Rivitalo>patolevy? meillä radon alue, sadevesi asiaa
heips
Olen kuullut ja nähnyt kavereilla, että vanhoihin rivareihin on nyt kavettu kivijalan viereen tuota patolevyä ja täyetty kuoppa hiekalla.
Tämä siis ilmeisesti auttaa kivijalkaa pysymään kuivana ja ohjaa kosteutta pois kivijalasta?
Itse asun radon alueella rivitalossa ja meillä ei näytä noita seinustoja olevan kaivettu. Kannattaako noita seinustoja kaivaa, asentaa patolevy ja täyttää hiekalla. Talossa ei ole mitään kunnon sadevesiviemäröintiä eli rännit laskee suoraan talon viereen maan päällä ei viemäriin.
Keneltä saisin tällaisiin kysymyksiin vastauksen?
Kommentit (7)
En nyt oikein käsittänyt, mitä toi radon tähän liittyy? Mutta jos oikeasti sadevesi valuu kivijalkaa pitkin ja patolevyjä ei ole, niin kyllä tuota remppaa kannattaisi taloyhtiössä miettiä. Eli juttele isännöitsijän tai taloyhtiön pj:n kanssa että onko tehty taloyhtiölle kuntokartoitus ja remonttisuunnitelma koska ja jos on, onhan tuo siinä mukana ja mikä sillä on aikataulu.
Éhdottamasti täytyy asia hoitaa. Jo se, että sadevesi laskee suoraan seinän viereen on ongelma, vaikka patolevy siellä betonin vieressä olisikin. Patolevyjen asenus on ammattilaisten hommaa. Meidän kaupungissa yksi omakotitalo romahti kokonaan kasaan kun omistaja kaivoi talon kellarikerroksen ympäriltä maamassat pois asentaakseen patolevyt.
Joo, ne patolevyt täytyy sitten kaivaa aika syvälle, ei niitä ihan lapiohommina kukaan jaksa tehdä. Samalla sitten laittaa myös vaikka salaojat kuntoon ja sadevesien johtamisen kauemmaksi rakennuksesta.
Meillä myös valui sadevedet ihan rakennuksen viereen, itse tein siihen sitten ratkaisun, jossa oli rännin alla keräilyallas, siitä lähti putki (maan alle kaivettuna) noin viiden metrin päähän, johon olin tehnyt myös ns. kivikuopan josta sadevedet sitten lopulta imeytyi maahan. Helppo toteuttaa.
Radon on taasen ihan eri juttu, joihinkin rakennuksiin on tehty radonin keräilykaivoja ja sitten johdettu kaasu putkea pitkin talon läpi ulos katolle. Mutta tosiaan ihan eri juttu kuin nuo patolevyt ja sadevedet. Mittauta nyt kuitenkin ensin ne radon-arvot huoneiston sisällä.
kiitos vinkeistä.
Radon liittyy siten että mietin että jos toi patolevy ja hiekka siinä vähentää radon imeytymistä asunnon sisälle > pääsee siis siitä kohtaa ilmaan tai muualle päin.
Tutullani patolevy kaivettiin itse rivarin seinustoille. Eli kaivettiin lapiolla styrokseihin asti ja sitten levy ja hiekka. Jos sen tekee osissa niin tuskin talo romahtaa.
Kiitos tuosta vinkistä miten saa sadevedet johdettua sivuun. Ajattelin itsekin hankkia tohon sadevesi saavin ja käyttää veden kasteluun tai sitten kaadan sen vain pois tuosta talon vierestä.
Sadevesi remonttiin taloyhtiöllä ei ole varaa.
Sitten vielä radon
mittaukset on tehty ja raja-arvot eivät ylity, mutta haluaisin silti että mahdollisimman vähän radonia tulee asuntooni ja ajattelin että jos voisin itse tehdä jotain mikä vähentää radonin tuloa. Talvellahan sitä tulee kuitenkin enemmän.
ap
No ei toi kyllä radonin esiintymiseen vaikuta millään tapaa.Sieltä talon ALTAHAN se tulee jokatapauksessa eikä sivuilta
Katso www.radontorjunta.fi sieltä sain ainakin itse hyvää informaatiota.