Testamenteista tietävät! Mitä tarkoittaa puolisolle testamenttaus?
Mulla on luonnevikainen vanhempi (en nyt sano kumpi, ei ole oleellista) ja olen ollut vanhempni kiusaama jo pikkulapsesta lähtien. Jo lapsena/nuorena vanhempi ilkkui että jättää mut perinnöttömäksi ja pitää huolen että en elämässäni menesty tai pärjää.
Sain nyt sitten tietää että tämä vanhempi on tehnyt testamentin jossa minulle jäisi joko todella vähän tai ei mitään.
Tiedän lakiosan ja mitä se tarkoittaa joten sitö ei tarvitse selittää, mutta mua jäi kummastuttamaan se että testamentti on tehty niin että 50% menee mun sisarukselle ja 50% toiselle puolisolle.
Mitä tuo puolison testamentti tarkoittaa? Eikö aina ole omaisuudesta 50% joka tapuksessa sille puolisolle? Vai onko tuo sellainen että tuon takia pesä jää jakamatta?
Ja kyllä, aion ottaa lakimiehen sit kun tää aktualisoituu. Tiedän että joudun tosissaan vahtimaan että saisin edes jotain ja tiedän että mua yritetään jallittaa kaikessa :(
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioparin yhteisestä omaisuudesta leski saa osituksessa 50%, jos ei ole avioehtoja tms. Tämän jälkeen jäävästä perinnöstä sitten olisi menossa 50% leskelle.
Näin edellyttäen, että vaatiessaan perilliset saavat sitä ennen lakiosansa.
Nimenomaan YHTEENLASKETUSTA saa leski puolet omana omaisuutena. Vainajan osuudesta 50% eli 1/4 yhteenlasketusta menee perillisille lakiosana, JOS PERILLISET VAATIVAT.
Jos lesken oma omaisuus on suurempi kuin puolet yhteenlasketusta, hänen ei tarvitse antaa perillisille tasinkoa.
Ensimmäistä vastausta on jo alapeukuttaneet jotkut, miksi? Leski ei peri yhtään mitään ilman testamenttia, jos vainajalla on joko rintaperillisiä = lapsia tai hän on tehnyt testamentin jollekin muulle. Leski omistaa oman omaisuutensa + tasinkoa vainajan omaisuudesta.
Kaikki eivät tiedä perimisen, antamisen, saamisen tai menemisen merkityksen eroa näissä, omistaminenkin voi olla vähän niinjanäin, tasingosta puhuttamakaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuinka tästä samasta asiasta pitää tehdä kerran viikkoon vähintään uusi ketju, ja sitten vielä AINA tulee samat virheelliset ohjeet ja laskelmat.
kerrataan vielä kerran niitä faktoja.
1) aviopuoliso ei peri (paitsi testamentilla)
2) jotta tiedetään perintö niin ENSIN tehdään ositus avioliiton päättymisen johdosta.
3) LESKEN ei tarvitse maksaa tasinkoa, mutta toki saa jos haluaa.
Eli LESKI EI saa puolta vainajan omaisuudesta.
eikä leski saa puolta "yhteisestä omaisuudesta", vaan leskelle kuuluu vain lesken oma omaisuus, ja mahdollisesti tasinko, mikäli lesken omaisuus on pienempi.
Kyllä aviopuoliso perii, jos rintaperillisiä ei ole.
"Jos perittävällä kuitenkaan ei ole lainkaan rintaperillisiä, seuraavana perillisenä on aviopuoliso tai kumppani rekisteröidystä parisuhteesta, ei kuitenkaan avopuoliso.
Tähän luokkaan kuuluva on oikeutettu perimään koko omaisuuden, ellei avioehdosta, lahjakirjasta tai muusta vastaavasta muuta johdu."
Toki tällä ei ole mitään merkitystä tässä keskustelussa olevassa tapauksessa, joten ohis.
Pahoittelut, että tulen ap:n ketjuun oman kysymykseni kanssa, mutta se sivuaa aihetta etäisesti.
Olen eronnut väkivaltaisesta puolisosta, joka on tuomittu oikeudessa teoistaan. Liiton aikana ex aiheutti minulle taloudellista haittaa loismaisen elämäntyylinsä takia. Hän esimerkiksi painosti minua ostamaan osamaksulla itselleen tavaroita vedoten siihen, ettei voi omissa nimissään sitä luottotiedottomana tehdä. Erotessa emme tehneet ositusta. Meillä kummallakaan ei ollut merkittäviä tuloja tai omaisuutta ja otimme erotessamme omat tavaramme, jotka kummallakin oli ennen avioliittoa. Asuimme vuokralla.
Kysymys: voiko tekemätön ositus johtaa siihen, että mikäli kuolen ennen eksää, hänellä olisi mahdollisuus vaatia kuolinpesästä tasinkoa? Mikäli näin olisi, tuleeko hänelle automaattisesti kuolemastani ilmoitus (miltä taholta?) vai pitäisikö hänen itse olla asiassa aktiivinen?
Ja toistan vielä, että ennen avoliittoa tai sen aikana kummallakaan ei ollut omaisuutta tai suurempaa varallisuutta.
Erosta on yli 10 vuotta aikaa, emmekä ole enää yhteydessä.
Vastaus 64:lle: kyllä, jos ositus on tekemättä, ex-puolisosi voi vaatia kuolemasi jälkeen tasinkoa. Hänellä ei kuitenkaan ole oikeutta saada tasinkoa sellaisesta omaisuudesta, jonka olet hankkinut vasta eron jälkeen, mutta vuosikymmenien päästä voi olla aika työ osoittaa, mikä on ollut tarkka rahatilanne erohetkellä.
Mistä exäsi saa tiedon kuolemastasi: siitä, että hänet pitää kutsua perunkirjoitukseesi, jos ositusta ei ole tehty. Tästä voi aiheutua aika paljon ylimääräistä vaivaa ja harmia perillisillesi. Periaatteessa perintöäsi ei voi jakaa ennen kuin ositus on tehty.
Jos haluat säästä perillisesi ylimääräiseltä vaivalta ja harmilta, ota yhteyttä lakimieheen ja selvitä, miten saat helpoiten nyt hoidettua osituspaperit kuntoon. Jos exäsi on yhteistyöhaluinen, asia hoituu hyvin helposti sillä, että allekirjoitatte molemmat paperin, jossa toteatte jo jakaneenne omaisuutenne.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus 64:lle: ---Jos exäsi on yhteistyöhaluinen, asia hoituu hyvin helposti sillä, että allekirjoitatte molemmat paperin, jossa toteatte jo jakaneenne omaisuutenne.
Kiitos vastauksesta!
Nyt kyllä alkoi stressata. Ex ei ole yhteistyöhaluinen vaan todistetusti väkivaltainen ja manipuloiva narsisti ja psykopaatti, joten epäilen, saisinko häneltä allekirjoitusta helposti. En ole ollut häneen yhteydessä, enkä haluaisi olla, mutta ilmeisesti asia täytyy hoitaa pikimmiten. Siispä juristia etsimään.
T. 64
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus 64:lle: ---Jos exäsi on yhteistyöhaluinen, asia hoituu hyvin helposti sillä, että allekirjoitatte molemmat paperin, jossa toteatte jo jakaneenne omaisuutenne.
Kiitos vastauksesta!
Nyt kyllä alkoi stressata. Ex ei ole yhteistyöhaluinen vaan todistetusti väkivaltainen ja manipuloiva narsisti ja psykopaatti, joten epäilen, saisinko häneltä allekirjoitusta helposti. En ole ollut häneen yhteydessä, enkä haluaisi olla, mutta ilmeisesti asia täytyy hoitaa pikimmiten. Siispä juristia etsimään.
T. 64
Omituiselta kuulostaa, että entinen puoliso olisi oikeutettu mihinkään, kun avioero on toteutettu asianmukaisesti.
Ei tosin olisi ensimmäinen outo lakipykälä.
En ottaisi exään yhteyttä tapauksessasi, mutta selvittäisin asian lakimiehen kanssa.
Nimenomaan YHTEENLASKETUSTA saa leski puolet omana omaisuutena. Vainajan osuudesta 50% eli 1/4 yhteenlasketusta menee perillisille lakiosana, JOS PERILLISET VAATIVAT.
Jos lesken oma omaisuus on suurempi kuin puolet yhteenlasketusta, hänen ei tarvitse antaa perillisille tasinkoa.
Ensimmäistä vastausta on jo alapeukuttaneet jotkut, miksi? Leski ei peri yhtään mitään ilman testamenttia, jos vainajalla on joko rintaperillisiä = lapsia tai hän on tehnyt testamentin jollekin muulle. Leski omistaa oman omaisuutensa + tasinkoa vainajan omaisuudesta.