No ny se alkoi: Eskari ja kihomato/täi yms. kammo!!!
Kun nyt pari päivää seurannu tota eskarilaisten touhua, esim. kun odottaa omaa lasta (jolle opetettu HYVÄ käsihygienia jne.) ja muut rampaa vessassa,( täällä ei ole ovea kylppäriin vaan niihin vessoihin eli näkee siittä penkiltä suoraan lavuaaritouhut). Aika moni hujauttaa käsiä veden alla ja siinä se. Opettajat alussa painotti käsienpesua tai desinkäyttöä muttei kukaan sitä valvo mitenkään, siellähän ne mukulat ramppaa miten lystää, pesevätköhän edes kakkosen jälkeen kunnolla...ja kun kaikki eivät kai? osaa vielä itse tarkkaan pyyhkiäkkään ja jos tulee käsille ja se pesu tota luokkaa.
Sitten jossain temppuradalla kuulema kypärä kiertää päästä päähän...no eipä tarvi täiepidemioitakaan enää ihmetellä kenenkään.
Mä ainaki viskaan kaikki lapsen vaatteet (sisävaattet) pyykkiin heti ko kotio tullaan ja erittäin hyvä käsienpesu. Mutta silti hirvittää koska se kihokki/täi yms. tartunta iskee.
Onko muita samanmoisia vai ootteeko kotona samoissa kuteissa ja hujautus käsienpesulla päiväkodin/eskarin jälkeenkin???
Sitten kuulema tulee jotain läksyjäkin eli se kirja välillä kotiin, yäk. Pitää pestä kädet senkin nykimisen jälkeen ja jonkun alustan päällä tehdä tehtävät. Juu, koulussa tulee sitten aikanaan joka päivä - eriasia kun ovat jo isompia (osaavat ainaki kaikki peppunsa pyyhkiä...) ja omat pulpetit/pöydät/paikat, penaalit jne.
Nyt tuolla osa menee väärille vaatteille, kengille jne. lapsen lokerikko siirrelty ties minne, kukalie siirtele kun pitäs olla oma paikka eli likasilla käsillä räplätään joka paikkaan, onko ketään joka on säästynyt kihomadoilta päiväkoti/eskariaikana? Siis oikeesti, mä saan kylmiä väreitä pelkästä ajatuksesta.
Sainpahan purkautua, kivittäkää nyt sitten! Jos auttaa ei kukaan osaa.
Kommentit (4)
Lapsi ei koskaan saanut täitä tai kihomatoja päiväkodista. Koulusta niitä tuli sitten kun oli viidennellä luokalla. Pitkään säästyttiin, mutta sitten kumpaisiakin tuli ja pari kertaa.
Nykyään en mielellää ota lapsen kavereita meille kotiin. Kun tiedän, mitä heidän käsihygieniansa on. Kyllä mä sitten pyydän pesemään kädet kun meille tullaan, mutta miten hyvin pesevät, en tiedä.
Pitää vaan yrittää ottaa iisimmin. Sitten kun niitä tulee, niin sitten voi kirota kaikki! Meillä on kuitenkin kunnossa hygienia, ei sormia suuhun, ei vaihdeta kampoja ja pipoja, vaan ne ovat kaikilla omat. Ei laiteta jotain päähinettä päähän edes pilailumielessä. Joten jos tästä huolimatta tulevat ei kun taas kuuraamaan!
Herraisä- taas on palstan nipottajat vauhdissa!
Mitenkähän mun neljä kersaani ovat selvinneet ilman täitä, matoja ynnämuutakaan vaikka mamma on hyvinkin rentoa, terveitä ovat kuin pukit. Esikoistytär on armeijassa ja sieltähän se voi saada vaikka mitä kun ovat viikkoja leiriolosuhteissa eikä käsihygieniasta tietoakaan ;) Toki en ole jättänyt perinnöksi myöskään neuroosia käsienpesun muodossa :)
Täitä minkäin kammosin ja ostin apteekista täinestosuihketta ja suihkutin sitä lapsen päähän joka aamu. Täitä oli eskarissa mutta ei meidän päässä kertaakaan, suosittelen!
Madoista en ymmärtänyt llla huolissaan eikä niitä saatukkaan.
Meidänkin pojan luokalla yksi tyttö kertoi saaneensa täitä kesäleiriltä. Onneksi eivät istu aivan vierekkäin. Saapa nähdä, leviävätkö luokkaan vai onnistuvatko häätämään täit tytön hiuksista. Siitä onkin jo seitsemän vuotta aikaa, kun päiväkodissa poika sai tartunnan ja voi ihme sitä siivoamisen ja kampaamisen kurjuutta. Kampasin kunnon täikammalla kuukauden ajan joka
toinen päivä plus asiaan kuuluvat täishampoopesut, kyllä lähtivät täit!