin Globe. Siis se maapallokompostori. MÖkillä se toimii loistavasti, kun sinne tyhjennetään myös huussinalusta - kotonakin toimii, jos sitä käyttää, mutta jos jättää täyttämättä muutamaksi viikoksi niin kosteus ei yleensä riitä. Muutenkin kolmihenkisestä perheestä ei ihan tule tarpeeksi kompostoitavaa pitämään sitä käynnissä, joten kotona se tuppaa myös jäätymään talvella, mutta ei se haittaa.
Minä sekoitan sitä vähän joka kerran kun lisään sinne tavaraa.
Mä tyhjennän kompostorin noin joka toinen vuosi. Se toimii sitä tehokkaammin, mitä enemmän massaa siellä on.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:54"]
Minulla on mökillä monta kompostia: 4 verkkomallia, ja sitten on de luxe, eli kuormalavoista, styroksista ja pressuista itse kasattu mustaksi maalattu kuution kokoinen lämpökomposti, joka on edestä avattava (haat). Sisällä on jyrsijäverkot. En hämmentele, käännän talikolla keväällä ja nyt elokuussa. De luxeen tulee jonkun verran keittiöjätettä (kahvinporoja, munankuoria, porkkanankuoria, puuronjämiä ym.) ja kasvijätettä paljon (ruohonleikkuu). Itse kasattu lämpökomposti tuntuu toimivan talvellakin, vaikkakaan en silloin lisäile sinne jätettä, mutta loka-marraskuun kamasta ei erota mitä se on keväällä, paitsi se päällimmäinen kerros ei ole maatunut. Valmis kama menee kasvimaalle.
Verkkokompostien pohjilla on risuja ja paskahuussin lasti. Huussi tyhjennetään toukokuussa ja heinäkuussa, kompostissa päälle kasataan vanhasta kompostista maatumatonta tavaraa, risuhaketta ja koivunlehtiä, kissanastian ja kanin purut ym. ja pressu ympärille. Ei haise. Kompostoitumiseen menee noin vuosi ja kääntämisen jälkeen jälkikompostointiin toinen. Multaa käytetään kukkapenkkien kevätkatteena.
Tyhjennys on kaikilla melko helppoa, kun menee kottikärryillä viereen ja lappaa kärryyn kamat.
Ennenkuin rikkaruohoja vie kompostiin, ne pitää kuivattaa muovin päällä kuiviksi (juolavehnä ym. juuririkat) Siementäviä en laita. Muuten ne alkaa kompostissa itää tai kasvaa. Voikukka on melko vaaraton kompostissa. Tuoreet perunankuoret taas meillä innostuu lähinnä kasvamaan uutta pottua.
[/quote]
En ole ap, mutta kiinnostus heräsi sinun asiantuntevuuteen. Mitä jos kasaan katekompostia vaan kasaksi ja johonkin laatikkoon/kehikkoon vai pitääkö se käyttää heti? Voisiko sen laittaa lehtikompostoriin jälkikäynnille? Mitä jos on heittänyt rikkaruohoja kompostoriin, niin kuoleeko ne jos sen mulla kompostoi uudelleen? Minä olen laittanut mökillä puutarha jätteitä pensaiden väliin (käytävä) ja käynyt niitä kääntelemässä aika ajoin. Vaikka aurinko ei sinne paista niin ovat aika hyvin jo kompostoituneet (paitsi oksat). Olen kyllä heittänyt sinne samaan piharatamot ja voikukatkin, eli voiko tuota multaa käyttää sitten ollenkaan? Pitäisikö minun laittaa oikea kompostikehikko mieluummin ja kerätä puutarhajätteet sinne?
Meillä on talvikäytössä itsetehty (lauta, hiiriverkko, styrox, muovilevy) lämpölaatikko ja lisäksi 2 erillistä avointa lautahäkkiä. Kesällä kompostoidaan suoraan häkkiin.
Keväällä lämpökompostorista häkkiin ja häkissä ollut tavara toiseen häkkiin. Toisessa häkissä ollut tavara on valmista multaa.
Syksyllä hyvissä ajoin häkistä pohjaa lämpökompostoriin ja se käyttöön ennen pakkasia.
Biojätteitä tuodessa talikolla vähän möyhitään eikä uudet kamat jää päällimmäiseksi. Ja sitten keväällä ja syksyllä tuo häkistä toiseen mylläys. Oikein kuivana kesänä ollaan heitetty ämpärillinen pari vettä sekaan. Talvella jos/kun jäätyy, niin uutta päälle ja sulamista odotellessa. Siinä meidän hoito.
Toimii, eikä haise.
8 jatkaa...
Ainoa mitä ei laiteta kompostiin on luut.... niiden maatuminen kestää niin pitkään, että joutuu noukkimaan niitä kukkamaalta pois.
Kananmunan kuorenpuolikkaat saattaa olla tunnistettavia vielä seuraavana vuonna, mutta ne voi murskata. Kokonainen maissintähkäkin säilyy pitkään.
Meillä on biolan tehokompostori. Se on ainut mikä toimii talvellakin. 2 kertaa vuodessa tulee tyhjättyä "mullasta". Pitää olla vielä toinen komposti puutarhajätteille ja mihin kippaa sen biolanista tulevan "mullan".
Rikkaruohoja ei mun mielestä saa laittaa kompostiin, tai ne on ainakin laitettava sinne keskelle missä on lämmin että varmasti siemenet kuolee.
Sopivin väliajoin talikolla tai kepillä käännellän ja tarpeen mukaan lisätään haketta sinne että pysyy kuohkeana.
Tää saattaa kuulostaa monimutkaiselta ja on mullekkin aika uusi juttu. Mutta olen nykyään innokas kierrättäjä!
Mutta tuo biolan on kätevä ruoan tähteille, talouspaperit, nenäliinat, suodatinpussit.