Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En laihdu, mikä mättää?

Vierailija
13.08.2013 |

Olen sairaalloisen lihava, BMI 40. Syynä syömishäiriö ja pakonomainen iltainen ahmiminen. Paino pysynyt suhteellisen vakaana useamman vuoden. OIen läskeistäni huolimatta aika hyvässä kunnossa, kykenen fyysiseen työhön ja nauttimaan liikunnasta.

Nyt olen ollut toista kuukautta (reilut 5 vko) ahmimatta. Eli perusruoka pysynyt entisellään, 1-2 lämmintä ateriaa päivässä, 1-2 välipalaa, järkeviä valintoja. On jäänyt pois vaan ne 1-2 suklaalevyä illassa, mitä mulla on VUOSIA mennyt. Ilman suklaita kalorinsaanti on ollut n. 1500-2000kaloria päivässä. 

Ihmettelen, miksi paino ei oo heilahtanut mihinkään suuntaan viiden viikon aikana? Noista suklaista on tullut sellainen kalorimäärä, että luulisin sen katoamisen edes kääntävän hitaaseen laskuun. Suklaan jättämisen jälkeen olen alkanut syödä aamiaista, mutta sekin on n. 150-250 kcal päivässä, eli silti pitäisi aikaisempaan verrattuna jäädä kalorivajetta. Liikunta on pysynyt entisellään, työmatkat kävelen ja teen paljon puutarhatöitä, hikeen asti, useamman kerran viikossa. 

Osaako kukaan sanoa, mistä tällainen vois johtua? Siis että paino ei putoa, vaikka energiaa saan paljon aikaisempaa vähemmän? 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuit syömisistäsi entäs juominen? Enkä nyt välttämättä tarkoita alkoholijuomia vaan mitä ylipäätään juot päivän aikana?

Ihminen korvaa huomaamattaan syömisiään yhden jäädessä pois eikä todellakaan tajua tätä itse.

Jos paino ei putoa, syöt saman verran kuin kulutat.

Vierailija
2/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat sinun järkeviä valintoja?!  Autokaan ei kuljen ilman polttoainetta, voisiko olla niin ettet saa tarpeeksi ravintoa, jota kehosi voisi kuluttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kahvia mustana tai maidolla ja vettä. Vissyä. Joidenkin ruokien kanssa lasillisen maitoa aterialla. Pari lasia viiniä viikossa. En oo ainakaan kymmeneen vuoteen juonut limsoja, en sokerillisia tai lighteja, mehuja en myöskään harrasta. Juomatottumuksetkaan ei oo muuttunut.

Sitähän mä ihmettelen, että jos paino ei tuolla suklaansyönnillä noussut, niin miksi se ei suklaan jättämisellä laske? Laihduttaa en varsinaisesti halua, koska siitä tämä syömishäiriö on alkunsa saanutkin. Onneksi joka tapauksessa voin paremmin. 

Vierailija
4/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kalorinsaantisi päivässä on tosiaan 1500-2000 kcal, niin kyllä sinun todellakin pitäisi BMI 40 ihmisenä laihtumaan alkaa. Eli jos nyt on ihan varma että se kalorinsaanti jää tuohon, ettei esim. syödyt määrät olekin niin isoja että kaloreita tulee enemmän, niin minusta kannattaisi jo selvittää ettei ole laihtumista vaikeuttavia sairauksia kuten PCOS tai kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei normaali aineenvaihdunnalla varustettu ihminen pysy noissa painoindekseissä 2000 kcal syömiselläkään päivässä, vaikkei edes liikkuisi, saati ruumiillista työtä tekevä. 

Vierailija
5/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottele rauhassa. Ruuansulatuksei voi olla sekaisin, eikä ole vielä oikein tajunnut tilannetta. Joka tapauksessa terveytesi varmasti kohoaa koko ajan, vaikka paino ei olekaan vielä laskenut, kun kroppasi ei joudu kestämään kuluttavia sokeripiikkejä ja käsittelemään sitä kaikkea.

Toisaalta kulutus saattaa olla naisella, joka tekee normaalia kevyttä työtä 1800-2000, joten jos syöt sen verran, se saattaakin vain estää sinua lihomasta eikä laihduta. Siinä missä suklaalevyt ovat lihottaneet sinua, paino voi olla nyt pysähtynyt. Kokeile jotain pieniä muutoksia, esim. vaihda maito rasvattomaan, koita pitää aamiainen 200 kalorissa (silläkin saa jo puuroa/leipää, hedelmän ja rasvattoman kahvimaidon), viiniä vain yhtenä päivänä yms., ja odottele rauhassa miten tilanne kehittyy.

Onneksi olkoon hyvästä elämänmuutoksesta! 

Vierailija
6/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda se vaaka! Kropalla kestää aikansa tottua muutoksiin. Jatka vaan samaan malliin

Vierailija
7/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:49"]

Toisaalta kulutus saattaa olla naisella, joka tekee normaalia kevyttä työtä 1800-2000, joten jos syöt sen verran, se saattaakin vain estää sinua lihomasta eikä laihduta. 

[/quote]

Niin, se kulutus voi olla tuota luokkaa sanotaanko 70-kiloisella naisella, mutta ei taatusti jos painoindeksi on 40. Isompi keho kuluttaa huomattavasti enemmän kaloreita. Kyllä oikeasti lihavan pitäisi välttämättä alkaa laihtua noilla kaloreilla. 

Itse olen 70-kiloinen laihduttaja, teen istumatyötä, en harrasta liikuntaa, ja laihdun vähän vajaa puoli kiloa viikossa syömällä 1500 kcal... 

Vierailija
8/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istumatyössähän minäkin olen, mutta kävelen 2 x 30min joka päivä ja sitten rakennan puutarhaa hiki päässä illat. 

Ehkä mä vaan odotan ja unohdan sen vaa'an taas muutamaksi viikoksi. Ellei jouluun mennessä ole muuttunut tilanne, käyn lääkärissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän