Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sanoa ystävälle, joka pitkien ja kalliiden lapsettomuushoitojen jälkeen ilmoittaa että eivät jatka hoitoja ja jäävät lapsettomiksi

Vierailija
13.08.2020 |

?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli sanoa "Otan osaa". Ei tuohon oikein mitään voi sanoa.

Vierailija
2/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Mitä siihen voi sanoa. Ikävää heille, mutta en alkaisi voivotella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen oikein voi sanoa mitään. Sano, että sinulle voi avautua jos kaveri haluaa purkaa sydäntään.

Vierailija
4/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin itse varmaan, että voi kurjuus, ja muistuttaisin että mulle voi puhua jos haluaa purkaa tilannetta.

Vierailija
5/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aha"

Vierailija
6/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelisin rahansäästöstä koska lapsi veisi loputkin rahat ja toisaalta osallistumisesta ilmastotalkoisiin un ei tule uutta luonnonvarasyöppöä maailmaan.

Vierailija
7/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisisin olevani pahoillani heidän puolestaan ja olevani tukena, jos hän tarvitsee jonkun jolle puhua tai ei puhua tai mitä vaan (tätä täytyy sitten kyllä myös oikeasti tarkoittaa).

Älä ainakaan latele mitään latteuksia tai ala neuvomaan. Älä myöskään ala ehdottelemaan adoptiota tai sijaisvanhemmuutta.

Vierailija
8/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy että vedetäänkö kännit.

Vierailija
9/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieli sanoa "Otan osaa". Ei tuohon oikein mitään voi sanoa.

”Otan osaa” on mielestäni aika huono kommentti tuohon. Kukaan ei ole kuollut, vaikka toki tässä on suuresta toiveesta jouduttu luopumaan. Itse halaisin ystävää (tai lähettäisin puhelin/viestihalauksen) ja sanoisin varmaan jotain tyyliin ”vai niin, jos haluat jutella niin voidaan puhua koska vaan”.

Vierailija
10/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan ala surkutella ja voivotella. Tuo on hyvä, että tarjoudut kuuntelemaan, mikäli ystävä haluaa puhua. Ei sinun siihen sen enempää tarvitse kantaa ottaa eikä ainakaan yrittää ratkaisuja keksiä

-kalliiden hoitojen jälkeen lapsettomaksi jäänyt

Vierailija
11/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuohon sanomaan. Turhauttavasta ja turhaksi osoittautuneesta yrittämisestä luopuminen voi lisätä elämänlaatua huomattavasti. Kirpaiseehan se aikansa, mutta elämässä tulee välillä realiteetit vastaan ja joskus on viisainta yrittää vaan sopeutua. Elämää se on lapsetonkin elämä. 

Vierailija
12/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan helpotus.

Vierailija
13/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä tuota kuuntelemaan tarjoutumisestakaan.  Kaikki ei nimenomaan halua puhua asiasta ja ilmoittavat vain sen, että nyt ei enää yritetä, ja me jäämme lapsettomiksi, ja toivovat, että se riittää.  Ettei kukaan enää kysele eikä vatvo asiaa.

Meillä alkoi miehen veljen vaimo tehdä suurta numeroa omista lapsistaan ja selittää, kuinka ne saa nyt sitten olla meidänkin lapsia.  Ikään kuin ne heidän lapsensa olisi olleet meille jotain korvikkeita.  Halusin sanoa hänelle, että minä haluan oman lapsen, en heidän lapsiaan.  Mutta en tietenkään voinut sitä sanoa, pitihän olla korrektisti.

Muutenkin tämän naisen mielestä minun olisi nyt pitänyt alkaa hänen kanssaan jakaa tätä asiaa.  En halunnut.  Hän otti sen koko jutun liikaa tunteensa päälle.  Minussa se herätti vastenmielisyyttä.  Kerran hän soitti iltayöstä humalassa, ja alkoi muka myötätuntoisesti lässyttää, kuinka hän on niin kovin pahoillaan meidän tilanteestamme ja uteli, onko meillä nyt kaikki hyvin ja ollaanko me ajateltu kaikkia mahdollisuuksia, miten me voisimme tätä lapsettomuuttamme lievittää vaikka sijaisvanhemmuudella tai sitten näillä heidän lapsillaan ja jos haluan puhua hänen kanssaan, niin aina voit ja plaa plaa.  

En halunnut.

Hoidot oli niin rankkoja ja pitkiä, että päätös lopettamisesta oli lopulta helpotus ja siihen oli jo kypsynyt.  Yhdessä yritimme ja yhdessä myös lakkasimme yrittämästä.  Emme me halua ulkopuolisten kanssa asiasta sen enempää avautua.  Onko se nyt niin kipeä kohtakaan enää, en osaa sanoa.  Loppui se ravaaminen ja ja rahan syytäminen.

Tämä veljen vaimo vain tarkkaili meitä kaiken aikaa ja jos oli jotakin pientäkin huomaavinaan, niin heti oli kysymässä, että johtuuko se teidän lapsettomuudesta.  Voi jumalauta, en paremmin sano.

Meidän kohdallamme kaikki muut ihmiset jättivät meidät rauhaan ja olen siitä kiitollinen.  Vain oman siskoni ja äitini kanssa olen asiasta avautunut enemmän joskus aikanaan ja heiltä sain sen tuen, mitä tarvitsin.  Ja mieheni kanssa tukeuduimme toisiimme.  

Sen opin, että olen ollut hirveän tarkka itseni suhteen siitä, miten tähän asiaan suhtaudun toisten ihmisten kohdalla.  En koskaan kysele lapsettomilta ihmisiltä, miksi teillä ei ole lapsia.  Voin kysyä, onko heillä lapsia, ja jos vastaus on, että ei, niin se riittää.  

Vierailija
14/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuohon sanomaan. Turhauttavasta ja turhaksi osoittautuneesta yrittämisestä luopuminen voi lisätä elämänlaatua huomattavasti. Kirpaiseehan se aikansa, mutta elämässä tulee välillä realiteetit vastaan ja joskus on viisainta yrittää vaan sopeutua. Elämää se on lapsetonkin elämä. 

Niin on, ja ihan täysipainoista!  Meidän tuvassa on elämää, kun on koiria ja kissoja, oi että ne on ihania pentuina ja sitten myöhemmin niin rakkaita!  Niihin saa tuhlata rakkauttaan mielin määrin, eikä ne koskaan polje sydäntä, niin kuin ihmislapsi voi tehdä.  Ei niistä samanlaista huolta ole koskaan, kuin lapsesta, koska ne ei lähde maailmalle huitelemaan eikä sorru huonoon seuraan pahojaan tekemään.

Eihän ne tietysti myöskään koskaan kirjoita ylioppilaaksi.

Vierailija
15/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto on järjestänyt asiat niin, että kaikki ei lisäänny, luonnollista syntyvyydensäännöstelyä. Nykymaailmassa näkyy tulos kun ihmiset yrittää lisääntyä keinotekoisesti luonnonvastaisesti.

Vierailija
16/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että olet käytettävissä, jos ystävä tarvitsee kuuntelijaa tai muuta apua. Kaiken maailman lässytykset voi suosiolla jättää pois. 

Vierailija
17/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyisi, et ovatko harkinneet adoptiota tai sijaisvanhemmuutta.

Vierailija
18/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoin mahdollinen kysymys tuossa tilanteessa. Tai okei, huonompi voisi olla "Oletteko varmoja, että yrititte tarpeeksi?"

Vierailija
19/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin ovatko kokeilleet vain yhtä klinikkaa ja kokeilleet vippakonstit kuten nenäsumute/särkylääke kuurin silloin kun kiinnittymisen pitäisi tapahtua.

Klinikat käyttää eri keinoja ja lopulta jollain parinkympin lääkkeellä ollaan.saatu se ihme. Aina kannattaa kysyä muualtakin, eikä luottaa yhteen paikkaan.

Mutta, jos kaikki on kokeiltu, asia on niin.

Vaikea löytää sanoja. Sen voi ainakin sanoa.

Vierailija
20/24 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissaan meinaat ettei lapsettomuushoidot käyneelle parille olisi tullut tämä asia mieleen ilman sinua? Jos heitä sellainen vaihtoehto kiinnostaa, he osaavat siihen varmasti päätyä ilman tungettelevia kysymyksiäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan