Onko mielestäsi kirkosta eroaminen sama kuin uskosta eroaminen?
Luin vain aikaisempaa avausta asiasta, kun joku pohti kirkkoon kuulumattomien vanhempien lapselle joululahjan ostamista.
Minä olen eronnut seurakunnasta eli kirkosta. Siksi, että moraalini ei hyväksynyt kuulumista kirkkoon. Olen silti uskossa. Minulla on joulu, pääsiäinen ja ristin käteni usein. Muita?
Kommentit (12)
Jos voi olla demari olematta SDP:n jäsen, voi olla kristitty olematta kirkon jäsen.
EI TIETENKÄÄN! Itse EN kuulu mihinkään kirkkoon/seurakuntaan juuri siksi, että Raamatun sanan mukaan pitää olla YKSI Jumala, YKSI, usko, YKSI kaste ja mielestäni se tarkoittaa ettei kuuluisi olla mitään "raja-aitoja". Uskovaisuus ei ole missään tekemisissä sen kanssa kuulutko johonkin kirkkoon tms paitsi siinä mielessä tietysti, että jos kirkon oppi on väärä voi se erottaa sinutkin oikeasta yhteydestä Jumalaan.
Julkisuuden henkilöistä esim. Timo Soini on käsitykseni mukaan hyvinkin uskonnollinen ihminen, kristitty, mutta ei silti kuulu ev.lut. kirkkoon koska on katolinen.
Tuollainen ajatus että kirkosta eronnut ei olisi uskovainen on järjetön. Uskoisin kyllä että jos on jonkun lapsille lahjaa ostamassa niin silloin kyllä tietää ovatko he uskovaisia vai ei.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 16:14"]
Ei niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ev.lut. seurakunta edustaa vain pientä osaa kaikkien kristillisten kirkkojen skaalassa.
Itse olen uskonnoton mutta vietän silti joulua ja pääsiäistä, siis molempina syön perinneruokia ja juhlin niitä ilman kirkossa käymistä. En näe tässä ongelmaa koska juhlat ovat nykyään paljon muutakin kuin se uskonnollinen viitekehys.
[/quote]
Niin todella on, että Suomen ev.lut. kirkon jäsenet ovat "lahkolaisia". Eli niitä, joita he itse usein vierastavat. Heidän oppinsa on kristikunnan suurelle enemmistölle outo ja vieras, jopa kerettiläinen ja Raamatun vastainen.
Minä erosin kirkosta, KOSKA uskon Jumalaan ja Raamatun erehtymättömyyteen, Jeesukseen Vapahtajanani ja olen erittäin uskossa. Suomessa on onneksi muitakin uskovien yhteisöjä ja kirkkokuntia kuin Suomen ev.lut. kirkko, jolla ei ole kohta enää mitään tekemistä luterilaisen uskon kanssa. Katto niin korkealla ja seinät niin leveällä, että sinne mahtuu viisi miljoonaa mielipidettä jokaisesta asiasta. Kirkolla itsellään ei ole mitään selkärankaa, eikä mielipidettä mistään - kysytään vain kansalta ja kumarretaan kansan mielipidettä.
En puhu naispappeudesta, enkä homoista, vaan aivan perusasioista. Miten pelastuu, kuka pelastuu, mitä tarkoittaa kristittynä eläminen ja mikä arvo on Raamatulla.
How many gods don't you believe in?
You don't believe in Zeus, the most powerful of the gods according to the Ancient Greeks, you don't believe inHelios or in any of the other gods, goddesses, spirits etc of the Greco-Roman pantheon.
You don't believe in Odin the most powerful god for the Nordic religion, you don't believer in Thor of the mighty hammer. You don't believe in the rest of that pantheon.
You don't believe in the ancient Celtic gods and goddesses who required human sacrifice.
You don't believe in the ancient Aztec and other South American gods/goddesses who also required human sacrifice.
Those above are just a small sample of gods and goddesses you don't believe in.
Kaikki kristilliset kirkot ja ryhmittymät opettavat, että yksin ei voi olla kristitty. On kuuluttava johonkin seurakuntaan. Yksin kulkeva kaatuu, mutta kahdesta on turvaa toisilleen, eikä kolmisäikeinen lanka hevin katkea. Eli voi erota luterilaisesta kirkosta, mutta on liityttävä johonkin muuhun.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 18:31"]
Kaikki kristilliset kirkot ja ryhmittymät opettavat, että yksin ei voi olla kristitty. On kuuluttava johonkin seurakuntaan. Yksin kulkeva kaatuu, mutta kahdesta on turvaa toisilleen, eikä kolmisäikeinen lanka hevin katkea. Eli voi erota luterilaisesta kirkosta, mutta on liityttävä johonkin muuhun.
[/quote]
Tyhmät herkkäuskoiset uskovat tuon, raha kirstuun kilahtaa ja sielu taivaaseen vilahtaa...
On se uskonto hieno juttu, on todella! :D
Itse erosin kirkosta ensin henkisesti ja sitten vasta fyysisesti. Vaikea sitä on muiden motiiveja arvioida.
Itse en ainakaan tarvi kirkkoa, omien uskomusteni kanssa.
Ei niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ev.lut. seurakunta edustaa vain pientä osaa kaikkien kristillisten kirkkojen skaalassa.
Itse olen uskonnoton mutta vietän silti joulua ja pääsiäistä, siis molempina syön perinneruokia ja juhlin niitä ilman kirkossa käymistä. En näe tässä ongelmaa koska juhlat ovat nykyään paljon muutakin kuin se uskonnollinen viitekehys.