Kuinka moni pääsi yliopistoon ilman yo-todistusta?
Tässä yksi, ja vielä huippupistein pääsin. Olin aivan varma että en pääse koska sitä lukion tärkeyttä on hehkutettu juniorista saakka. :) Nyt kuitenkin olen ottanut opiskelupaikan vastaan, ja lehtorin kanssa juteltuani minulle selvisi, että aika moni lukiosta suoraan tuleva ei omaa vielä omaa näkemystä, vaan aika pitkälle kirjoitellaan esim. esseet siten että paljon on kyllä teoriaa ja asiaa, mutta omaa pohdintaa ei ollenkaan. Kuulema "muualta" kuin lukiosta tulevilla omaa pohdintaa saattaa olla liikaakin, mutta ei ole sitten sitä koekysymystä ymmärretty oikein ja asiaa ei ole tarpeeksi. Ts. vastataan "ohi kysymyksen". Ilmeisesti näiden kahden yhdistelmällä pääsee sisään, ja ainakin omalta kohdaltani se hillitön lukeminen pääsykokeisiin auttoi sen teorian omaksumisessa, ja se totaalinen black out-pääsykokeessa siihen omaan pohdintaan. :D Pakko oli pohtia itse kun yksinkertaisesti loppui matsku päästä. :D
Mutta olisi kiva lukea onko toisia "lykästänyt" pääsykokeissa vaikka ylioppilaaksi ei olekaan itseään lukenut. :)
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 23:27"]Isoveljeni pääsi lukemaan amispohjalta yliopistoon suositulle linjalle täysillä pisteillä :) ainoa mikä on opiskeluissa tuottanut ongelmaa on virkamiesruotsi
[/quote]
Mikähän on tämä suosittu ala? Esim. lääkikseen tai oikikseen ei taida olla montaa täysillä pisteillä sisään päässyttä, aika hyvin amispohjalla.
Minä en ole tiennyt olevan ollenkaan mahdollista päästä yliopistoon ilman lukiopohjaa. Siis että automaattisesti hylättäisiin jos ei ole päättötodistusta lukiosta. Mutta kiitos sivistämisestäni ja hatunnosto teille jotka olette päässeet!
Vuoden jaksoi kaksoistutkintoa, ja sitten pitkästyi ja suoritti avoimessa yliopistossa tähän erikoisvalintaan tarvittavat opinnot. Ysin keskiarvo oli muuten alle seiskan kun ei oikein kiinnostanut edes matikka kun kaikki oli kuulemma niiiin itsestään selvää ja hidasta.
Suoritti sitten itsekseen avoimessa nämä erityisvalinnassa tarvittavat kurssit ja meni 4/5 suoraan sisään ilman pääsykoikeita. Eikä edes ole "perusnörtti", ihan normaalin kaveripiirin omaava aikoinaan mopoja ja nyt autoja rassaileva nuorimies.
Avoimen yliopiston opintoja suorittaneet
Avoimen yliopiston opintojen perusteella voivat hakea opinto-oikeutta ne opiskelijat, joilla ei ole voimassa olevaa korkeakoulututkinnon suoritusoikeutta. Opiskelijat otetaan suorittamaan luonnontieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin tutkintoa.
Tutkinnon suoritusoikeus fysikaalisten tieteiden, kemian, matematiikan, tietojenkäsittelytieteen tai tilastotieteen koulutusohjelmaan voidaan myöntää sellaiselle avoimen yliopiston opiskelijalle, joka on suorittanut Helsingin yliopiston opetussuunnitelman mukaan perusopintoja (approbatur-oppimäärää) vastaavan opintokokonaisuuden 25 opintopistettä (15 opintoviikkoa) vähintään arvosanalla 3/5 (2/3) hakemassaan aineessa.
Tutkinnon suoritusoikeus maantieteen koulutusohjelmaan voidaan myöntää sellaiselle avoimen yliopiston opiskelijalle, joka on suorittanut Helsingin yliopiston opetussuunnitelman mukaan maantieteen perus- ja aineopintoja yhteensä 46 op. Hyväksymisen edellytyksenä on, että suoritettujen opintojen painotettu keskiarvo on vähintään 3/5. Avoimen yliopiston opintoja suorittaneita valitaan maantieteen koulutusohjelmaan enintään viisi kevään erillisvalinnassa. Valinta tapahtuu opintomenestyksen perusteella.
Jonkin yliopiston opetussuunnitelman mukaisesti avoimessa yliopistossa vähintään 60 opintopisteen (35 opintoviikon) opinnot haettavassa aineessa suorittanut voidaan hyväksyä tutkinto-opiskelijaksi fysikaalisten tieteiden, kemian, matematiikan, tietojenkäsittelytieteen tai tilastotieteen koulutusohjelmaan.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:34"]Vanhin poikani ei ole kirjoittanut ylioppilaaksi, eikä ole suorittanut edes toisen asteen tutkintoa. Siitä huolimatta opiskelee Helsingin Yliopistolla matemaattisluonnontieteellisessä. Eka vuoden kurssit suoritettu kiitettävästi ja nyt näyttääkin siltä että valmistuu vauhdilla maisteriksi, miettii vielä onko kiinnostusta jatkaa tohtoriksi asti. Niin, maailma muuttuu..[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 23:25"] Kyllä Yliopistoon pääsee. Ja pääsee aika helposti opiskelemaan fysiikkaa tai matikkaa. Siellä pysymyninen on sitten ihan eri juttu. Jos ei ole lukiota käynyt niin matemaattisluonteisissa aineissa ei pärjää kuukautta enempää vaikka lukisi joka päivää 10 tuntia. [/quote] [/quote] Suoraan peruskoulusta yliopistoon?
[/quote]
Minä menin, suositulle tekniselle alalle. En käynyt aikoinani lukiota ihan olosuhteiden pakosta, piti päästä heti täysi-ikäistyttyä kotoa pois omaan talouteen. Teoreettispohjainen lukija olen kyllä aina ollut. Töitä amiksen jälkeen vuosikymmen ja sitten yliopistoon. Keskiarvo kandiopinnoista on 4. Toisin kuin vasta lukiosta tulleilla kurssikavereillani.
Yliopistoon päässeet ammattikoululaiset menestyy yleensä hyvin, alkaen valintakokeesta. Tämä on yliopistoissa tiedostettu fakta. Minä olen yksi näistä.
Tervetuloa joukkoon ja menestystä opiskeluihin.
Täällä myös yksi. Luokanopettajaksi opiskelen ammattikoulupohjalta, ei ole enää paljoa jäljellä. Olin silloin yhdeksännellä luokalla ihan ulalla tulevaisuuden suhteen eikä opiskelukaan juuri kiinnostanut. Nyt olen jo niin erilainen ihminen ja ajatusmaailma on niin paljon muuttunut.. Onneksi täällä siis on mahdollista jatkaa opiskelua huolimatta päätöksistä joita tehdään 15 vuoden iässä :)
Minä pääsin Helsingin yliopistoon ammattikoulupohjalta. Suoritin huippunopeasti ja hyvin arvosanoin valtiotieteen maisterin tutkinnon.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:11"]
Yliopistoon päässeet ammattikoululaiset menestyy yleensä hyvin, alkaen valintakokeesta. Tämä on yliopistoissa tiedostettu fakta. Minä olen yksi näistä.
[/quote]
Millä tasolla tiedostettu? Käsittääkseni yliopistot ei kauheasti keräile tilastoja siitä, mitä koulutuksia ihmisillä on kun sisään pääsevät, puhumattakaan siitä että jotenkin seurattaisiin sitä, miten se aikaisempi koulutus korreloi opintomenestyksen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 23:04"]
Minä pääsin Helsingin yliopistoon ammattikoulupohjalta. Suoritin huippunopeasti ja hyvin arvosanoin valtiotieteen maisterin tutkinnon.
[/quote]
Mitä teit ammattikoulun ja yliopiston väliltä? Mun mielestä on vähän eri asia verrata jotain suoraan lukiosta tullutta parikymppistä ja sitten amiksesta valmistunutta, jolla on vaikka viisi tai kymmenenkin vuotta työkokemusta. Ei silloin voi sanoa, että olisi pelkästään se amistausta, jolla yliopistoon on päässyt.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 21:11"]
[/quote]
Millä tasolla tiedostettu? Käsittääkseni yliopistot ei kauheasti keräile tilastoja siitä, mitä koulutuksia ihmisillä on kun sisään pääsevät, puhumattakaan siitä että jotenkin seurattaisiin sitä, miten se aikaisempi koulutus korreloi opintomenestyksen kanssa.
[/quote]
Päinvastoin, niillä on tieto siitä millä koulutuksella on hakenut sisään ja valintakoemenestyksestä.
Uskomatonta puolustelua. Tottakai joku amiksesta tullut voi olla nero jne. Mutta keskinmäärin amikseen menee ne, joita ei teoreettiset opinnot nappaa yhtään ja useimmilla ei ole edes mitään taipumuksia siihen suuntaan. Yliopisto on teoreettinen, joten omituinen tämäkin keskustelu, jossa amisten yliopistoilut olisi jjotain normaalia kauraa. Se on harvinaisuus. Teknisellä puolella on eniten, mutta yleisesti en kahden tutkinnon opiskeluajalta muista kuin yhden, joka oli ei-ylioppilas. Sekin oli käynyt amiksen, sitten amk:n ja oli sitten tullut yliopistoon. En nyt tietenkään tiedä jokaisen luennolla istuneen taustoja, mutta puhutaan niistä, jotka kuului siihen porukkaan, jonka taustat tiesin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:41"]En arvosta ihmistä joka ei ole ylioppilas, enkä tunne yhtään sellaista edes. Siis todella todella harvassa ovat sellaiset täällä yliopistolla.
[/quote]
siis et arvosta esim. ihmistä, jolla on amis ja opisto käytynä, ja korkeakoulututkinto ja jatko-opinnot menossa, lisäksi muita opintoja/pätevyyttä. No huh huh...
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:34"]Vanhin poikani ei ole kirjoittanut ylioppilaaksi, eikä ole suorittanut edes toisen asteen tutkintoa. Siitä huolimatta opiskelee Helsingin Yliopistolla matemaattisluonnontieteellisessä. Eka vuoden kurssit suoritettu kiitettävästi ja nyt näyttääkin siltä että valmistuu vauhdilla maisteriksi, miettii vielä onko kiinnostusta jatkaa tohtoriksi asti. Niin, maailma muuttuu..[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 23:25"]
Kyllä Yliopistoon pääsee. Ja pääsee aika helposti opiskelemaan fysiikkaa tai matikkaa. Siellä pysymyninen on sitten ihan eri juttu. Jos ei ole lukiota käynyt niin matemaattisluonteisissa aineissa ei pärjää kuukautta enempää vaikka lukisi joka päivää 10 tuntia.
[/quote]
[/quote]
Suoraan peruskoulusta yliopistoon?