Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten harrastuksiin tarvitaan vapaaehtoisia, tai maksut kallistuvat rajusti!

Vierailija
12.08.2013 |

Itse en voi millään käsittää kuinka erityisesti joukkueurheilussa vanhemmille on niin vastentahtoista osallistua, kaikkihan siellä toimivat vapaaehtoisina: valmentajat, joukkueenjohtajat, huoltajat jne. En tajua että joku sanoo että "mähän jo maksana, ei mun tarvii osallistu". Kaikkihan me maksetaan, ja osallitutaan silti! Mutta siis, meidän joukkueessa on sellainen tilanne, että uutta rahastonhoitajaa ei löydy, sitä on nyt siirtmävaiheen hoitanut eräs joka sitä ei kuitenkaan kokonaan huoli. Ilman rahastonhoitajaa koko joukkue loppu, tai sitten aletaan ottamaan ulkopuolista työvoimaa ja päädytään maksmaan siitä työstä. Kohat siis ulkoistetaan varmaan joukkueenjohtajat ja valmentajat, ja sittenhän kaikki harrastukset tosissaan alkavatkin maksamaan! Ajatelkaa sitä kun täälläkin niin uhoatte "mä en ainakaan kahvia keitttele viikonloppuisi jne jne", oletteko sitten valmiit tuplaamaan tai triplaamaan harrastuksen maksut, kun vapaaehtoisia ei ole enää mihinkään työhön!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on teillä valmentajat vapaaehtoisia? No, on tavallaan meilläkin, mutta kyllä niille ihan maksetaan siitä valmennuksesta.

Vierailija
2/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse ala rahastonhoitajaksi? Tai lapsesi toinen huoltaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa että en varmasti ala, koska olen jo joukkueenjohtaja, ja ihan vapaaehtoisena, ilman palkkaa! On hienoa et tuolla joku sanoo et valkuille maksetaan, uskon kyllä että suurin osa suomen joukkuelajeista pyörii ihan vapaaehtoisvoimin, ilman sitä rahaa...

Vierailija
4/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko joukkueenjohtajaa helpompi löytää?

Vierailija
5/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kaikilla ei vain ole sitä aikaa hoitaa vapaaehtoishommia. lapseni pelasi muutama vuosi sitten jääkiekkoa, kuskasin häntä treeneihin 4-5 kertaa viikossa ja siihen päälle 1-2 peliä viikonloppuisin. Ja lähestulkoon joka viikonloppu olisi pitänyt viettää vapaaehtoistyössä jäähallilla, itselläni on vielä 2 pienempää lasta, joten oli välillä todella hankala järjestää heille hoitopaikkaa, koska ihan joka kerta ei voinut heitäkään ottaa hallille juoksentelemaan koko päiväksi.

Olin kyllä todella helpottunut kun lapsi ilmoitti, ettei enään halua jatkaa.

Vierailija
6/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mieluummin maksan. Mulla ei ole aikaa eikä kiinnostustakaan tehdä vaativan oman työn (joka vie myös ilta-aikaa), miehen matkatyön, kodinhoidon ym. lisäksi ylimääräisiä vapaaehtoishommia. 

Vierailija
7/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa ja hevosella pääseen. Kyllä minulle ainakin vapaa-aika on rahaa tärkeämpää. Enkä todellakaan kuuntelisi mistään hinnasta yhdenkään vanhemman vittuilua, kunika asiat pitäisi joukkueessa hoitaa, kun niinkin helpolla pääsee, että maksaa euroja tilille. Ajoin jatkossakin nauttia vaan peileistä katsojana!

Vierailija
8/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen valmis maksamaan siitä, että lapseni saa harrastaa hänelle tärkeää lajia. Ja jopa kannatan sitä, että valmennus, johto, huolto jne. tehtävissä toimisi henkilö, jolle maksettaisiin. Päästäisiin ainakin näistä iän ikuisista vapaaehtoisista, jotka itkee tekemiään työtunteja muiden vaan nauttiessa lastensa onnistumisista.

Vierailija
9/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:26"]

Vai on teillä valmentajat vapaaehtoisia? No, on tavallaan meilläkin, mutta kyllä niille ihan maksetaan siitä valmennuksesta.

[/quote]

Raha toimii, vapaaehtoisuudesta tule aina skismaa.

Vierailija
10/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh, mitä nää ihmiset on tässä ketjussa, kaikillako maksetaan valmentajille ja muille? En oo itse tullut edes ajatelleeksi että noista hommista pitäisi maksaa,kyllä meillä ainakin täällä maalla vanhemmat osallistuu, ja tietty, eihän tuosta touhusta tulisi mitään muuten. Vai että maksaa pitäisi valmentajille ja muille, pöh.

Vierailija
11/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa harrastavissa perheissä on nykyään enemmän rahaa kuin vapaa-aikaa, näin ainakin meillä ja ystäväpiirissä. Mielelläni maksan lasteni harrastukset, kun niissä on ammattitaitoinen koulutettu opettaja/valmentaja, jolle maksetaan asianmukainen palkka, eikä minulta edellytetä talkootyötä.

Vierailija
12/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:06"]

Siis häh, mitä nää ihmiset on tässä ketjussa, kaikillako maksetaan valmentajille ja muille? En oo itse tullut edes ajatelleeksi että noista hommista pitäisi maksaa,kyllä meillä ainakin täällä maalla vanhemmat osallistuu, ja tietty, eihän tuosta touhusta tulisi mitään muuten. Vai että maksaa pitäisi valmentajille ja muille, pöh.

[/quote]

No silloinhan se valmentaja olisi valittu ihan muilla kriteereillä kuin "lasten vanhemmista se joka vähiten vastustaa", saattaisi jopa osata valmentaa?

Ei vielä meillä ajankohtaista, mutta kunhan lapsi kasvaa, niin saa valita harrastuksensa ihan itse ja itselleen, meillä vanhemmilla on omat kiinnostuksen kohteet ja ajanviejät. Ei tosiaan nappaa viimeisiä vapaa-aikoja pistää kiinni johonkin pakkopullaan. Eli toivottavasti rahalla selviää.

Vierailija
13/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni valmentaa juniorijoukkuetta, ja saa matkakuluja. Maksimissaan lapsensa harrastusmaksun verran. Ja saa kuulla valitusta siitä, miten väärin teki joukkuejaot, miten väärin jakoi pelipaikat, ja miten väärin valmentaa. Siksipä hän nyt lopetti.

Eli yksi syy siihen miksi vapaaehtoisia ei löydy, on kentän laidalla arvostelijat.

Vierailija
14/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä taas olen jojo, joukkueenjohtaja,j a myös ihan kyllästynyt tähän vapaaehtoisuuteen.Minulla ei ole enempää tunteja vuorokaudessa kuin muillakaan vanhemmilla, minullakin on työt, kotityöt, 2 lasta, omat harrastukset (hah!), omat Ystävät. en jaksa enää kuunnella vanhempien vaatimuksia vaikka mistä,käyttäytyvät kuin jotenkin olisin heillä töissä ja heillä olisi oikeus vaatia minua tekemään vaikka mitä juttuja! No ei käy enää,joku teistä, jonka poika pelaa futista, kuulee lähipäivinä että joo lähtee, onko vapaaehtoisia?

Vierailija
15/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin paljon reilumpaa, jos heti kauden alussa sanottaisiin, että hallimaksut, valmentajakulut, lisenssi ja kisa-ym. kulut on nämä ja se on sitten siinä. Ei mitään vessapaperimyyntejä, lahjapakettien käärimisiä tai joulupukkikeikkoja kenenkään riesaksi. Ja vastaavasti vanhemmat ostavat tietyn treenimäärän lapselleen sillä rahalla. Ei siis peluuteta vain sitä valkun poikaa ja sen kavereita tai vain sitä ykkössakkia vaan ne pelaa, jotka homman maksaa. Maksuja voitais periä sen verran liikaa, että seura voi myöntää aina kuhunkin joukkueeseen muutaman stipendipaikan innokkaille mutta vähävaraisille harrastajille tai sitten kunnalta harrastusseteli käyttöön. Toki ne, jotka eivät halua tai kykene kaikkia kuluja omasta pussistaan maksamaan, voivat sitten keskenään talkoohommina kerätä rahaa niille, jotka sitä tarvitsee. Itselle ainakin vapaa-aika on arvokkaampaa kuin raha. Toki näin on helppo sanoa, kun tulot on hyvät, ymmärrän senkin.

Vierailija
16/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkootöillä ei enää nykyään oikein pysty rahaa haalimaan joukkueelle, koska harmaantalouden työryhmä on senkin päättänyt harmaantalouden alle sisällyttää. Että näin sitä syrjäytymistä pyritään tässä maassa ehkäisemään.

Vierailija
17/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs nää kaikki urheiluseurojen lasten vanhemmilla teettämät työt on muuta kuin talkootyötä? Siis kaikki nämä myyjäiset, paperin-, sukkien- ja pesuaineiden myynnit, tangomarkkina- ja maatalousmessujen parkkipaikkaohjaushommat jne. jne. ? Mikä tällaisen vapaaehtoistyön nimi on, josta maksetaan seuralle korvaus? Raha ei siis kierrä lainkaan vanhempien kautta vaan tilitetään suoraa seuran tilille.

Vierailija
18/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika pelaa jalkapalloa, ja asutaan maaseudulla. Kauden alkaessa maksetaan jäsenmaksut yms., lisäksi voi maksaa muistaakseni 50 e ylimääräisen "talkoistavapautusmaksun". Maksoin mielelläni, ei tarvitse mennä enää esim. turnauskahvioon kyykytettäväksi. Itse asiassa aina välillä talkoilisin mielellänikin, mutta yksi marttyyrivalittajavapaaehtoinen on onnistunut pilaamaan just esim. tän kahvilahomman ilmapiirin.

Vierailija
19/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa mulla kyllä on, mutta vapaa-aikaa ei ole yhtään liikaa. Päättelepä siitä teenkö talkoita?

Vierailija
20/33 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on rikkaita tyyppejä täällä leveilemässä! Munkin poika pelaa fudista, ja mulla ei todellakaan ole rahaa laittaa ihan vaan huvikseni joukkueelle. Mä olen sit niitä onnettomia kyykytettäviä, jotka on siellä turnausten kahviloissa, myy muille paskapaperia ja soittelee mainoksia seuran kausijulkaisuun. Mutta arvatkaapa mitä? Mun vapaa-aika EI ole tärkeämpää kuin mun ainoana lapseni harrastus, enkä varmaan maksaisi itseäni "ulos" vaikka voisin!Ainahan meitä on siellä ne samat tyypit, mutta niinpä nekin onaina samat pojat jotka kiehnää siellä  meidän paikan päällä olevien vanhempien lähettyvillä. Uskaltaisin lyödä vetoa että pojat ovat suurin osa kateellisia mun pojalle, koska mä olen paikalla, ja mä välitän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi