Käytäntö 'KAIKKEA PITÄÄ OTTAA' kouluruokailussa pitää päivittää ajan tasalle!!
Mitä mieltä te muut (valveutuneet) vanhemmat olette tästä?
'Ennenvanhaan' tämä käytäntö oli ihan paikallaan, kun kaikki ruoka oli pääsääntöisesti puhdasta ja syötävää, mutta nykyaikana suuri osa kouluruuastakin on teollisesti prosessoitua einestä. Kaukana siitä, mitä ihmisen (ja etenkin lapsen!) tulisi suuhunsa laittaa.
Tässä on selvä ristiriita. Eivät opettajat voi pakottaa lapsia syömään senkaltaista roskaa, mitä kouluruokalassa tarjoillaan - tosiasiat pitää ottaa huomioon ja käytäntöjä tarkistaa nykypäivään sopiviksi.
(Tietenkin ihannetilanteessa kouluruokailuun panostettaisiin enemmän ja lapsille pyrittäisiin syöttämään laadukasta, ihmisenarvoista ruokaa, mutta se ei ole tämänhetkinen tilanne monissakaan kouluissa, missä halpa hinta on pääkriteeri kouluruokailun toteuttamiselle.)
Kommentit (64)
Ainakin suurimmassa osassa kouluista oppilaat ottavat ruokansa ihan itse ja arvioivat määrän minkä jaksavat syödä, kukaan keittäjä ei mäjäytä lautasta täyteen jotain inhokkiruokaa.
Olen itse alakoulun opettaja ja yhden haarukallisen verran luokkani oppilaat maistavat myös ruokaa josta eivät pidä, lopun lautasesta täyttävät sitten muilla aterian osasilla. Esim. jos kalapuikot tökkivät, otetaan sitten enemmän perunaa ja salaattia. Ja jos ei muu uppoa kun maistamisen verran, on vähintäänkin leipää syötävä.
En usko, että kukaan tästä traumatisoituu, päinvastoin useampi oppilas on vuosien mittaan oppinut pitämään entisistä inhokeistaan maistelun myötä. Ja totta on myöskin jonkun aiemmin mainitsema tieto, että tyhjällä mahalla ei myöskään pää toimi.
Täälläpäin kouluruoka on hyvinkin perinteistä, paljon keittoja ja laatikoita. Vähemmistönä ovat ne nykyajan teolliset mössöruuat eli ihan perusterveellistä ruokaa kouluissa syödään. Jostain kumman syystä kuitenkin ne lihapulla- ja kalapuikkopäivät ovat lasten lemppareita, lienevät tuttuja makuja jo kotoa....:)
Hyvä tavaton taas! Kuinka moni teistä on syönyt viime aikoina kouluruokaa?
Itse söin tänään koulussa lounaaksi ohrahiutalepuuroa ja mansikkakiisseliä maidon, ruisleivän ja leikkeleiden kanssa.
Ihan hienoa ajatella kriittisesti, mutta sen sijaan että narisette täällä einesruuista, lähtekää mukaan kunnallispolitiikkaan ja nostakaa niitä kouluruokailuun käytettäviä varoja. Sen jälkeen sitten koulussa voidaan tarjoilla vaikkapa valinnaisena ruokaa taviksille (kalapuikkoja, lihapullia, broilerikiusausta jne.) ja sitten vapaavalintaisesti raakaravintoa, prosessoimatonta ruokaa, ituja tai mitä ikinä. Voisin kuitenkin veikata, että suurin osa söisi niitä ihan tavallisia ruokia, kuten tähänkin asti.
Ihan ok, jos hifistelette ruun suhteen kotona, mutta tajutkaa kriittisine ajatuksinenne realiteetit tai muuttakaa niitä realiteetteja.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:34"] Kokemuksesta tiedän, että suurimpia nirppanokkia koulussa ovat sellaiset lapset ja nuoret, jotka eivät ole koskaan tottuneet kotona kunnon ruokaan, vaan syövät, mitä "kävellen kiinni saavat" eli kaupan eineksiä kuten esim. roiskeläppäpitsoja.
[/quote]
Tämä on niin totta! T. Amis-ope
Minä toivoisin että kouluruokailu olisi vapaaehtoista. En haluaisi että lapseni joutuvat syömään sitä halvalla tehtyä epäterveellistä moskaa, eivätkä he haluaisi syödä sitä koska se on heistä pahaa. Mutta joku ihme joukkokurijuttu tässäkin kuten niin monessa asiassa Suomessa, että individualismia ei sallita, kaikki vaan laumana syömään sitä mössöä...
Noin pääsääntöisesti se ruoka on kyllä laadultaan on kohtuullista, vaikkei trendikkäälle glueiiniinvälttelijätuoremaidonjuojalle kelpaakaan.
Isompi ongelma tulee esim Tampereen kaltaisilla paikkakunnilla, jossa koulutoimi on vaan todennut, että allergiaruokavalioita ei enää saa edes lääkärintodistuksella, koska "siedätys on paras hoito". Jos oppilas ei ole ambulanssilla sairaalaanvietävässä kunnossa heti maistettuaan, ruoka on vaan lusikoitava mahaan. Koko luokka kärsii sitten kun yhtä kutittaa ja toista nipistää ja kolmatta pierettää ja kukaan ei saa rauhassa opiskella. Ai, mut sehän olikin vaan huonoa kasvatusta ja hukassa olevaa vanhemmuutta, kun lapset ei istu suorassa ja ole hiljaa...
Lapseni eivät syö koulussa, jos eivät halua syödä. Maistamispakosta olen sanonut, että väkisin tuskin voitte syöttää ja minun puolestani lapsi voi vaikka käydä koko koulunsa ruokalassa, jos sieltä ei pääse maistamatta pois. Harva opettaja jaksaa kahta viikkoa kauemmin ällitellä.
Kakkoselle:
Niinpä; niin kauan kun se on tällaista ala-arvoista moskaa (vaikka samanaikaisesti yhä enemmän ja enemmän saadaan tietoa oikeanlaisen ravitsemuksen tärkeydestä!), ei sitä todellakaan saisi pakottaa lasta syömään.
Mieluummin sitten vaikka ne omat eväät kouluun ja vanhemmille verohelpotusta.
Ap.
Minua sieppasi jo silloin kouluaikana se että "kaikkea pitää ottaa". Jos ei ottanut, tuli keittäjä tai opettaja ja mätki sitä lautaselle. Sitten kun sitä ei saanut alas, tultiin sanomaan että kyllä syöt kun oot ite ottanut.
Yksi kaveri oksensi lautaselle kun ei oikeasti vaan saanut jotain tiettyä ruokaa alas. Ja minulla ei mennyt kurkusta alas läskipalaset ei sitten millään, en saanut vaan nieltyä, aina juuttui kurkkuun.
Pääsääntöisesi ruuat oli koulussa silloin ihan hyviä, mutta kyllä se yksi inhokki olisi voitu jokaiselle sallia. En tiedä millaista kouluruoka on nykyisin, budjetti siihen on kai puolittunut sitten minun kouluaikojeni.
Tuo allergia-asia on kyllä mitä suurimmassa määrin nyt menossa terveeseen suuntaan; siedätys on todellakin päivän sana, ei ne 25 kattilaa joista Jannica-Yasminella hakee yhden puolikkaan optimoitua parsaansa (jota ei edes joka päivä hae kun mä voin kyllä syödä noita pinaattilättyjä tänään).
Järki päähän ja kasvatus todellakin arvoonsa!
Koska olet viimeksi itse syönyt ruokaa jota lastesi koulussa syödään? Meidän kunnassa ainaki ruoka on maukasta joskin eineksiäkin käytetään. Ja monelle lapselle kouluruoka on ainut lämmin lounas päivässä, kotona vedetään hamppareita ja pizzoja kun kotona ei viitsitä tehdä sitä superluomu ruokaa!
Eipä tulisi mieleenikään että lapseni saisivat päättää syövätkö koulussa vai ei. Kuulostaa niin curling-vanhemmuudelta.
Vähän ohi aiheen, mutta tuli mieleen noista allergioista ym. Että itelläni on siis keliaakia, ja kouluaikana en joka päivänä syönyt koulussa, tai sitten katoin mitä sain syödä ja söin sitä jne. Että en halunnut sitä lappua sinne keittiöön ja esim. jauhelihamakaroonilaatikko päivänä omaa ruokaani sinne, pystyin olemaan syömättä/vaihtoehtosesti otin vain salaattia.
Koululääkäri sitten yritti pakottaa mua hommaamaan kyseistä lappua, ja kun kerroin että en syö edes jokapäivä koulussa niin siirsi mut erityisluokalle ja yritti alkaa tehdä lastensuojeluilmoitusta................
Erityisluokalla olivat minun aikanani kaikki nää kriminaalit, jotka hakkasivat toisia oppilaita, kiusasivat, toivat puukkoja kouluun, eivät vain halunneet opiskella etc. Että oli kyllä oikea paikka mulle....
Pääsin sieltä kyllä kk jälkeen pois. Ihme meininkiä kumminkin
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:09"]
Koska olet viimeksi itse syönyt ruokaa jota lastesi koulussa syödään? Meidän kunnassa ainaki ruoka on maukasta joskin eineksiäkin käytetään. Ja monelle lapselle kouluruoka on ainut lämmin lounas päivässä, kotona vedetään hamppareita ja pizzoja kun kotona ei viitsitä tehdä sitä superluomu ruokaa!
[/quote]
Kukaan ei varmasti halua sitä ettei koulussa olisi ruokaa tarjolla. Sitä varmasti söisivät ne, joiden kotona ei oikein ole ruokaa tarjolla tai ruoika on huonoa.
Mutta nykyaikana ihmiset on individualisteja syömisenkin suhteen, ja siihen istuu huonosti että lapset pitää pakottaa koulussa samaan syömiseen. Kotona voidaan olla vaikka karppaajia tai makrobioottisesti syöviä tai kaiken tuoreista raaka-aineista valmistavia, ja vanhemmat ei söisi kuin nälänhädässä einestavaraa, mutta lapset pitää laittaa joka päivä koulussa syömään sitä?
siedätys on päivän sana lievissä allergioissa ja tietyllä tapaa oireilevissa allergioissa. Oma 8-vuotiaani ei pääse pähkinä/manteli/simenallergioidensa kanssa varmaan koskaan siedätykseen, mutta siedätyksen nimessä kestämme keväisin siitepölyjen ristiallergia-aineet kouluruoassa. Hoitava taho (allergiasairaala) on epätoivoinen, lääkeannokset tapissa, lapsi nukkuu huonosti ja kutisee, on levoton, öitä vietetään polilla monta kertaa keväässä. Yllättäen olo helpottaa parissa päivässä kotihoidossa kun voimme vältellä kaikkia tietämiämme allergian aiheuttajia. Pähkinäallergia onneksi otetaan koulun keittiössäkin tosissaan, muuten poika paastoaisi päivät. Kuolisi siihen siedätykseen todennäköisesti.
Siedätys sopii vain osalle allergikoista ja onneksi älykkäät tämän tietävät. Joku, jonka lapsen ainoa lahja on olla kaikkiruokainen voi tietysti vannoa kovaan ääneen siedätyksen nimeen, ja joku toinen yhtä keskinkertainen Tampereen kouutoimessa voi uskoakin, mutta onneksi allergologit ovat toisilla linjoilla ja allergia-asioihin saa myös ihan oikeaa apua.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:12"]
Eipä tulisi mieleenikään että lapseni saisivat päättää syövätkö koulussa vai ei. Kuulostaa niin curling-vanhemmuudelta.
[/quote]
Tuota en ymmärrä ollenkaan. Jos vanhemmat tekisivät päätöksen että lasten ei tarvitse sitä ruokaa syödä, vaan laitetaan mukaan eväät, ja tämä olisi mahdollista toteuttaa, niin eihän siinä mitenkään erityisesti olisi "lapsille periksi annettu". Vanhempien tahto, ja lapset elävät sen mukaan.
Kyllä täytyy olla asiat hyvin, kun ilmaisesta, lämpimästä kouluruuasta valittaa. Kaikesta päätellet ap et ole viitsinyt sitä persettäsi siitä tietokonetuolilta nostaa ja käydä katsomassa, mitä siellä koulun ruokalassa tarjotaan.
Kolmonen:
Ei se ole edes kohtuullista - älä huijaa itseäsi. Einestä eineksen perään, kuolleeksi prosessoitua maitoa (ja maitotuotteita), pakastevihanneksia joista on kuumennettu moneen kertaan kaikki edes vitamiinia etäisesti muistuttavat ainesosat pois, halvista halvinta tehotuotettua myrkkymoskaa.
Käsittämättömintä ehkä on kuitenkin se, että kyllä tiedetään, miten lasten(kin) tulisi saada syödä ja miten tärkeä rooli oikeanlaisella ravitsemuksella on - mutta päätetään olla noudattamatta sitä. Tieto ei välity käytännön tasolle.
Ja jos sinäkin olisit syöttänyt lapsellesi tilamaitoa, ei teillä ehkä taisteltaisi nyt allergioita vastaan. Teollisesti prosessoitu moska, mistä kaikki hyväätekevät bakteerit on tapettu, on ihmiselle suorastaan vahingollista.
Ap.
Lukekaa kaikki edes tämä:
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:16"]
Vähän ohi aiheen, mutta tuli mieleen noista allergioista ym. Että itelläni on siis keliaakia, ja kouluaikana en joka päivänä syönyt koulussa, tai sitten katoin mitä sain syödä ja söin sitä jne. Että en halunnut sitä lappua sinne keittiöön ja esim. jauhelihamakaroonilaatikko päivänä omaa ruokaani sinne, pystyin olemaan syömättä/vaihtoehtosesti otin vain salaattia.
Koululääkäri sitten yritti pakottaa mua hommaamaan kyseistä lappua, ja kun kerroin että en syö edes jokapäivä koulussa niin siirsi mut erityisluokalle ja yritti alkaa tehdä lastensuojeluilmoitusta................
Erityisluokalla olivat minun aikanani kaikki nää kriminaalit, jotka hakkasivat toisia oppilaita, kiusasivat, toivat puukkoja kouluun, eivät vain halunneet opiskella etc. Että oli kyllä oikea paikka mulle....
Pääsin sieltä kyllä kk jälkeen pois. Ihme meininkiä kumminkin
[/quote]
Entä lasten oma mielipide? Jossain tapauksissa aikuiset ovat aivopesseet lapsensa näillä individualistisilla ideologioillaan tai sitten lapsi ei uskalla tehdä vanhempien vastaisesti. Näin ei ole tietenkään aina, mutta välillä näin on.
25, pakkomaistattaja vielä lisää...
Itsekin olin melko kranttu lapsena ja vielä nuorena aikuisena, mutta koulussa kun oli se pakko syödä, niin moniin ruokiin tottui, ja oppi pitämään jopa herkkuna. Tosin ehkei ihan niin pakko olisi tarvinnut olla, että meilläkin syötiin lautasta tyhjäksi ja oksennettiin välissä, mutta maistaa kyllä voi.
En tiedä mitä olisin kotona oppinut syömään, varmaan pottua ja ruskeaa kastiketta vain, lisäksi pitsaa ja makkaraa ehkä. Ei varmasti olisi ikinä tullut törmättyä janssonin kiusaukseen tai maksalaatikkoon, jotka ovat nykyisin herkkujani. Tai merimiespihviin, kanarisottoihin ja -viillokkeihin.
Omien lasten kohdalla olen nyt ihmetellyt, kun kaaliruoat, maksalaatikot, verilätyt, kaaliraasteet (coleslaw on ainakin meidän lasten herkkua) näyttävät puuttuvan listalta kokonaan. Ja koulussa on aina kaksi ruokalajia joista valita.
Kun ajattelee ettei monen kotonakaan se ruokalista kovin monipuolinen ole, niin mietityttää tulevaisuuden perheiden ruokavalio.
Menee varmaan meilläkin siihen meininkiin mitä Jamie Oliverin ruokavallankumouksessa saa seurata.