Laihdutuskuuri ennen raskautta?
Ajattelin laihduttaa n. 5kg bmi:stä 23 bmi:iin 20-21. Toiveena kuitenkin raskaus tässä vuoden sisällä. Laihdutus"kuuriin" kuuluu kunnon kohottaminen juoksemalla, terveellinen ja monipuolinen ruoka ja kalorit 400-500 kcal vajeella per päivä.
Terveellistä vai ei raskautta ajatellen? Mitä vielä kannattaisi tehdä?
Kommentit (5)
Jaa no ei tuo kuulosta hirveän epäterveelliseltä, vaikkakaan ei kai sinun välttämättä tarvitse laihduttaa, vaan riittää jos kehität vaikka lihaskuntoa paremmaksi (siinä korvautuu sitten läskiä lihaksella vaikka paino ehkä ei tippuisi). Lihasten rakentaminen voi olla helpompaa jos ei rajoita samaan aikaan kaloreita, vaan syö reilusti kuntoilijalle sopivalla ruokavaliolla.
Jos tosi rankka kuuri, niin kuukautishäiriöt on tietysti mahdollisia ja vaikeuttaa raskautumista. Raskautta ajatellen en usko että sillä on terveyden kannalta merkitystä onko BMI 23 vai 21. (Tosin saattaa olla että keräät sitten vähän enemmän painoa raskauden aikana ja osa siitä on läskiä vararavinnoksi, jos BMI on lähempänä 20. Kunnon kohotus, jos sille on tarvetta, on tietysti hyväksi.)
Kuntoni on tällä hetkellä huono ja rasvaprosentti yli 30, joten tosiaan tärkeintä olisi saada kunto kohoamaan ja kroppa pikkaisen kiinteämmäksi vaikka paino ei laskisikaan. Tavoite siis 63kg -> 58kg, tai niille main, mikä on minulle ollut ennen se omin paino.
En tullutkaan ajatelleeksi tuota että laihempana lihoisi sitten enemmän? Tavoitteena minulla on nimenomaan että lähtökohta raskaudelle olisi mahdollisimman terveellinen ja että kun sitä painoa kuitenkin tulee niin lopputilanne ei olisi ihan niin kamala kuin jos normaalipainon yläpäässä on tilanne ennen raskautta?
No, suositeltu painonnousu raskausaikana riippu BMI:stä. Jos BMI on alle 22, suositeltu nousu on suurempi kuin jos BMI on siellä 23-27 välillä, saati sitten yli 30.
Mulla on painoa liikaa, ja sain raskausajalle painonseurantakaavion täyteltäväksi. Siinä15 kg suositeltua nousua näyttää käyrä jos BMI alle 22. 8-12 kg nousua jos paino tuossa toisessa luokassa. Ja n. 7 kg jos BMI yli 30. Mutta totta kai se on yksilöllistä. Korkeampi suositeltu painonnousu jos BMI alle 22 perustuu varmaankin siihen, että sikiön ja lapsiveden ja niin edelleen lisäksi kehoon saisi kertyä pari kiloa vararavintoa imetystä ja miksei toki mahdollisia komplikaatioitakin varten. (Ja raskausajan alussa paino saattaa myös tippua pari kiloa, joten ehkä ei kannata raskauden vuoksi laihduttaa itseään liian lähelle normaalipainon alarajaa.)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 08:29"]
No, suositeltu painonnousu raskausaikana riippu BMI:stä. Jos BMI on alle 22, suositeltu nousu on suurempi kuin jos BMI on siellä 23-27 välillä, saati sitten yli 30.
Mulla on painoa liikaa, ja sain raskausajalle painonseurantakaavion täyteltäväksi. Siinä15 kg suositeltua nousua näyttää käyrä jos BMI alle 22. 8-12 kg nousua jos paino tuossa toisessa luokassa. Ja n. 7 kg jos BMI yli 30. Mutta totta kai se on yksilöllistä. Korkeampi suositeltu painonnousu jos BMI alle 22 perustuu varmaankin siihen, että sikiön ja lapsiveden ja niin edelleen lisäksi kehoon saisi kertyä pari kiloa vararavintoa imetystä ja miksei toki mahdollisia komplikaatioitakin varten. (Ja raskausajan alussa paino saattaa myös tippua pari kiloa, joten ehkä ei kannata raskauden vuoksi laihduttaa itseään liian lähelle normaalipainon alarajaa.)
[/quote]
hyviä vinkkejä, kiitos :) Normaalipainon alaraja. Olisi minulla ehkä 54, joten ehkä en ainakaan sinne 56-55 kiloon laihduta. (Olen aiemmin huonannut että paino pysyy minulla joko 54, 58 tai 62 kg:ssa mutta ei helposti niiden välillä).
En ehkä lähtisi laihduttamaan ollenkaan bmi 23:lla, tai jos laihduttaisin niin ihan kilon tai pari. Raskaus tarvitsee kuitenkin alkaakseen terveen kehon, jossa on myös rasvaa. Liikuntaa kannattaa kyllä harrastaa säännöllisesti ja syödä terveellisesti tietenkin, mutta kehoa ei kannata rääkätä koska se taas voi estää raskautumisen. Leppoisaa ja terveellistä elämää siis! Onnea koitokseen. :)