Lasten tapaaminen ja lomat.
Siis tilanne on tämä. Miehen lapset meillä joka toinen viikonloppu. Olemme lähdössä kahdenkeskiselle 2 viikon lomamatkalle tammikuussa. Minun lapset menevät isälleen tuoksi ajaksi MUTTA mieheni lasten tapaaminen sattuu just viikonlopulle jonka olisimme reissussa ja tätä ex-puoliso ei suostu vaihtamaan suuntaan eikä toiseen. Olemme yrittäneet sopia että minun vanhempani hakevat lapset viikonlopuksi meille ja ovat heidän kanssaan, tämäkään ei sovi. Mieheni isä asuu toisellapuolen suomea ja äiti on kuollut. Muita sukulaisia ei oikein ole joiden luokse ainakaan itse lapset haluaisin päättää. Meidän pitäisi kuulema ottaa lapset mukaamme lomalle tai järjestää lomamme niin ettei tapaamiset mene päälekkäin tai esty. Olemme lupautuneet myös ennen tai jälkeen "korvata" tämän viikonlopun lasten äidille mutta myöskään tämä ei sovi. Olemme luvanneet myös siirtää lomaamme jos äidillä menoja mutta tuntuu kuin mikään ei sopisi. Mitä me tehdään? Ei lastenvalvojaakaan tässä tilanteessa viitsisi vaivata?
Kommentit (6)
Ex-vaimo haluaa vaan vaikeuttaa elämäänne. Kuuulostaa aika kostonhimoiselta ja kateelliselta. Oletan että joustot tomivat/toimisivat toisinpäin tarvittaessa? Lastenvalvoja ei voi asialle mitään, kyllä sen sovun pitäisi vanhempien kesken löytyä.
Voiko oikeesti niin tehdä? Jotenkin tuntuu ettei se olis lapsia kohtaan kovin reilua. Ollaan mietitty myös sitä vaihtoehtoa että minun ex-mies hakisi lapset ja olisi lasten kanssa, lapsilla olisi tuolloin tutut sisarukset ympärillä mutta aivan vieraat "vanhemmat". Tämä järjestely minun exälle sopisi (uskomatonta mutta totta) mutta mitenhän on mieheni exän laita?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 12:32"]
Ex-vaimo haluaa vaan vaikeuttaa elämäänne. Kuuulostaa aika kostonhimoiselta ja kateelliselta. Oletan että joustot tomivat/toimisivat toisinpäin tarvittaessa? Lastenvalvoja ei voi asialle mitään, kyllä sen sovun pitäisi vanhempien kesken löytyä.
[/quote]
Tämäpä itsestään selvää että on kateellinen, meidän puolesta lapset voisivat vaikka muuttaa meille, koskaan ei olla kieltäydytty ottamasta lapsia "ylimääräisinä" viikonloppuna meille jos lasten äiti niin pyytänyt.
Kävisikö tälle äidille, että ottaisitte lapset luoksenne kahtena peräkkäisenä viikonloppuna?!
Mutta kärsikään kurjat. Sopimukset on sopimuksia, miten voi olla niin vaikeata mitoittaa lomat näinkin ennnalta olevien tietojen pohjalta.
Eikö nuo tapaamiset ole sovittu lapsia ajatellen, eikä aikuisia. Ja et voi olla tosissasi, että sinun vanhemmat hoitamaan lapsia, ei kai tapaamisia ole sovittua, että äiti saa lapsivapaata vaan, että isä tapaa lapsiaan.
Asian on ihan pirun yksikertainen, teidän ei ole mikään pakko noudattaa tuota sopimusta. Sen, kun lähdette matkalle. Antaa lasten äidin kiutella ihan vaan yksinään.
Teidän olisi jo lomaa suunniteltaessa pitänyt ottaa lapset huomioon. Turha siitä on jälkikäteen kiutella, kun kaikki ei mene teidän suunnitelmien mukaan.
Te ette hae lapsia tuona viikonloppuna.