Vinkkejä miten edetä elämässä ilman koulutusta?
Olen 31. Koulutuksena vain peruskoulu.
Olen ollut erilaisissa töissä jätettyäni lukion nuorena kesken. Töissä olen jopa edennyt esimiestasolle, mutta haluaisin elämältä muutakin.
Tunnen itseni todella vanhaksi mihinkään 2. asteen opintoihin. Onko niissä edes ikäisiäni?
Olen lukenut AMK:n ja yliopistojen materiaaleja, mutta niistä on turha enää edes haaveilla.
En olisi ikinä uskonut, että elämäni menisi näin. Opiskelu oli aina minulle se juttu, sitten tapahtui ikäviä asioita ja kaikki meni aivan erilaista polkua kuin kuvittelin.
Kommentit (17)
Käyt jonkun iltalukion tai aikuislukion, eiköhän siellä ole ihan kaiken ikäistä porukkaa. Siitä sitten jatko-opintoihin, koskaan ei ole liian myöhäistä! :)
Oisko iltalukio tai nettilukio? Iltalukiossa ainakin on paljon aikuisia, ja nettilukiossa ei iällä ole väliä kun et edes nää niitä muita opiskelijoita. Ihan minkä vaan ikäisenä voi alkaa opiskella, ei kannata ajatella että vielä olisit liian vanha.
Mitä sinä pohjimmiltaan haluat? Otsikon kun luin, luulin, että olet koko ajan ollut huonoissa töissä, alimmalla portaalla hierarkiassa. Sitten kuitenkin kerrot, että olet ollut esimiehenä. Eikö se muka ole elämässä etenemistä ilman koulutusta? Jos on päässyt esimieheksi yhdessä yrityksessä, on helpompaa päästä myös toisessa. Voisit vaihtaa alaa johonkin sellaiseen, mikä sinua kiinnostaisi enemmän.
Loppu aloituksestasi oli kuitenkin sen pohtimista, mihin kouluun voisit mennä. Eli et sitten kuitenkaan haluakaan olla ilman koulutusta, ja edetä ilman sitä, vai mikä pointtisi oli?
Minä valmistuin juuri yliopistosta. Olen 47v.
Ihan hyvin olet edennyt, jos olet ollut esimiestehtävissä ja vielä ilman tutkintoa. Työkokemus on paljon tärkeämpää työllistymisen kannalta kuin peperilappu koulusta.
Nimim. Yo-tutkinto, AMK-tutkinto, 2 ammattitutkintoa ja taas työttömänä
Oletko vielä esimies asemassa? Mikseit jatkaisi siitä, onhan senkin nyt ihan hyvin ja moni tyytyisi paljon vähenpään?
Moni nelikymppinen opiskelee toisen asteen tutkinnon, joten et sinä edes vanha ole. Vaimonikin pärjäsi ihan hyvin ammattikoulussa nelikymppisenä niiden 16-vuotiaiden kanssa ja sitten AMK:ssa parikymppisten kanssa.
Kun itse opiskelin 90-luvun lamassa AMK:ssa, luokallani oli useita yli 40-vuotiaita työttömäksi jäänteitä.
MInä luin työn ohessa eräoppaaksi ja vanhimmat opiskelijat olivat siinä 60-vuotiaita.
Myös hierojankoulutuksessa on hyvin eri ikäistä porukkaan (puolisoni käynyt tämän koulun 4-kymppisenä)
N45
Kiitos vastauksista.
Haluaisin edetä tästä esimiehen työstä ilman muuta. Olen tehnyt tätä jo muutaman vuoden, ja halu oppia - ja kokea lisää, muutakin uutta kuin mitä firma tarjoaa, on suuri.
Koen myös ahdistusta kouluttamattomuudestani. Lähipiirissä ikäiseni ovat maistereita ja osa jo tohtoreita, tai sitten ovat käyneet ammattikoulun ja tyytyväisiä työhönsä. Myös töissä kaikilla alaisillani on parempi koulutus.
Lapsellisesti edelleen harmittaa, että jätin lukion aikoinaan kesken. Ehkä tuo nettilukio olisi ratkaisu. Kuulostaa todella hyvältä, en ole sellaisesta edes kuullut.
Haluaisin opiskella yliopistossa kauppatieteitä ja ulkopolitiikkaa. Mutta tällä koulutuksella se taitaa olla kuuseen kurkoittamista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
MInä luin työn ohessa eräoppaaksi ja vanhimmat opiskelijat olivat siinä 60-vuotiaita.
Myös hierojankoulutuksessa on hyvin eri ikäistä porukkaan (puolisoni käynyt tämän koulun 4-kymppisenä)
N45
Eikös näihin tarvita pohjalle joku muu 2.asteen tutkinto?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Haluaisin edetä tästä esimiehen työstä ilman muuta. Olen tehnyt tätä jo muutaman vuoden, ja halu oppia - ja kokea lisää, muutakin uutta kuin mitä firma tarjoaa, on suuri.
Koen myös ahdistusta kouluttamattomuudestani. Lähipiirissä ikäiseni ovat maistereita ja osa jo tohtoreita, tai sitten ovat käyneet ammattikoulun ja tyytyväisiä työhönsä. Myös töissä kaikilla alaisillani on parempi koulutus.
Lapsellisesti edelleen harmittaa, että jätin lukion aikoinaan kesken. Ehkä tuo nettilukio olisi ratkaisu. Kuulostaa todella hyvältä, en ole sellaisesta edes kuullut.
Haluaisin opiskella yliopistossa kauppatieteitä ja ulkopolitiikkaa. Mutta tällä koulutuksella se taitaa olla kuuseen kurkoittamista.
Ap
Ei koskaan ole liian myöhäistä aloittaa opiskelua. Suorita lukio loppuun ja hae opiskelemaan allalle, joka kiinnostaa. Sä oot vasta 31 eli tosi nuori. Moni 5-kymppinenkään ei tiedä, mitä haluaisi isona tehdä. Jos olet edennyt esimieheksi, olet varmasti osaava ja oppimiskykyinen henkilö.
Toinen vaihtoehto on ryhtyä yrittäjäksi.
Joillakin työpaikoilla voi ilman koulutustakin edetä, kun suorittaa firman sisäisiä koulutuksia ja hoitaa hommansa hyvin.
Otsikko oli huono, pahoittelut siitä.
Olen kuitenkin tästä ahdistunut sillä tuntuu, että työelämä ja omat mahdollisuuteni työelämässä ovat rajalliset.
Ap
Onko se ala, jolla nyt työskentelet, se, jolla haluaisit myös edetä? hyödynnä työkokemus, ei pelkkä koulutus pätevöitä mihinkään. Hanki koulutusta ja tuo esille työnhakutilanteissa työkokemuksesi ja sen mukanaan tuoma osaaminen. Ei kaikkien tarvitse mennä samaa polkua ja hankkia ensin koulutus, Voi hankkia ensin työkokemusta ja kouluttautua sitten. Opiskelukin voi olla helpompaa, kun ymmärtää konkreettisemmin asioita ja on saanut vähän enemmän näkökulmaa kuin ne suoraan peruskoulun penkiltä tulevat.
Tuntuu, että nyt on se iso risteys, että jäänkö nykyiseen työpaikkaan, etenen siellä mihin pysyin vai aloitanko opiskelun ja jossain kohti hyppään tuntemattomaan.
Rakastan lukemista ja uuden tiedon saamista, mutta tuntuu että joku sisäinen ääni estää uskomasta itseeni. Olisi varmasti terapian paikka, koska näin on tuntunut vuosia.
Kiitos vielä asiallisista vastauksista.
Ap
itse menin ammattikouluun ekan kerran vasta 26.vuotiaana... en usko että olet liian vanha. silloin aikaisemmin ammattikoulu mikä jäi kesken, olin jotain 20 ja muistan siellä oli paljon minuakin vanhempia