Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIelipiteitä kehiin: miten suhtaudutte tylyihin ja vittumaisiin

Vierailija
15.08.2013 |

työkavereihin? Pidättekö aina asiallisen linjan, ette kommentoi mitenkään tökerihin vastauksiin vai sanotteko suoraan että ette pidä asenteesta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän heidät etäällä.

Ellei ihan välttämätöntä ole, en luo minkäänlaista henkilökohtaista sidettä heihin. Työasioista pidän huolen että tulevat hoidetuksi ja sanon asiallisesti jos näen että on ongelmia, muuten en sotkeudu heidän kuvioihinsa enkä anna heidän vaikuttaa minuun mitenkään.

Koska tämänhetkinen työ ei ole ainutlaatuinen ja urani on vasta alkuvaiheessa, olisin valmis vaikka suunnittelemaan uuden työpaikan hakemista jos tilanne menisi sellaiseksi että konfrontaatio hankalan työkaverin kanssa olisi välttämätön. En sellaiseen ole nyt valmis, tulevaisuudessa voisin ollakin jos tuntisin olevani paikassa jossa viihtyisin pitempään ja jonka kehittämiseksi olisin valmis isompiinkin selvitystöihin.

En lähtisi itse selvittämään asiaa vaan ottaisin alusta alkaen esimiehen (ja mahdollisen työnohjaajan) mukaan, hankalissa ihmissuhteissa kahdenvälisissä jutuissa on aina suuri väärinymmärryksen riski ja siinä asiat menevät vain pahemmin solmuun.

Vierailija
2/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla mahdollisimman vähän tekemisissä. Tosin tilanne on melko hankala, koska se tyly ja vittumainen henkilö on esimieheni...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla heitä kohtaan asiallisen ystävällinen. Meillä töissä on tasan yksi tällainen ja se on pomoni. Välttelen hänen kanssaan keskusteluja yms viimeiseen saakka.

Vierailija
4/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on se tilanne, että nämä henkilöt ovat resursseja töissäni ja heiltä pitäisi saada vastauksia mutta valitettavasti osa porukasta vain vittuilee, vastailee töykeästi, jättää vastaamatta jne.

Vierailija
5/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 09:16"]

Ap:lla on se tilanne, että nämä henkilöt ovat resursseja töissäni ja heiltä pitäisi saada vastauksia mutta valitettavasti osa porukasta vain vittuilee, vastailee töykeästi, jättää vastaamatta jne.

[/quote]

Tuossa tilanteessahan linja lienee selvä. Sinun on saatava tietyt tiedot työn hoitamisen takia ja kaikki ovat siellä töissä eikä leikkimässä kolmevuotiaiden ihmissuhdeleikkejä, joten minä sanoisin asiat suoraan -joko hoidetaan työasiat asiallisesti tai sitten etsitään usi työpaikka.

Vierailija
6/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 09:16"]

[/quote]

Tuossa tilanteessahan linja lienee selvä. Sinun on saatava tietyt tiedot työn hoitamisen takia ja kaikki ovat siellä töissä eikä leikkimässä kolmevuotiaiden ihmissuhdeleikkejä, joten minä sanoisin asiat suoraan -joko hoidetaan työasiat asiallisesti tai sitten etsitään usi työpaikka.

[/quote]

Joo, luulisi tämän olevan itsestäänselvyys mutta kun porukassa on mukana sellaisia joita ei nappaa yhtään ja vastaukset ovat sen mukaisia. Onko tää kovin yleistäkin vai olenko vain joutunut sellaiseen firmaan jossa tällainen jostain kumman syystä sallitaan?

Vierailija
7/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä suomalaista.

Muutin ulkomaille kansainväliseen firmaan ja en voi sanoa enää yhtäkään työkaveriani vittumaiseksi. Aamulla tervehditään aina ja usein käsipäivää, töissä ollaan tiukkoja ja asiallisia ja illalla pois töistä lähtuiessä toivotetaan hyvää illan jatkoa ystävällisesti. Ja kaikki pienetkin erimielisyydet unohtuu saman tien eikä haudota niitä yhtään hetkeä pidempään.

Vierailija
8/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyössä tuollaisiin törmää onneksi harvoin. Teen heidän kanssaan välttämättömän ja muuten pidän välimatkaa. Tosin en kyllä epäröi kysyä suoraan: "Mikä tässä nyt on ongelma? Voitaisko purkaa tämä asia, ennenkuin menemme hoitamaan potilaita?"

Vierailija
9/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon suoraan, mutta aina asiasta enkä henkilöstä tai hänen "asenteestaan" tai luonteestaan. Siis jos joku tekee jotain, josta on haittaa työn sujumisen tai ilmapiirin kannalta, kerron että minusta asia pitäisi tehdä ennemmin toisella tavalla, sitten kerron millä tavalla ja perustelen kantani.

Juoruiluun ja pahan puhumiseen selän takana en lähde mukaan, vaan sanon vain lyhyesti olevani eri mieltä (jos vaikka joku tulee haukkumaan minulle jotakuta), tai jos en voi sanoa niin, sanon lyhyesti esim. "Jaaha".

Jos minua yritetään pompotella, esim. teettää minulla jotain henkilölle itselleen kuuluvaa, sanon neutraalisti että tuo tehtävä kuuluu sinulle, ja minä en valitettavasti ehdi auttaa koska minulla on kesken itselleni kuuluva tehtävä.

Jne. Olen pärjännyt hyvin kaikissa työyhteisöissä, joissa olen ollut mukana, yhtä lukuunottamatta. Siinä yhdessä oli kiusaajapomo. Yritin kyllä hänenkin suuntaansa toimia järkevästi ja asiallisesti, mutta kun toisella on valta päättää kaikesta, se ei onnistunut. Yritettyäni tosissani puolisen vuotta tein johtopäätökseni ja vaihdoin työpaikkaa.

Vierailija
10/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 09:32"]

Joo, luulisi tämän olevan itsestäänselvyys mutta kun porukassa on mukana sellaisia joita ei nappaa yhtään ja vastaukset ovat sen mukaisia. Onko tää kovin yleistäkin vai olenko vain joutunut sellaiseen firmaan jossa tällainen jostain kumman syystä sallitaan?

[/quote]

Tällaisessa tilanteessa kysyisin tuollaisen evvk-vastauksen saatuani: "Onko tämä nyt paras vastaus tähän asiaan, jonka sinä pystyt antamaan?" Jo tuo kysymys saattaa joissain tapauksissa riittää herättämään vitsiniekan pohtimaan, miten hän oikein hoitaa työtään. Jos saisin tuohon (vittuilevan) myöntävän vastauksen, lisäisin vielä että sitten teidän varmaan kannattaa yhdessä jutella asiasta esimiehenne kanssa. Nimittäin sinä et voi tehdä työtäsi kunnolla jos et saa parempaa informaatiota näiltä ihmisiltä, joten pomonne tulisi varmaankin parantaa heidän työskentelyolojaan jollain tavalla, että he pystyisivät vuorostaan tuottamaan sinulle parempaa materiaalia. Sitten viet asian esimiehen käsiteltäväksi. On hänen asiansa arvioida sitä, onko kyseessä oikeasti liian haasteelliset tehtävät/työskentelyolosuhteet, vai onko vika enemmän tekijöiden asenteessa.

Keskustele täydellisen asiakeskeisesti, ja ota totuutena kaikki, mitä nämä ihmiset sinulle sanovat, vaikka tietäisit itsekin heidän olevan sarkastisia tai vitsailevan. Sarkasmi ja huulenheitto on tuollaisessa tilanteessa yleensä yritys välttää keskustelemasta itse ongelmasta. Älä lähde siihen mukaan!

10

Vierailija
11/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä tekisin, onnekseni minulla ei vielä ole ollut tuollaisia työkavereita.

Vierailija
12/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä välttelen. Olen niin jänö, etten kestä riitelyä ja siksi menen aina pois. Kestän kaikenlaisia ihmisiä ja pidän suurimmasta osasta ihmisiä, kun ne vaan osaa käyttäytyä toisia kohtaan. Ilkeily ja tylyys vetää mut lukkoon, vaikka ulospäinsuuntautunut olenkin. Mä aina liukenen tuollaisten seurasta, kahvihuoneessa siemaisen kahvin ja häivyn, jos tuollainen tunkee samaan pöytään jne. Teen sen ihan nätisti ja saatan jotain vastatakin tylyttäjälle, mutta mulle tulee aina kiire hymyssä suin.

Vierailija
13/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käsken suoraan niitä suksimaan vittuun. Ja sitten menen pomon puheille. Ja sitten vittupäät saa kenkää. On nimittäin muutama lähtenyt firmasta mun tämän kuvion seurauksena.

Vierailija
14/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on firmassa töissä pari tuollaista todella v*ttumaista ihmistä. Ihan selkeästi heitä ei työ kiinnosta, kiinnostaa vaan juoruilu ja toisten haukkuminen. Jatkuvasti yrittävät päteä jostain ja mitään asiallista vastausta ei saa. He ovat olleet firmassa töissä 20 vuotta ja minä vasta 5 vuotta, joten sekin varmasti hiertää ja tekee heistä todella näsäviisaita minua kohtaan. Olen käynyt esimiehelle sanomassa asiasta, mutta asiat ei muutu "no, keskustelen heidän kanssaan" tai "asia pitää ottaa yleisesti esille seuraavassa palaverissa", joo joo... Ei olla otettu tai jos on otettu, niin nämä konkarit keksivät jotain todella lieroa vastalauseeksi ja asia jää siihen.

Pidän työstäni, joten en ole työpaikkaa vaihtamassa. Yritän vaan vältellä näitä ilkeitä työkavereita ja yritän pitää viileät ja ammatilliset välit. Firmassa on töissä paljon ihania ihmisiä ja heilläkin osalla on ongelmia näiden kahden kanssa, joten en ole tilanteessa yksin.

Vierailija
15/15 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:12"]

Meillä on firmassa töissä pari tuollaista todella v*ttumaista ihmistä. Ihan selkeästi heitä ei työ kiinnosta, kiinnostaa vaan juoruilu ja toisten haukkuminen. Jatkuvasti yrittävät päteä jostain ja mitään asiallista vastausta ei saa. He ovat olleet firmassa töissä 20 vuotta ja minä vasta 5 vuotta, joten sekin varmasti hiertää ja tekee heistä todella näsäviisaita minua kohtaan. Olen käynyt esimiehelle sanomassa asiasta, mutta asiat ei muutu "no, keskustelen heidän kanssaan" tai "asia pitää ottaa yleisesti esille seuraavassa palaverissa", joo joo... Ei olla otettu tai jos on otettu, niin nämä konkarit keksivät jotain todella lieroa vastalauseeksi ja asia jää siihen.

Pidän työstäni, joten en ole työpaikkaa vaihtamassa. Yritän vaan vältellä näitä ilkeitä työkavereita ja yritän pitää viileät ja ammatilliset välit. Firmassa on töissä paljon ihania ihmisiä ja heilläkin osalla on ongelmia näiden kahden kanssa, joten en ole tilanteessa yksin.

[/quote]

Me ollaan varmaan samassa firmassa töissä, kuulostaa niin tutulta

t.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi