Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu kesti 15 min

Vierailija
13.08.2020 |

Ei ole mikään työ, mihin vaaditaan yliluonnollisia kykyjä, 10 vuoden opinnot ja 10 vuotta aiempaa kokemusta, mutta onko 15 minsaa silti sellainen, että ei jatkoon?

Olin ajoissa ja siisti olemus ja kaikkea.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeija suoritettuna?

m39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan mietin, että mitä sitä väkisin jaarittelemaan puoli tuntia tai ylikin, jos asiat ovat tulleet selväksi vartissa. Kun ei tuossa työssä tarvitse mitään rakettitiedettä ja ydinfysiikkaa. Silti ahdistaaaaa, haluan sen työn, itse asiassa haastattelun jälkeen jopa enemmän kuin ennen sitä!

Vierailija
4/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teit vaikutuksen?

Menikö hissipuhe hyvin?

Minkä kysymyksen esitit haastattelijalle liittyen yritykseen?

Vierailija
5/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko joku julkisen puolen paikka?

Niissä on usein jo tekijä valmiina, mutta pakko laittaa julkiseen hakuun.

Haastateltavalle ei tietenkään kerrota etukäteen tilannetta, vaan haastateltava valmistautuu, selvittää tietoja organisaatiosta, miettii "hissipuhetta" ja päivittää tietojansa. Sitten 15 min liirumlaarumia ja sillä selvä. Yllättäen vastaus on sitten "kiitos kiinnostuksestasi, mutta..."

EU-hankkeet on pahimpia. Niihin on joku tehnyt esiselvityksen ja saa yleensä 100 % varmuudella sen hankevetäjän paikankin. Silti niihin toteutetaan haku, jolla ei ole mitään merkitystä. Vaikka olisit kuinka hyvä, et yleensä saa edes mahdollisuutta, koska haastattelu on tuollainen vitsi.

Pahin mitä olen itse kokenut, oli yksi hanke, jossa "kiitos mutta ei kiitos" vastaus tuli 3 h hakuajan päättymisen jälkeen ja siinä oli vielä että "olemme haastatelleet kaksi hakijaa ja päätyneet...". 

Vierailija
6/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit varmaan jonkun pienen mokan. Ehkä ilmeellä tai sananpainolla.

Vierailija
7/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teit vaikutuksen?

Menikö hissipuhe hyvin?

Minkä kysymyksen esitit haastattelijalle liittyen yritykseen?

Mikä v:n hissipuhe XD Kysyin työstä, en yrityksestä, koska se on hr-firma. Kysyin toki että milloin valinnoista ilmoitetaan.

No tein vaikutuksen olemalla ensinnäkin ajoissa ja toin pyydetyt jutut mukanani.

En mielestäni mokannut mitenkään ja sovin työhön hyvin.

Vierailija
8/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy lyhyyteen SAATTAA olla se, että minulla ei nyt ole mitään kovin hurjia työ kokemuksia viime vuosilta, kun olen vain opiskellut. Eli niistä puhumiseen ei mennyt aikaa.

Vierailija
9/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki haastallut vie 15min enempää. Ihan normaalia sanoisin.

Vierailija
10/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nykyisen työni noin 5min haastattelun perusteella, mutta on jäänyt paikkoja samatta puolen tunninkin haastatteluilla. Eli en vetäisi minkäänlaisia johtopäätöksiä haastattelun kestosta. 

Vierailija
11/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On riittävä aika valmistautuneelle haastattelijalle. Meillä ekan kierroksen haastattelut vaativampiinkin tehtäviin voi kestää 15 min. Ehtii haastatella 3 hakijaa tunnissa ja siten voi haastatella monia erilaisia kandidaatteja. Kyllä tuossa ajassa saa samat asiat selville kuin tunnin jaarittelussakin.

Toisen kierroksen haastattelu on yleensä ollut pidempi ja silloin kysellään tarkemmin osaamista ja taustoja. Ja näitä haastatteluja pidetään vain muutamalle hakijalle.

Eli tilanne ei ole mutenkään menetetty!

Vierailija
12/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työhaastattelun aikana ei ilmennyt mitään odottamatonta mikä olisi tehnyt sinusta epäkelvon hakijan ja haastattelu oltaisiin siksi jätetty kesken / juostu läpi muodon vuoksi, niin ennemmin tuo kuullostaa minusta siltä, että periaatteessa ovat jo hakemuksen perusteella valinneet sinut mutta halusivat vielä tavata kasvotusten ennen lopullista päätöstä. Tällöin haastattelussa ei tarvitsekkaan selvitellä substanssiosaamista tai tehdä perinpohjaista luonneanalyysia, tsekataan vain varmuuden vuoksi, että löytyy perustavanlaatuiset sosiaaliset taidot eikä mitään suurempaa hälytyskelloa ei ala soida henkilökemioiden osalta. 

Jos paikka oli julkiselle puolelle niin silloin on kyllä melko hyvä todennäköisyys että se on jo täytetty talon sisäisesti, ja puhdetyönä tehtävään haastatteluun ei vain viitsitä tuhlata kummankaan osapuolen aikaa tuon enempää. 

Vierailija
13/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä sitä surkeaa hakijaa sen enempää haastattelemaan ja aikaa tuhlaamaan. Parempi vaan hankkiutua nopeasti eroon niin pääsee jatkamaan tärkeämpiä töitä.

Vierailija
14/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä tän päivän tiedotustilaisuudet marinin poppoolta sai päättämään että eivät rekryä ollenkaan. 

Vierailija
15/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomon serkun poika on jo valittu työtehtävään. Pitää vaan haastatella muitakin jotta näyttää siltä, että paikka on oikeasti ollut julkisesti haussa.

Vierailija
16/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti myös työhaastattelu 15 min. Katseltiin siinä läpi mun CVtä ja portfoliota, ja sitten pärähti palohälytys päälle. Huudettiin siinä sireenin yli että MILLOIN VOIT ALOTTAA OK ELOKUUN PUOLIVÄLISSÄ HIENOA OLIKO SULLA VIELÄ KYSYMYKSIÄ ja loppuhaastattelu käytiin HR-mamman ja tulevan pomon kanssa paloportaissa kävellen. Nauratti junassa koko kotimatkan, kyseessä oli vielä unelmatyöni minne hain useamman kerran ja sitten käy noin kun vihdoin saan haastattelun.

ps. sain paikan

Vierailija
17/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut riittävän avonainen kaula-aukko. Olis tulleet perässä vielä hissiinkin lähtiessä.

Vierailija
18/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kerran haastattelussa joka kesti max 10 min ja kysymykset olivat täysin turhia, sellaisia että niihin oli jo vastaus cv:ssa ja/tai hakemuksessa. Tuli se tunne että halusivat minut vain äkkiä pois ja seuraava sisään. Eivät olleet miettineet edes mitään järkeviä kysymyksiä. Seuraava haastateltava olikin yllättäen tuttuni, näin hänet lähtiessäni ja kertoi että hänelle oli sovittu haastatteluaika 10 min omaani myöhemmin.

Syynä oli se että paikkaan valittava henkilö oli jo päätetty. Tyhmää vain vaivata kaikki muutkin paikalle turhaan.

Vierailija
19/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kerran haastattelussa joka kesti max 10 min ja kysymykset olivat täysin turhia, sellaisia että niihin oli jo vastaus cv:ssa ja/tai hakemuksessa. Tuli se tunne että halusivat minut vain äkkiä pois ja seuraava sisään. Eivät olleet miettineet edes mitään järkeviä kysymyksiä. Seuraava haastateltava olikin yllättäen tuttuni, näin hänet lähtiessäni ja kertoi että hänelle oli sovittu haastatteluaika 10 min omaani myöhemmin.

Syynä oli se että paikkaan valittava henkilö oli jo päätetty. Tyhmää vain vaivata kaikki muutkin paikalle turhaan.

Oliko valtion homma? Olin kerran työhaastattelussa eräässä valtion virastossa vakituiseen virkaan ja haastattelija kertoi puoli tuntia haastateltuaan, että virkaa hoiti jo määräaikainen henkilö, eikä heillä ollut mitään syytä valita virkaan uutta henkilöä. Kiitti kuitenkin mukavasta jutusteluhetkestä. Kyllä otti päähän turha työ ja turhaan maksetut matkat haastatteluun toiselle paikkakunnalle. No, onhan työttömällä aikaa ja rahaa.

Vierailija
20/46 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko joku julkisen puolen paikka?

Niissä on usein jo tekijä valmiina, mutta pakko laittaa julkiseen hakuun.

Haastateltavalle ei tietenkään kerrota etukäteen tilannetta, vaan haastateltava valmistautuu, selvittää tietoja organisaatiosta, miettii "hissipuhetta" ja päivittää tietojansa. Sitten 15 min liirumlaarumia ja sillä selvä. Yllättäen vastaus on sitten "kiitos kiinnostuksestasi, mutta..."

EU-hankkeet on pahimpia. Niihin on joku tehnyt esiselvityksen ja saa yleensä 100 % varmuudella sen hankevetäjän paikankin. Silti niihin toteutetaan haku, jolla ei ole mitään merkitystä. Vaikka olisit kuinka hyvä, et yleensä saa edes mahdollisuutta, koska haastattelu on tuollainen vitsi.

Pahin mitä olen itse kokenut, oli yksi hanke, jossa "kiitos mutta ei kiitos" vastaus tuli 3 h hakuajan päättymisen jälkeen ja siinä oli vielä että "olemme haastatelleet kaksi hakijaa ja päätyneet...". 

Miksi edes tehdä haastattelukierros jos tekijä on jo valittu? Inhottavaa ihmisten ajan haaskausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi